התפתחות האתרכתיבה פרטיתמהעולם

היסטוריה גדולה, בקטנה # 10 – Made in China…

למוצרים תוצרת סין יצא שם רע בשנים האחרונות. אנחנו חושבים על מוצרים סיניים כמוצרים זולים ועלובים, ועל סין – כמעצמת חיקויים. אבל אסור לקחת מהסינים את הקרדיט על כמה מההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה. אבק השריפה, הנייר והמצפן – כולם הומצאו בסין כבר לפני מאות רבות של שנים. היום נספר לכם על מוצר אחר שהומצא בסין, שאולי לא נתפס כיוקרתי או משנה עולמות כמו אבק שריפה או מצפן, אבל בהחלט ממלא תפקיד מכריע בחיי היומיום שלנו – נייר הטואלט.

בעוד שהשימוש בנייר לצורכי כתיבה או עטיפה בסין מתוארך כבר למאה השנייה לפני הספירה, התיעוד הראשון בעולם לשימוש בנייר לצרכים היגייניים מופיע בכתבים של מלומד סיני בן המאה השישית. הייתם מצפים שהקטע יעסוק ברעיון היצירתי והחדשני הזה של להשתמש בנייר לניגוב העכוז, או לכל הפחות בהוראות שימוש לניצול יעיל ומרבי של פיסות הנייר, אך לא כך היה הדבר. דווקא מדובר היה בהערה קצרה בדבר ההרגלים האישיים שלו אותו מלומד: הוא כותב כי לעולם לא ישתמש לצרכים היגייניים בנייר שעליו כתובים קטעים מתוך חמש הקלאסיקות הסיניות או שמות של חכמים קדמונים. בכל זאת – לא כל נייר ראוי לכל עכוז, ובטח שלא כל עכוז ראוי לכל סוג נייר.

באופן לא מפתיע, אין התייחסות נרחבת לשימוש בנייר טואלט במקורות היסטוריים, אך ידוע שבמאה ה-14 ולאורך תקופת שושלת מינג יוצרו עשרות מיליונים של פיסות נייר מדי שנה, לשימוש הקיסר, משפחתו ואצילי החצר. בעניין מידת ההתאמה בין העכוזים לניירות, ישנן עדויות לכך שהנייר שהיה מיועד לשימוש הקיסר ומשפחתו היה מבושם.
גם במערב נעשו במקביל פיתוחים שונים בתחום חדרי השירותים, ובאופן עצמאי מן ההמצאה הסינית. כמוצר צריכה הנמכר באריזות נייר הטואלט הוצג לראשונה בארה"ב באמצע המאה ה-19, והמצאתו מיוחסת לאחד ג'וזף גאייטי. ועל אף שמדובר בהמצאה כה נוכחת בחיינו, ישנן תרבויות שלא רואות את שיטת הניגוב כשיטה היעילה או ההיגיינית ביותר. מי לא מצא את עצמו בחדר שירותים בבית מלון באירופה, מביט בחוסר אונים באסלה ובבידה ומתלבט מה ההבדל ביניהם? מי לא חיפש חבילת גלילי נייר טואלט בהודו ומצא את עצמו קונה גלילים בבודדים מפאת השימוש הנדיר בהם?

אז נכון, אבק השריפה והמצפן אולי היו נוכחים הרבה יותר בישיבות מכרעות לאורך ההיסטוריה, אבל לעתים ישיבה מכרעת יכולה לקום וליפול על פיסת נייר רכה ומבושמת.

——————————————————————————————————

הפוסט מתוך דף האינטרנט הקסום "היסטוריה גדולה, בקטנה" עליו תוכלו לקרוא כאן

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close