בעלי מקצועחינוךילדיםסדנאות, קורסים, חוגים

הקול קורא, כאן בכרכור

הקול קורא – שיפור וחיזוק הקריאה באמצעות קריאה חוויתית ורב חושית
ביסוס הקריאה, שטף הקריאה והפיכת הכתוב למשמעותי וקרוב לילד דרך טקסטים הנכתבים אישית לכל לומד.

דוגמה לשיטת העבודה שלנו אפשר למצוא בסיפור הבא:

נחש שבלע בובה

"עדי, את יכולה לכתוב לי סיפור על נחש שבלע בובה?" שאל מיכאל בביישנות. עדי הביטה בו בשקט, ולאחר כמה רגעים של חשיבה, קיבלה את בקשתו המאתגרת. לאחר שבוע בדיוק, מיכאל קיבל את הסיפור המיוחד שעדי כתבה עבורו לכבוד הפגישה השבועית שלהם. הסיפור שהזמין נכתב כהצגת תיאטרון המחולקת לדמויות המדברות בעד עצמן.

מיכאל עיין בדפים המודפסים מלא בעניין ובהתפעלות. לפני שהתחילו לקרוא ביחד את הדיאלוג מיכאל, ועדי פותחים במשחק "פינג-פונג" של מלים שנגזרו מתוך הטקסט, והודפסו בדף נפרד. האותיות הן גדולות יחסית, ועדי מנחה את מיכאל, כחלק מהמשחק, להשתמש במצבי רוח שונים כמו כעס, שמחה, התלהבות, פחד ועצב… ומכאן מיכאל מתרגל, ומחדד את האינטונציות, ואת יכולת הקריאה הקולית שלו, אבל עבורו, פעולת הקריאה היא פשוט כיף אמיתי. לאחר כמה "תרגילי חימום", הם ניגשים לקריאת הסיפור, ואז מיכאל הפתיע את עדי ושאל: "עדי, אני יכול לקרוא בזחילה על הבטן?" "כמובן" ענתה עדי. מיכאל, שבחר לגלם את תפקיד הנחש בסיפור, נשכב מתחת לשולחן על הבטן, יד אחת אוחזת בטקסט, ויד אחת עושה תנועות של נחש ו… בפעם הראשונה הוא קורא את הטקסט ברצף, ובאינטונציה נפלאה. תענוג גדול לשמוע אותו. עדי מרוצה ומתרגשת. שמחה באוויר. "בלי לשים לב", מיכאל קורא קריאה שוטפת, רהוטה, ומשמעותית.

מיכאל הגיע אלינו, לסטודיו של "הקול קורא" בכרכור, ביוני 2010, בסוף כיתה ג'. הוריו, תושבי זכרון יעקב, היו מודאגים מאוד. רמת הקריאה שלו הייתה נמוכה מן הממוצע בכיתה, כאשר הפער החל להיווצר כבר באמצע כיתה א'. פער זה גרם לו לירידה משמעותית בבטחון העצמי, דבר שהשפיע כמובן על יכולת הלמידה שלו, וחוזר חלילה: המעגל השלילי הזה מובן ומוכר ומכאן החליטו ההורים של מיכאל לפנות אלינו.

במפגשים הבאים עדי צירפה את מיכאל לשני (גם היא בכיתה ג'). בהמשך התהליך הקבוצה גדלה לארבעה ילדים. לאחר שהגוזלים, יחד עם עדי וההורים, הבינו שתם התהליך, והילדים קוראים קריאה עצמאית ומשמעותית, ומצטרפים אל עולם הקוראים.

שיטת "הקול קורא" נולדה "לידה טבעית". עדי שגב, מחזאית ואשת חינוך, מרצה בסמינר הקיבוצים, הקימה בשנת 2002 מגמת תיאטרון לחמש יחידות בגרות באחד התיכונים באזור, שם נתקלה לראשונה במציאות שכ-40% מתלמידי כיתות י', אינם קוראים, לפחות לא קריאה משמעותית, וכמובן שלא קריאה רהוטה. עדי החליטה לא לוותר, ופיתחה את הבסיס המתודולוגי של השיטה. היום היא מפעילה קבוצה של 10 מנחים העובדים במוסדות בכל רחבי הארץ, מגיל בי"ס יסודי ועד תיכון, בימין אורד, כפר סבא, חרב לאת, אשקלון, בת ים, קריית יערים, ראש העין, ואפילו באוניברסיטה העברית בירושלים.

הקול קוראהשנה הקול קורא פותחים שוב את דלתות הסטודיו בכרכור עבור ילדי האיזור, מסוף כיתה א' ועד כיתה ו' – ומעבר. תוכלו לקרוא עלינו ב- www.hakolkore.com

לשאלות נוספות ולהרשמה ניתן לפנות אל רוברטו צ'רניצקי בדוא"ל: mail@hakolkore.com או בטלפון 054.664.7789 המלצות (pdf) ניתן לקרוא כאן.

תגיות
הראה עוד

1 thought on “הקול קורא, כאן בכרכור”

כתיבת תגובה

Close