אינטרנטאקולוגיהטורים אישייםיוזמות חופשיותצדק חברתי

היית משאיל את הרכב שלך לאדם זר?

[מאת: לילי בוטמן]

כשמתחילים לדבר עלצריכה שיתופית הקול הראשון שמושמע הוא החשש שאנשים לא יהיו מוכנים להשאיל את החפצים שלהם, מה יקרה אם יקלקלו או יפגעו ב…מקדחה באיזה אופן, מי ירצה להתעסק בלמסור את ה…אופניים לקבל חזרה את האופניים, אנשים יעדיפו שהמקדחה/ האופניים/ הספר יישארו במחסן /על המדף. למרות ששם הם ימשיכו לתפוס מקום ולא להביא תועלת במשך 95% מחייהם, אבל זהו הסטטוס קוו ואת זה קשה לשנות. למזלנו שיתוף רכבים כבר תפס תאוצה ואם ברכבים נפלה שלהבת ברור שהיא יכולה להדליק גם את אזובי הקיר…

 

עבודה של Chris Jordan המתעד את סוף הדרך של חפצים בתרבות השפע

עבודה של Chris Jordan המתעד את סוף הדרך של חפצים בתרבות השפע

שימוש קצר מועד ברכב הגל השני
כפי שאמרנו בראשית הייתה zipcar, שהצליחה לנתק בין הצורך להשתמש ברכב, לבין ההכרח להיות הבעלים שלו כדי לממש את הצורך הזה, zipcar מספקת רכבים החונים ברחבי העיר אותם ניתן לקחת להשכרה קצרצרה: קפיצה לאיקאה, שופינג שבועי, הבאה של חבר משדה התעופה, או סיבוב לרופא. על-פי הסטטיסטיקות של zipcar כל רכב הזמין להשכרות קצרצרות מחליף 15 רכבים! המשתמשים בהשכרה קצרצרה נוהגים 80% פחות מהממוצע המקובל לרכב פרטי, אין ספק שזוהי מהפכה במונחי קיימות!

עבר עשור וירד לנו עוד אסימון, בעצם למה צריך צי רכבים, כיוון שממוצע השימוש ברכב הוא פחות משעה וחצי ביום – יש שפע מכוניות שפשוט עומדות ללא שימוש, במקום להחזיק צי רכבים, ניתן לבנות פלטפורמה לשיתוף, כך שמי שלא משתמש ברכב בשלוש השעות הקרובות יוכל להשכיר אותו לשכן ממול שבדיוק צריך, כך נולד רעיון הpeer-to-peer carsharing . כנראה שבאירופה המיזם הראשון היהwhipcar, הם סיפקו לא רק פלטפורמה אלא גם ביטוח למשתמשי השרות ואפילו בדיקה ראשונית של היסטוריית התאונות של המשתמשים, החברה הושקה ב2010, כעבור שנה המאגר הכיל אלפי רכבים ב400 ישובים ברחבי אנגליה.
הפריסה הגאוגרפית הרחבה היא אחת החוזקות של מודל ההשכרה השיתופית, ארגון בעל צי רכב אינו יכול להציע רכבים במקומות דלילי אוכלוסיה (פרדס חנה למשל?!) כדי לפגוש את עלויות התפעול הגבוהות הרכבים צריכים להיות מושכרים ב 40%-50% מהזמן, לכן עבור הפריפריה במיוחד זו שסובלת מתחבורה ציבורית קלוקלת אני מאמינה שהישועה תבוא ממיזם השכרה שיתופית.

זה לא יעבוד בחיים, נאמר כנראה מאות פעמים
"צריך לבדוק את הצד המשפטי, חבל שתשקיעי הרבה כסף ואז יסתבר שזה לא מחזיק מים"
"הביטוח לא מכסה שימוש מסחרי ברכב, מה יקרה אם יתבעו אותך "
"לדפוק על דלת זרה, להעביר מפתחות, זה טרטור וזה גם מביך, לא נראה לי"
ורנדי פאוש ב"הרצאה האחרונה" הבלתי נשכחת, אומר שהמחסומים נמצאים שם לא כדי לעצור אותנו אלא כדי לחשוף את המסירות וההחלטיות שלנו ולעצור את מי שלא מתכוון לזה מספיק.
מסתבר שחוקים משתנים, 3 מדינות בארה"ב אורגון, קליפורניה וושינגטון הסדירו את נושא שיתוף הרכבים בחקיקה. דברים רעים קורים במיזמי שיתוף, אדם ששכר רכב מrelayrides עשה תאונה בה הוא נהרג ותביעת הפיצויים עשוייה לעבור את מיליון הדולר של פוליסת relayrides, בairbnb היו מקרים של גניבה וונדליזם מדירות, מדובר בפחות מפרומיל והחברות מטפלות ביוצאי הדופן הללו לשביעות רצון הלקוחות הן יודעות שאחרת זה סופן, התשובות על "מה יקרה אם…" מתקבלות תוך כדי ההליכה בדרך , כך זה קורה בכל מיזם מהפכני!
מה יקרה כשאנשים ידרשו להעביר מפתח? לפעמים יש לשאלה יותר מתשובה אחת נכונה

נקודת המפגש הזדמנות או מחסום
רוב החברות מנסות לעקוף את הרגע שבו השוכר בא לקחת את הרכב וצריך לדפוק בדלת ולבקש את המפתחות, הן מבצעות את המעקף ע"י חומרה שמותקנת ברכב ומאפשרת לפתוח אותו בלי מפתח או באמצעות טלפון חכם דרך חשבון Onstar פעיל.
לפי רובין צ'ייס, מייסדת zipcar שזורעת אבק פיות בממלכת הצריכה השיתופית משנת 2000 ובשנתיים האחרונות חתומה על buzzcar העברת המפתחות היא הזדמנות, למפגש אנושי מרגש הבונה את רשת השיתוף ויוצר חוויה בלתי נשכחת. רובין משווה בין הפן התפעולי של מיזם כמו zipcar שם האתגר היה לספק חווית משתמש חיובית ואחידה לבין הקמת רשת שיתופית שם בהגדרה חווית המשתמש תנוע בין ה "איכס" ל"וואו!" וזו האחרונה קשורה בהכרח במפגש בין אנשים. עוד על כך בשיחת הטד של רובין

האם המודל העסקי מצליח?
נראה שכן, בראש חברות ההשכרה השיתופית בארה"ב נמצאות relay rides הנתמכת ע"י משקיעים כמו גוגל וGM שממרץ 2012 הושקה ב46 ממדינות ארה"ב, וGetaround עם רשימת משקיעים מרשימה לא פחות הכוללת את zipcar. המודל העסקי מתפשט גם לנישות שיווקיות ב2012 הושקה wheelz בקולג'ים ונסגרה Hi –Gear שהתמחתה במכוניות יוקרה (לא מחוסר ביקוש אלא בגלל חוסר היכולת לסגור פירצות אבטחה שהובילו לגניבה מתוחכמת של רכבי היוקרה). גם במישור הבינלאומי ב2013 ממשיכות להיפתח חברות דומות בדנמרק, באוסטרליה ברור לי שבישראל ברגעים אלה יש מישהו שחולם או מקימה חברת השכרה שיתופית, בפרדס חנה מחזיקים אצבעות!

מוזמנים להצטרף לקהילת הצריכה השיתופית בפייסבוק, עוד בבלוג על צריכה שיתופית:
איך חלום על צריכה שיתופית, הפך לצונאמי ששטף את תעשיית הרכב!
צריכה שיתופית- המסלול המהיר לקיימות ואופטימיות

לבלוג של לילי בוטמן – תחת עץ הפקאן >

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close