אמנות ועיצובאקולוגיהבילוייםטורים אישייםמציאותסביבה וקהילה

טיפים פשוטים לגן שמח, נובמבר

[מאת: לילי בוטמן]

צילום: י.שאת הדרך לאינטימיות עם האדמה התחלתי בזכות איילת, לאיילת יש צמה בלתי-נראית בתוך סבך התלתלים הג'ינג'ים שמחברים אותה היישר לאיווה (ועם מי שלא ראה את אווטר הסליחה), בכל מקום בו היא משתכנת הגן מתחיל לגדול כמעט מעצמו. ויש לה גם את התבונה לתת לאנשים טיפים בגודל שהם יכולים לבלוע, בהתחלה הטיפים שקיבלתי היו בגודל של ביס קטן מאוד ועם האוכל בא התיאבון.

1) זה הזמן לזרוע כובע נזיר, זה מצוין למילוי שטחים לא מטופלים בגינה, מתחרה עם העשבים ויוצר כתם צבע מקסים במקום עשבייה שמחייבת טיפול, טוב גם לשמש וגם לצל, אכיל, צמח מרפא, מושך פרפרים, לפי הגן הפורה של שלמה אילן יש לו השפעה חיובית על צמחים שכנים. בקיצור סופר צמח!

רצוי לזרוע בגומה של עץ , או אם העץ מושקה בטפטפות ליד הטפטפות, גם העץ יוצא נשכר וגם הכובע בכלל להתחיל גינות בגומות של עצים גרם לעצים אצלנו לקבל יותר מים ולהיות הרבה יותר שמחים, באזורים לא מושקים כדאי לטמון את הזרעים אחרי שנזכה לגשם רציני השנה.

2) זהו זמן הפקעות, הגאופיטים לפי שלמה אילן הם צמחי ההפתעה של הגן, הם קושרים אותנו לקצב הטבע והתמורות החלות בעונות השנה השונות. בשנה שעברה הגינה פונקה בפרזיות, איקסיות, ויקינטונים, שהגיעו מאילת וגם משופינג פרוע בנירוונה. כדאי לשתול בעציצים ואחרי שגמרו לפרוח וגם העלים התייבשו להזיז למקום שאינו מושקה עד גשמי הסתיו הבאים, פקעות רבות לא מגיבות טוב להשקיה. כל כמה שנים אוכלוסיות הפקעות בעציץ מתפוצצת ואז אפשר לרוקן לברור מהאדמה ולהעביר למקומות נוספים בגן או לפנק את השכנים.

3) ועוד לקראת הגשם, תורמוסים ואפונה ריחנית, תורמוסים מושכים דבורים לגן, משפיעים לטובה על השכנים, מומלץ לשים כמה זרעים בערוגה מוגבהת , שלושה זרעים ליד כל טפטפת כך שיצרו משולש שהטפטפת במרכזו. או בגומות המושקות ליד כובע נזיר.

4) זרעים מציון , הוא מקום אליו אני מנסה לא להתקרב, כי יותר מחנויות ספרים וחנויות לציוד טיולים משובח אין שום סיכוי שבעולם שאני אצליח לצאת משם בלי נזק כספי משמעותי, מוכרים שם זרעים ופקעות של פרחי בר וכן נובמבר עם הגשם הראשון הוא הזמן לסדר מרבד פורח פראי ושמח בגינה.

ועכשיו נשאר רק לשלוח תפילה לגשם שיבוא.

[צילום: י.ש. מקור כאן]

תגיות
הראה עוד

9 thoughts on “טיפים פשוטים לגן שמח, נובמבר”

  1. פעם היינו זורקים זרעים של פלוקס בכל פינה והיו יוצאים מיליונים כאלה חמודים בכל מיני צבעים של לבן ורוד אדום..ממלאים שטחים. אז נזכרתי פתאם בהם וכל מיני פרחים אחרים שפעם היו בגינות הקיבוציות ונעלמו. [כרזאנטימות לדוגמא ופרג קליפורניה גם.]

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close