אקולוגיהמציאותסביבה וקהילה

מי צריך מקדם הגנה 100SPF ?

כבר כמה שנים שואלים אותי: טלי, מה את עושה נגד השמש? בארץ שלנו שבה השמש כל כך חזקה חייבים להתייחס אליה. מתוך מה שאני יודעת על שמש ומסנני קרינה, אני בוחרת (בד"כ) שלא לחשוף כתף וללכת עם כובע רחב שוליים. אני גם ממליצה ללכת לים אחרי חמש אחר הצהריים. ומה עם תינוקות? אני מציעה להלביש בבגד כותנה ארוך ודק. אבל אם בכל זאת בוחרים בקרם הגנה…
מאמר זה מסביר את נושא מקדמי הגנה, ממה הם מגינים ממה לא. משמעות הסימן SPF ואופן השימוש האופטימלי.

בשנים האחרונות החומרים להגנה מפני השמש עולים במספרי ה- SPF כך שב- 2009 כבר הגיעו ל- spf 100. נשמע מצויין? דרמטולוגיים טוענים שאלו רק משחקי מספרים המיועדים לבלבל את הצרכנים.
מה זה SPF? ה ( sun protection factor)מודד כמה המוצר מגן מפני קרני אולטרא סגול (קרני (B – כלומר גלים מאוד קצרים (UVB), היכולים לגרום לכוויות שמש. הSPF אינו מודד את ההגנה מקרני UVA הגורמים להזדקנות העור.

UVA, UVB ?
בתמונה הבאה (שלקוחה מכאן) ניתן לראות את קרינת השמש ומה היא מביאה אלינו.  מלבד הקרינה הנראית מהשמש מגיעה גם קרינת בלתי נראית – בעיקר UV. קרינת UV מתחלקת למספר תחומים UVA, UVB ו- UVC, כאשר כ- 95% מקרינת ה- UV היא קרינת UVA והשאר היא קרינת UVB. קרינת UVB בגלל אורך הגלים שלה הרבה יותר אנרגטית ופוגענית, אך מצד שני כמות ה- UVA משמעותית יותר גדולה.

למעשה רק בשנים האחרונות התחילה הקהילה המדעית לשים יותר לב להשפעות השליליות מאוד של קרינת ה – UVA וקשר בינה לבין הזדקנות העור ואף סוגי סרטן עור שונים.
המשמעות היא שה- SPF מודד רק את ההגנה מקרינת ה- UVB, שמהווה רק חלק מהקרינה UV הכללית, לכן מדד זה הוא מדד חלקי בלבד.

כיצד מודדים – SPF?
מדידת הSPF מבוצעת ע"י ההשוואה בין הזמן שלוקח לאדם עם ובלי חומר להגנה משמש ל"הישרף" משמש. אדם החשוף לשמש והופך לאדום לאחר 20 דקות, אם ישים חומר להגנה בדרגת SPF 15 הוא יהיה מוגן פי 15 זמן מאשר ללא קרם ("יישרף" לאחר 5 שעות).

בשונה ממה שנהוג לחשוב המספרים הגדולים של ה- SPF משמעותם המעשית שולית. למעשה – SPF 100 חוסם 99% מקרינת ה- UVB,לעומת זאת SPF 30 חוסם 96.7% מקרינת UVB. אלא שבדרך כלל החומרים יורדים מהגוף עם שחייה והזעה ולכן מומלץ על מנת להגן באופן רצוף למרוח את הקרם לפחות כל שעתיים. לכן גם אם תהיה מוגן "פי 100" באופן תאורטי, זה לא משנה הרבה אם אחרי כשעתיים חלק גדול מהחומר כבר ירד מהגוף.

כמות נידרשת להגנה אופטימלית
כדי לקבל את ה- SPF הרשום, יש צורך למרוח כמות של כ- 30 סמ"ק על הגוף. כלומר קרם הגנה אמור להספיק למספר יציאות בודדות לשמש או אפילו ליום אחד ארוך על מנת לקבל את ההגנה הרשומה. אלא שאנשים בד"כ חוסכים ומשתמשים בכמות קטנה בהרבה כשהם יוצאים לשמש.
מחקר מ- 2007 מצא ששימוש בכמות קטנה של קרם מקטין את ההגנה הרבה יותר מאשר הכמות הנחסכת (מריחה של חצי מהכמות מספק הגנה כשורש מה- SPF הרשום, לדוגמא – עם SPF 100 מריחה חצי מהכמות הנידרשת מספק הגנה של SPF 10).
אלא שגם אם שמנו את החומרי הגנה מהשמש ואפילו ברמת SPF גבוהה, התחושה שאין בעיה עם חשיפה ארוכה לשמש ישירה מוטעית. רוב חומרי ההגנה לא מגינים באופן יעיל למול קרינת UVA ולכן המשתמש אולי לא ייהפך לאדום או "יישרף" באופן מהיר אבל כיום כבר ידוע שהוא בהחלט עלול לסבול מנזקים ארוכי טווח.

לסיכום
קרינת השמש כוללת כמות משמעותית של קרינת UV אשר אינו מסונן ע"י הקרמים עם מקדמי ההגנה. למקדם ההגנה גבוה אין משמעות גדולה מבחינת ההגנה אותה הוא מספק. הרבה יותר חשוב הוא למרוח את החומרי הגנה לעיתים תכופות ובכמות נדיבה. מעבר לזה הכי נכון יהיה להימנע מחשיפה לשמש ישירה – ללבוש חולצה בים וללכת עם כובע בשמש.

***
ומקבץ הודעות לבנדר:
והנה שוב קוצרים את השדה שליד בית לבנדר, ואז ברור לנו שהקיץ בפתח. בערב חג שבועות אנחנו חוגגים שנה לפתיחת בית לבנדר בכרכור. נערוך חגיגת ביכורים שבה נשיק את הקרם דאודורנט החדש שלנו – הדאודורנט האקזוטי ונארח יוצרים עם ביכורי יצירתם.

אח חדש נוסף למשפחת הדאודורנטים שלנו:
הדאודורנט האקזוטי. גם הוא כמובן טבעי לחלוטין ומתאים למי שרוצה למנוע את ריח הזיעה מבלי לפגוע בתהליכים הטבעיים של הגוף.הריח החדש בנינוח עדין ומעניין – תערובת של ניקיון עם מתקתקות ורעננות עדינה- פצ'ולי, לבנדר, גרניום ורוזווד. תגובות הנסיינים מצויינות, ניתן גם לרכוש אותו החודש – ב 20% הנחה (בחנות המפעל בטלפון או באינטרנט).

שיתוף, קהילה, ואקולוגיה הן מילים עם משמעות עבורנו. כחלק מתפיסה זו, אנו מארחים את שוק ההחלפות. השוק יתקיים היום, יום חמישי 6/5/10 החל משעה 16:00 אחה"צ עד 21:00 בבית לבנדר – הנעורים 54 כרכור.
והפעם הפתעה! תקבלו דוגמית של הדאודורנט החדש שלנו! מחכים לבואכם!

ב14/5 תיערך סדנא להכנת סבונים טבעיים משמן זית
ב18/5 בערב שבועות יום-הולדת שנה לבית לבנדר בכרכור. תתכוננו להפנינג שמח! בבית לבנדר בין השעות 9:30 – 14:30. אנחנו כבר יכולים לספר לכם שיתארחו אצלנו חברים עם ביכורי יינות וליקרים, שמן זית מקומי, תכשיטים של יוצרות מוכשרות, אוכל באוריינטציה איורוודית, גנני בית חינוך אננדה יכינו עם הילדים פיצות וגבינה. הכל בעבודת יד של יוצרים מקומיים. אם אתם יוצרים שמעוניינים להציג את ביכוריכם, חגיגת השבועות יכולה להיות הזדמנות טובה. פנו אלינו בהקדם.
זו ההזדמנות להוקיר תודה מיוחדת לכל מי שבחר במוצרים שלנו כמתנה ליקיריו- מתנות שיוצרו באהבה, ודרככם ניתנו באהבה. שההנאה מהם תהיה גדולה ומתמשכת.

הצטרפנו ל – Facebook! מעתה, ניתן להיות "אוהד/ת בית לבנדר" ולקבל עדכונים, תמונות, באופן מיידי . לאתר של בית לבנדר >>

תגיות
הראה עוד

5 thoughts on “מי צריך מקדם הגנה 100SPF ?”

  1. מסכימה איתך סיון. חושבת שבאופן כללי אנחנו יותר צריכים להקשיב לסביבה שלנו. באיך שאנחנו מארגנים את היום, בסוג החומר ממנו אנו בונים את הבית, ובמה אנו בוחרים לגדל בגינה. הארץ הזו חמה. השמש חזקה מאוד צריך לקבל את זה וראות מה ניתן לעשות כדי להתאים את עצמנו לאקלים.

    אכן נועה בשנה שעברה התחלנו בפיתוח מסנן קרינה טבעי . למרות שקיוינו שהשנה כבר יהיה לנו מוצר טבעי יעיל נוח לשימוש ובדוק לצערי עדין לא עברנו איתו את כל הדרך..כמובן שנעדכן כשיהיו חדשות..

  2. כשהייתי בורנאסי התבררה לי שיטה שעובדת על פי המסורת ההודית, שגם שם החום הוא חזק:
    פשוט לא יוצאים מחוץ לבית בשעות החמות שלא לצורך …
    אני מאמץ כבר כמה שנים, ודואג בקיץ לרכז את הפעילות שלי מחוץ לבית (כולל נסיעות) כמה שניתן לשעות הבוקר או אחרי הצהריים והערב… השמש בהפרזה שואבת מאיתנו אנרגיה…

כתיבת תגובה

Close