טיפוליםסדנאות, קורסים, חוגים

סגולה או כחולה

על התמקדות ושפה
מאת אורנה בן אור

*

מתוך "גבריאל" / אגי משעול:

הסוסים הכחולים שבאורוות ראשי
רקעו אל השדות,
ריח הדשא האפשרי שגע את נחיריהם
נשיפותיהם אידו אותי מבפנים אבל
אני הדחתי אותם מציוריותם.
גמדתי אותם.
תרגמתי אותם לכאב ראש פשוט.
חשבתי באקמולים.

…תראי כמה יפה השמלה הסגולה הזו אמרתי לחברתי כשאנו מתבוננת בחלון ראווה באחד הקניונים שבאזורנו. "איפה יש שמלה סגולה?" ענתה לי בתמיהה, הנה פה ממש מולנו הצבעתי לה. אה את מתכוונת לשמלה הכחולה היפה הזו? היא סגולה עניתי ושתינו פנינו לחברה השלישית שטענה מיד לא זה מין גוון כזה – קצת חום כזה… באמת יפה… שמלה יפה על זה כולנו הסכמנו – טוב חברות טובות עם טעם דומה. אבל מה הצבע של השמלה הזו?
Georgia-O-Keeffe-Blue-Morning-Glories

שלשתינו, וכנראה גם אתם, רואים את אותו צבע אבל קולטים אותו באופן שונה וקוראים לו בשם אחר. אנו משתמשים באותם כינויים של צבע אבל מתכוונים לדברים שונים.

הסגול שלי איננו הסגול שלה…

השפה היא כלי התקשורת המרכזי שלנו. בעזרת המילים והמשפטים אנו מתקשרים זה עם זה בדיוק כפי שברגע זה אני כותבת ומנסה לספר לכם משהו ואתם אולי מסתקרנים ואולי לא… יחד עם העושר הרב שהשפה מכניסה לחיינו, היא ותבניות המשמעות שמסתתרות מאחוריה, מגבילות ומצמצמות את התקשורת שלנו עם העולם ואפילו עם עצמנו. הסגול שלי הוא לא בהכרח הסגול שלכם כמו ש"האהבה שלי היא לא האהבה שלו" וההתרגשות שלי היום שונה מזו שהיתה אתמול…

ההתמקדות משתמשת בשפה וגם הולכת מעבר אליה. בואו ננסה לראות איך זה קורה.

אדם מגיע לקליניקה להתמקדות ואומר "כואב לי הראש". רובנו אמנם לא למדנו רפואה אבל, בואו נודה שכאב ראש כולנו מכירים, ואנחנו באמת מאמינים שאנחנו מבינים את התחושה שלו. (אולי יש לנו גם כמה עצות בנושא…)

בהתמקדות לפי השפה אותה פיתחה אן ויזר קורנל נתחיל בהדהוד "אתה שם לב למשהו בראש שכואב". לא ארחיב כרגע על שפה זו אבל אני כן מזמינה אתכם לקחת רגע ולבדוק האם אתם יכולים לחוש בהבדל שבין המשפטים?

אחת האפשרויות כעת היא לומר למתמקד "…ותראה אם 'כאב' מתאר באופן מדויק את התחושה…"
יתכן כמובן שכן זה מדויק ויתכן שהמתמקד יאמר משהו כמו: "…בעצם לא זה יותר כמו, כמו לחץ… לחץ חזק, כן לחץ חזק."

לאחר שדייקנו ככל שאפשר את המילה המתארת את התחושה ננסה להרחיב ולפתוח את התיאור מעבר לביטוי "לחץ חזק". לא פעם כבר בתהליך הדיוק של התחושה נוכל לפגוש משהו חדש כמו למשל "לחץ ירוק דוהר".

בשפת ההתמקדות עם הדהודים ובקצב המתאים (אותו כמו גם את התהליך כולו מוביל המתמקד) נזמין את המתמקד לחוש למשל: איזה מין לחץ חזק זה? – "זה מין לחץ כזה … מין…לחץ כזה… לחץ עם פולסים"
איפה בראש הוא נמצא? – "מימין מעל האוזן"
האם יש לו כיוון? – "כן … אה…מבפנים החוצה"
אולי יש לו צבע? – "צבע…. לא אין שם צבע"
אולי צליל או תנועה? – "כן יש משהו רגע, זה כמו… זה כמו… כמו סוסים דוהרים בראש…"

האם אתם יכולים לראות עד כמה התרחקנו כבר מ"כואב לי הראש"? כמה ידע כבר יש לנו ולמתמקד על התחושה? ועדיין מה באמת אנחנו יודעים על החוויה של המתמקד? האם אנחנו יכולים כעת לחוש את הסוסים שלו – דוהרים בראש שלו?

מה שאנחנו כן יכולים זה להמשיך ולהיות עם המתמקד והחוויה שלו ולהמשיך בתהליך ההתמקדות.

יתכן כעת שעולה בכם השאלה "או קיי אז מה? נניח שעשינו את כל זה מה עם הראש? מה עם הכאב?" באופן אולי מפתיע לפעמים עצם השהייה עם הכאב יוצרת שינוי אבל לרוב זוהי רק תחילתו של התהליך. מפתח גישת ההתמקדות יוג'ין ג'נדלין אומר: "כל הרגשה רעה היא אנרגיה פוטנציאלית לקראת דרך קיום נכונה יותר, אם מעניקים לה את המרחב הדרוש לה כדי לנוע לקראת תיקונה." בכאב יש את ידע הריפוי של עצמו, בתחושת תקיעות נמצא המפתח לתנועה… תהליך ההתמקדות ימשיך להעמקה ויצירת דיאלוג עם התחושה ועולמה העשיר לשמוע מה שהיא רוצה לספר לנו וגם לאפשר לה להשתנות כפי שנכון עבורה.

כממקדים, אחד הדברים (מיני רבים) שאנו לומדים זה לשים לב לפרשנויות שיש לנו על חוויה אותה מתאר המתמקד.
דוגמא לכך היא מתמקדת שאומרת: "אני שמה לב למשהו גדול ואפל במרכז הבטן שלי" אתם יכולים לשים לב – לבדוק איזו תחושה עולה בכם כשאתם קוראים "גדול ואפל"? האם זה מעורר פחד? עצב? תחושה נעימה? איך מתפרשת החוויה בתוככם – בגוף שלכם?

באופן טבעי כולנו נוטים לפרש את החוויה המתוארת לפי עולם המושגים והחוויות הפרטיים שלנו או השכיחים בתרבות ובחברה שלנו. כממקדים נכיר בפרשנות שעולה בנו ונזכור שלא בהכרח זוהי החוויה של המתמקדת. אולי עבורה "גדול ואפל" מייצג רחם מגוננת ואולי משהו דווקא קריר ונעים. אין לנו באמת דרך לדעת…למעשה במקרה המסוים למתמקדת היה כל כך נעים עם התחושה שהיא התקשתה להיפרד ממנה…

באופן דומה בחיי היום יום כשהילד שלנו עונה לשאלת "איך היה ב…" – "כיף" אפשר להשיב "כיף ואיזה מין כיף זה היה" או כשחברה מספרת לנו שהיא מתרגשת נוכל לשאול "ומה זו ההתרגשות הזו" אני מזמינה אתכם למצוא את השאלות בשפה שלכם עם הסקרנות הטבעית שלכם…

בהתמקדות אנו משתמשים בשפה אך שואפים להגיע מעבר אליה. אנו משתדלים לא "לחשוב באקמולים" אלא לחוות את ולהיות עם הסוסים הדוהרים. אנו מאפשרים לכל הביטויים כמו "לחץ ירוק דוהר" "צליל שקוף" או "דשא מאושר" מוזרים ושונים כפי שהם לתאר ולהרחיב את החוויות ולדייק את התחושות.

את שפת ההתמקדות, התהליך כולו ועוד אפשר ללמוד אצלנו "בבית ספר להתמקדות כרכור"
בקורס "התמקדות ויצירת שינוי" שיפתח ב- 1.11.11, בהנחית רונה רענן שפריר, קטי קמחי ואורנה בן אור.
בוגרי קורסי התמקדות יכולים להצטרף לבוגרים שלנו לקורס הסמכה בהתמקדות מטעם המכון הבינ"ל בניו יורק.
פרטים נוספים באתר ואפשר לכתוב אלינו ל- focusing.school.org@gmail.com


תמונה ראשונה: Blue-Morning-Glories by Georgia-O-Keeffe
תמונה שניה: The large blue horses by Franz Marc

תגיות
הראה עוד

8 thoughts on “סגולה או כחולה”

  1. טוב….לא קשרי המשפחה עם כותבת המאמר….אני אוהבת את המאמר הזה. קשה לי אפילו לקרוא לו "מאמר". במילה מאמר יש משהו קצת "אקדמי" ואולי אפילו מנוכר. מה שאני מרגישה זה שאורנה פשוט מספרת. היא מספרת מה זו התמקדות, בעדינות, במילים מדוייקות עד כדי שאפשר להרגיש, לחוש (בשפת ההתמקדות…) את התיאורים שלה ואפילו את כאבי הראש שמשנים גוון, צורה וצבע. פשוט מקסים.

כתיבת תגובה

Close