אמנות ועיצובמציאות

לא רק פרסי…

מעורות בעלי חיים ששימשו להפרדה בין רגלי האדם לקרקע ולשמירה על חום, דרך שטיחי קשרים עשויים עבודת יד ממונגוליה ושטיחים פרסיים ארוגים מהמאה החמישית לפנה"ס – השטיח שאנו מכירים היום עבר גלגולים רבים.

עד לפני מספר שנים נהגנו להתייחס לשטיחים במונחים של כובד – הן השטיח עצמו והן ההוצאה על רכישתו היו כבדים. אלה היו שטיחים פרסיים או שטיחי צמר כבדים, שנרכשו במיטב כספנו והובילו אותנו לשנים של מחויבות עמוקה לתחזוקה, לניקיון ולשמירה על השטיח כעל בבת עינינו.

השטיח הוא מוטיב עיצובי מרכזי בכל חדר והוא משפיע על האווירה והתחושה בחלל כולו. השטיחים הכבדים של פעם התאימו לריהוט כבד ולעיצוב קלאסי וכמו פריטי הריהוט שהיוו "רכישה לכל החיים" וכמעט לא הוחלפו, כך היו גם השטיחים, שהחלפתם היתה פרויקט בסדר גודל של החלפת מטבח…
בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה בתפיסה ובהתייחסות לשטיחים במרחב הביתי. השטיח הפך לקל יותר, הן במשקל, הן במחיר והן בתחזוקה.

מהפכת השטיחים הקלים נולדה בחופי סיני, באווירת הפשטות, החופש והקלילות על השטיחים הצבעוניים והשמחים של הבדואים. שטיחי סיני, הארוגים משאריות בדים שנאספות ממפעלי הטקסטיל במצרים מיוצרים באריגה ידנית באמצעות נול, בשיטות שהשתמרו מאות שנים ומבטיחות אריגה איכותית ואסתטיקה ייחודית. אלו הם שטיחים קלים, מפוספסי צבעים, במגוון רחב מאוד של צבעים וגוונים שמכניסים אור, צבע וחיים לכל חדר.

לשטיחים של דידי >>

השטיחים הקלים החלו להגיע מחופי סיני ובתוך מספר שנים התנחלו היטב בבית הישראלי ומככבים היום באלפי בתים – בחדרי סלון, בחדרי שינה, בחדרי הילדים ובמרפסות. סביב שטיחי סיני הצבעוניים והקלים התפתחה מגמת עיצוב רחבה של שטיחים קלים נוספים, הכוללים היום גם שטיחי פליז חלקים, שטיחי כותנה (מכותנה המצרית, הנחשבת לטובה בעולם), שטיחים צמריים מסוגים שונים ועוד – כשהמגמה היא אחת: קל במשקל, קל בכיס, קל לתחזוקה.

וכך, כפי שהריהוט שלנו הפך לקל ומודולרי עם השנים – גם השטיחים הפכו לקלים יותר. בשל עלותם הנמוכה ניתן להחליף אותם אחת לשנה או שנתיים, בלי כאב לב ובלי לשבור תכנית חסכון. יתרה מכך, אם בעבר רכישת שטיח חייבה אותנו לשורה של הוצאות נלוות – רכישת שואב אבק יקר, ניקוי יסודי בחברת ניקוי אחת לשנה-שנתיים, מסירי כתמים למיניהם, הרי שהיום – השטיחים הקלים מתכבסים בקלות ובמהירות במכונת הכביסה הביתית.

כתוצאה מכך, מה שפעם היה נחלתם של בעלי הממון בשל ההוצאה הכבדה והתחזוקה המורכבת, הפך היום לנחלתם של זוגות צעירים, בני נוער וחיילים, אשר יכולים להרשות לעצמם לרכוש שטיחים גדולים ומרהיבים.

לשטיחים של דידי >>

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close