אוכלאקולוגיהזוגיות ומשפחהשיטוטים

ובעניין תפֲּ'חי אדמה..

[מאת: רות צור, אורגניגן*]

הכל התחיל כשקפצתי לאיתי ומור סאקס הביתה כי שכחנו לשים להם עגבניות בארגז.
פגשתי את איתי בחצר הבית ובעודנו משוחחים שמתי לב (שמתי אף למען האמת..) לניחוח מוכר של תבשיל, ריח טוב ושומי שכזה.
"איזה ריח מצוין" אני אומרת ואיתי עונה "כן, אני מכין חָמוּד" (במלעיל).
"אתה מכיר חמוד?" אני שואלת ותוהה מה למרק המצרי הזה ולבחור האשכנזי-לוקינג. ואז מתברר שאיתי הוא גם חצי מצרי וגם עם שורשים סוריים.
התחלנו להשוות דרכי הכנת 'חמוד' ולהעביר חוויות על עוד תבשילים מבית אבא והבטחנו שיום אחד נעשה החלפות מתכונים.

******

'חמוד' הוא מרק חמוץ (ומכאן שמו) שבבסיס שלו יש תפוחי אדמה (או כמו שהיו אומרים אצלנו בקרית חיים תַפְּ'חֵי-אדמה), סלרי ולבבות ארטישוק. יצא לי לפגוש גם גרסה עיראקית שלו עם משמשים(?!)

ובעניין תפֲּ'חי אדמה..
כפי שאני רואה זאת, העולם מתחלק לשני סוגים – לאנשי תפוחי אדמה ולאנשי האורז. כמובן שהעולם נחלק גם לאנשי החרדה ולאנשי הדיכאון, או לחילופין, לאנשי הקרטיב ולאנשי הארטיק, או לחילופין, לאנשי "הוא היה מסתיר אותי" ולאנשי "הוא היה מסגיר אותי" – אבל עכשיו אנחנו בפסיכוזה של אנשי האורז ואנשי התפ"א.
אני ומשפחתי, אנחנו מאנשי האורז כך שאני פחות מבינה בתפ"א, אבל אחותי הגדולה, היא ומשפחתה, הם מאנשי התפ"א ובעצם ממנה אני שואבת מידע. היא טוענת שיש הבדל עצום בטעם בין תפ"א אורגני ללא אורגני. והיא יודעת.

תפוח אדמה יפיוף

אני מצאתי על תפוחי אדמה את המידע הזה-
תפוח אדמה הוא אחד מהירקות ה"סולניים" (הסולניים הם משפחה של צמחים בעלי פרחים שחלקם רעילים וחלקם לא. במשפחה זו תמצאו כמה ירקות שאנו מרבים לאכול כמו חציל,תפוח אדמה, הפלפלים למיניהם והעגבנייה.).

הוא לא ידוע כירק עתיר בחומרים מיטיבים, אולם הוא עשיר בסיבים ויש בו ויטמין C, חומצה פולית, כמה ויטמינים מקבוצת B, אשלגן, ברזל ומינרלים נוספים. בכל מקרה, מרבית חומרי התזונה שבו מצויים בקליפה! מקורו בדרום אמריקה והוא הירק הפופולארי ביותר- מגדלים תפוחי אדמה יותר מכל ירק אחר. (מקור: גאמנון – צמחים ומרפא)

******

מתפוחי אדמה אני מכינה צ'יפס (לעיתים רחוקות), פירה, ירקות בתנור ובעיקר 'חמוד' (תזכרו, במלעיל, כי הוא אמנם ממש חמוד, אבל מבטאים אחרת..).
את ה'חמוד' אנחנו אוכלים ובכלל למדנו להכין, מאצל הדודות שלי, אלגרה ופורטונה, ששתיהן כבר מעל גיל 80 ומתאמנות עליו כבר לפחות חמישים שנה. תדמיינו איך יוצא למישהו תבשיל שעליו הוא מתאמן כבר חמישים שנה..
כשהדודות שלי יודעות שאנחנו מגיעים, גם אם זה בהתרעה של שעתיים, הן יעמדו להכין 'חמוד'. ככה זה אצלן, הכל בא מהקיבה וכל אחד מבני המשפחה שמגיע יקבל את האוכל שהוא אוהב. לאחותי יכינו פסוליה, לבן שלה יכינו קובה סולת, לבן דוד – מלוח'יה ולי מכינים 'חמוד'.

אבל עם השנים גם אני למדתי להכין 'חמוד', בעיקר כי הבכורה שלי מאוד אוהבת מאכלים חמצמצים וגם שיניתי לו קצת את המתכון והגנבתי פנימה עוד קצת ירקות, שיהיה יותר בריא ואני סוחטת פנימה לימונים ולא משתמשת במלח לימון (כי במצרים אני מניחה שלא היו הרבה לימונים..)

******

כמה שבועות אחר כך עבר אצלי בועז (שהוא גם, אגב, חצי מצרי עם שורשים סוריים) בדרכו למשלוחים. אני בדיוק הנדסתי במטבח כל מיני תבשילים ולפני שהוא זז התעניינתי לדעת אם הוא מגיע לאיתי סאקס ובועז ענה בחיוב.
מיד צנצנתי לאיתי מרק 'חמוד' חם וטרי מהכיריים, שיטעם את הגרסה שלי. כשדברתי בהמשך את מור היא התפלאה על כך שה'חמוד' שלי הוא כתום-צהוב. אצלנו 'חמוד' הוא תמיד כתום, צובעים אותו עם הרבה כורכום – גם יפה וגם בריא. מאוד. "אצלכם לא?" אני מתפלאה. "לא, שלנו הוא מרק לבן", היא עונה.
אולי עד עכשיו התמהמהתי עם המתכון של ה'חמוד' כי אני קצת מקנאה לו, לתבשיל הזה שהוא רק של מי שבא ממנו, אבל הנה איתי, משתפת..
ושתדע, 'חמוד' אצלנו הוא תמיד כתום ותמיד חמוץ. בשאר המרכיבים אפשר לשחק..

ולעיקר :-

מאדים בשמן זית בצל קצוץ או שניים עד הזהבה בסיר מרק,
מוסיפים שני גזרים חתוכים, קישוא, שורש סלרי, אפשר גם בטטה או דלעת וכמה תפוחי אדמה,
מוסיפים כמה לבבות ארטישוק (אני קונה קפוא)

ומוסיפים התבלינים :-

כמה שיני שום (איתַי יאמר לכם שכל המרבה הרי הוא משובח)
מלח גס, פלפל גרוס, הרבה כורכום, כמון. אני מוסיפה מעט חוואיג' למרק (כי בכל זאת התחתנתי עם חצי תימני)
נותנים להם להתערסל בשמן זית ומוסיפים גם עלי סלרי,
מוסיפים מים עד סוף הסיר ונותנים למרק להתבשל היטב.
אני סוחטת את הלימון פנימה בסוף הבישול, לפחות לימון שלם אחד. אפשר להוסיף גם כמה עלי נענע, הם משתלבים בטעם.

בתאבון!

*******

ניתן להזמין באורגניגן – תפוח אדמה אורגני טעים וגם מזין.
מזמינים בין רביעי לראשון, ביום שני קוטפים המגדלים האורגניים שלנו את ההזמנה שלכם, וביום שלישי או רביעי אתם מקבלים אותה עד הדלת!
מגיעים לכל ישובי חדרה והסביבה, אלונה, גבעת אולגה,יישובי השרון ועמק חפר (תבדקו, אולי גם אליכם..). משלוח חינם עד הבית בהזמנה של 80 ש"ח ומעלה. לאתר של אורגניגן >>

תגיות
הראה עוד

25 thoughts on “ובעניין תפֲּ'חי אדמה..”

  1. גם אני מיצרי עם שורשים סורים, משני הצדדים, כל צד במשפחתי היה מכין את המרק שנקרא חמד בעגה המיצרית וחמוד בעגה הסורית בצורה שונה.
    משפחת אימי שהיתה קצרה באמעים במצרים היתה מכינה אותו כמרק צח עם תפוחי אדמה וכרפס עם לימון סחוט, משפחת אבי היתה מכינה אותו בצורה עשירה הרבה יותר עם קובה מסולת ממולא בבשר המרק היה סמיך מהסולת והרבה הרבה יותר טעים מהגרסה הראשונה כמובן שהיו מוסיפים הרבה לימון ותפוחי אדמה מוגש תמיד עם אורז, אימי אימצה לעצמה את הגרסה של משפחתו של אבי

  2. יש גם עניין של קומפוסט, הם אוהבים הרבה קומפוסט ,מבחינתם לגדול בערימת הקומפוסט הביתי, ודרך אגב הם לא ירקות שורש אלא פקיעיות , מין מאגר מזון שהצמח מגדל בין השורשים שלו , כמו בוטנים. לא צריכים הרבה השקייה שלא יירקבו חלילה..

  3. אני כיסיתי וכיסיתי בהתלהבות כל כך גדולה יש את השיטה שמגדלת תפוחי אדמה בשקים/מגדלי צמיגים, בקיצור , יצאו לי תפוחי אדמה קטנים מידי , כנראה שלא השארתי להם מספיק ירוק שיעשה פוטוסינתיזה וימלא את הפקעת בעמילן , שנה הבאה אהיה יותר מאופקת

  4. מבחינת תענית אסתר(ארד)הזכויות למאירקהתפא בכלל לא בדיאטה, אז כבר אין ציפס ולא ריפודים פרסיים, בשבוע שעבר אכלתי בכליל מרק חמציץ, חומע'ה. שבושל עם תפא, אז אני מחפשת חמציץ ומתכון בלי התפא. אוף ריח הצ'יפס

  5. גלו, יא סורית, גם אני רוצה מתכון של האורז..
    דרך אגב, גם לי יוצא תבשיל שעועית סוף (קמר ואמרי טרפו את האחרון)
    בדיוק ירד לו סיר של 'חמוד' מן האש, איזה כיף שיש קצת חורף..

    לילי, אני אוהבת להתקשר אלייך ולשמוע אותך עונה ברשמיות ואיך שאני מזדהה אני שומעת את החיוך נמתח לך על הפרצוף, כפרה עלייך

  6. איזה קטע גמני היתה לי בדיוק אותה תגלית על השכן (איתי) כשנכנסתי והצצתי על האורז שלו, אחד אחד כמו של ספתא שלי, ומיד בלי לטעום רק מלהריח ולהסתכל ידעתי ישר שמדובר במקצוען, שנראה אשכנזי-מה-לו-ולאורז. חקרתי אותו מאיפה לו וככה ואז יצא המצרי והסורי. ועל המקום הוא נתן לי את הגירסה הסודית שלו לאורז. השאר היסטוריה.

  7. מעבר לקסם הארגז (בשבועות שבהם אנחנו שוכחים להזמין או סתם מרגישים יותר חנוקים תקציבית, איך שהוא לא מתחשק לעשות סלטים והרבה מתקלקל כי הטעם פשוט לא אותו הדבר) יש את קסם הרות, יום שלישי מקבלת את הארגז ורואה בחשבון איזה לחם שלא הוזמן, מציינת לעצמי שצריך לשלוח מייל לרות שמייד תסדר תזכה וכ"ו , אבל החיים שוצפים ואני נסחפת בזרם. ביום רביעי צלצול טלפון – מרות, תגידי אומרת קוראת המחשבות לא קיבלתם לחם נכון, איפה איפה בעולם יש אדם שזוכר כל לחם שהוא שולח באהבה ללקוחותיו, או קורא את מחשבותיהם, תודה רות על כל הפעמים ששלחתי מייל ביום שני ובכל זאת זכיתי בארגז, על שיחת הטלפון שהזכירה לי להזמין פעם כשבדיוק הייתי צריכה אותה, על הקול הכל כך ידידותי בצד השני, מצטרפת לפרגון של יעלה

  8. אני אוהבת לפגוש את בועז בימי שלישי , עם חיוך ענק וארגז על הכתף , והארגז תאווה לעיינים מריח , מסודר , מגרה להתנפל עליו כמו שהוא ולזלול… אני מרגישה את הטריות, את תשומת הלב שניתנה לארגז שלי. תפוחי אדמה או קישוא והברוקולי שהגיע ביום שלישי האחרון אוח אוח אוח ישר אודה קלות ונטרף עם הגזע וכל העלים בלי לחשוש מריסוסים.
    שלא לדבר על הפירה האלוהי של אמנון. ככה, פירגון מהלב לאורגניגן ולאורגני בכלל

  9. מעולם לא טעמתי כזה מרק אבל מה שכן-
    הבדל תהומי בין תפ"א רגילים לאורגניים. תהומי. קשה להאמין שזה אותו ירק. אז אם אתם אנשי תפ"א לפחות לבדוק את האפשרות האורגנית. [ובשבוע הבא המתכון הסודי ל"מרק גרזן"…]

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close