אקולוגיהגם וגםסביבה וקהילהסדנאות, קורסים, חוגים

הפרדוקס האקולוגי של הקיץ – השקיית הגינה

[מאת: לילי בוטמן]

מצד אחד, התנהגות אחראית היא לא להשקות את הגינה, כי אין מספיק מים בעולם, בארץ, עכשיו, בעתיד, בקיצור משבר המים הוא חלק מהמציאות בה נחייה את שארית חיינו.

מצד שני, לסגור את הברז זה לפגוע בעצים, בזוג הצופיות שמקנן פה, במקור המחיה של ירגזים, עורבני, נקר, עטלפי פירות, הקיפוד לו אני מייחלת וכנראה גם צפע. כארץ שחיה בשולי המדבר שמתקדם צפונה כל שנה אסור לנו לחדול מהשמירה על חיות העצים, האדמה, וכל החי שחוסה בצילם ועל כך עוד ניתן להוסיף את מאזן הCO2, אבל נוותר על זה.

כמחליטנית מלידה, נדירות הדילמות בהן אינני יכולה להכריע, אבל זוהי אחת מהן. בשתי האופציות יש מחיר בלתי אפשרי, מתוך הפרדוקס נוצרה המחויבות לסינתזה לשמר את הגינה, להבין וליישם את כל האופנים בהם ניתן לחסוך מים, להגיע לגינה שצורכת תוספת השקיה נמוכה מאוד כדוגמת הגן בניר עוז כי אין דרך אחרת חייבים גם וגם.

על פי משרד החקלאות, צריכת המים הממוצעת בגינה במרכז הארץ צריכה להיות כ-600 מ"ק לדונם לשנה, בנוסף למשקעים השנתיים. בפועל, צריכת המים בגינון הפרטי מגיעה לכ-900-1,100 מ"ק לדונם לשנה. הבזבוז נובע מהשקיה לא נכונה.

לדוגמא גינה בת 400 מטר בפרדס חנה, תקבל תוספת השקיה של 400 מ"ק, או 4,760 ₪ (לשם השוואה 175 מ"ק הם צריכה ביתית שנתית של משפחה בת 4 נפשות). המעבר לגינון חסכוני במים לא רק יחסוך למשק המים 240 מ"ק אלא יחסוך 2,800 ₪ בשנה לבעל הגינה. למען ההשוואה מערכת מים אפורים להדחת האסלות תחסוך רק 700 ₪ בשנה, אין ספק שהגינה היא תחום בעל פוטנציאל עצום לחסכון!

לפי ישראל גלון, את כל האמצעים להקמת גינה חסכנית במים ניתן לסווג ל- 6 קבוצות עיקריות. זהו הבסיס לסדרה בת ארבעה מפגשים שבנינו בשיתוף עם החממה האקולוגית בעין שמר:
1. תכנון הגינה העתידית או תכנון מחדש של גינה קיימת.
2. תכנון נכון של מערכת ההשקיה
3. הכנת לוח הפעלה להשקיה
4. שימוש בצמחים חסכניים במים.
5. מציאת פתרונות אגרוטכניים מתאימים
6. שימוש במים "אחרים", כמו קולחין, אפורים, מליחים, התפלה ועוד

מפגש ראשון, 5/5
יתחלק בין הקדמה קצרה שלי שתיגע במשבר המים, בצרכני המים בבית ובגינה ובמשמעות המיידית של אמצעים שונים לחסכון במים. לבין הרצאה של נורית שגב, מתכננת הגן החסכוני במים בשדרות ההשכלה בתל_אביב שתדבר על מרכיב התכנון בגינה חסכונית במים.

מפגש שני, 12/5
כל מה שרצינו לדעת על תכנון נכון של מערכת ההשקיה, כמו גם קביעת לוח ההפעלה, כך שפעם אחת ולתמיד נדע באיזה ציוד כדאי להשתמש ואיך קובעים כמויות השקיה מדויקות, המפגש יועבר ע"י דובי סגל – מנהל מוצרי השקיה – נטפים ישראל.

מפגש שלישי, 19/5
יעסוק בפתרונות אגרוטכניים, כלומר שימוש נכון בקומפוסט, חיפוי ותפיסת נגר עילי. כל אלה ביחד יכולים לתרום לחסכון של 10%- 30% בהשקיה. המפגש הופקד בידיו האוהבות של דור חבקין, מתכנן פרמקלצר המתמחה בשיקום נוף ומערכות מים.

מפגש רביעי , 2/6
יסקור צמחים חסכניים במים שאוקלמו בשנים האחרונות, לא מדובר בקקטוסים אלא בצמחים ירוקים ופורחים אותם נדרש להשקות רק פעם בחודש אם בכלל לאחר שנקלטו בגינה, ניתן לראות דגימה בצמחי הגן של סימה

עוד פרטים באתר החממה האקולוגית (אנא הקלו עלינו ושלחו מייל הרשמה).

(צילום: Tomas Castelazo)

תגיות
הראה עוד

2 thoughts on “הפרדוקס האקולוגי של הקיץ – השקיית הגינה”

  1. מעניין מאד.. כל הכבוד
    שמח שהמים על סדר היום כל כך חזק, הגיע הזמן…
    ואולי נזכה לעוד גשמים על התשומת לב שלנו שעולה 🙂

    חשוב כמו החסכון וההתייעלות בשימוש הוא מניעת זיהום הקרקעות, שמביא לזיהום מי התהום… יש המון מי תהום שלא נגישים עבורנו יותר פשוט כי זיהמנו אותם..
    זה גם נקודה ברורה מאד ופשוטה שחשוב להדגיש לדעתי – עוד פוטנציאל להתייעלות ושמירה על החיים.. לא לזהם אותם!

כתיבת תגובה

Close