השימושון

עוד זווית על ט"ו בשבט

[נורית שגב]

אתמול בצהריים נדהמו תושבי שכונה שלווה בכרכור לגלות את שדרת עצי הדקל, הוושינגטוניות הוותיקות, מתגוללת על הכביש.
דקלי הוושינגטוניה, אשר סימנו שדרות במושבות הברון רוטשילד, נראים ממרחקים גדולים ושימשו נדבך חשוב בבניית התרבות הגננית המתפתחת בישראל.
המנופאי אשר הניף את הדקלים ודחס במשאיתו, סיפר כי מזמין העבודה אינו אחר מ… מועצת פרדס חנה כרכור.

וושינגטוניה כרותה
(לחצו להגדלה)

העצים נשתלו לפני עשרות שנים ע"י מר עזרא שפהרד, ממקימי המקום, אשר הגיע במסגרת התארגנות בריטית- "אחוזת לונדון".
שפהרד, שהיה חקלאי וגנן מומחה, נלחם על חייהם של עצים רבים במושבה, אשר אינה יודעת את ערכם של אוצרותיה. אלוני תבור ותיקים, דקלי וושינגטוניה ואקליפטוסים בני מאות שנים- כולם מפסידים בקרב נגד פרנסי המועצה.

עקור
(לחצו להגדלה)

חיים געש, ראש המועצה, נחוש לסלול כבישים ומדרכות במושבה המנומנמת. הסלילה, אכן, הכרחית; אולם אינה מחייבת כריתת עצים. העבודה מתקיימת בצמוד לשיפוץ כביש, ותושבי הרחוב אשר חששו ממהלך כזה ביקשו – וקיבלו- הבטחה ממהנדס המועצה, דניאל ארז, כי לא יעקרו את העצים אשר אינם מפריעים כלל לבניית המדרכה.

אדריכלי נוף, גננים ותושבים המתגוררים במקום שלחו מכתבים וביקשו להשתתף בקבלת ההחלטות הנוגעות למקום מגוריהם. אולם אתמול הסתבר כי ההבטחות אינן שוות מאום- בלילה ניתן היה עדיין לראות את החורבן, הדקלים היפים הגוועים על הכביש; גרסתה המוזרה של מועצת פרדס חנה כרכור לט"ו בשבט.

נורית שגב
תכנון גנים ונוף

צילומים: שמחה דר.

הראה עוד

41 thoughts on “עוד זווית על ט"ו בשבט”

  1. ערב אחד נכנס אלינו הביתה חבר וביקש להחתים אותנו על עצומה נגד עקירת עצים ברוטלית שמבצעת המועצה אני שידעתי מה קרה בט"ו מיד חתמתי ושמחתי מאוד על היוזמה .
    בני חובב טבע מושבע ישר התעניין סיפרתי לו מה קרה ואך סתם בלי סיבה מורידים עצים שחשובים לכולנו, טאיו (בני היקר) ברגע אחד הפך פרצוף למבואס וברגע שני חשב לעצמו לארגן עצומה שבה גם ילדים יוכלו לחתום .נראה לי שהגיע זמן שגם ילדינו שהמושבה הזאת שלהם בדיוק כמו שהיא שלנו, יביעו את דעתם סה"כ הם אלו שהולכים להתקע עם עולם עלוב או יפה שאנחנו המבוגרים מחליטים בעבורם

    יום טוב לכולם

  2. שבוע התושב בפרדס-חנה כרכור
    אנא, מצאו חצי שעה פנויה בשבוע הקרוב, בשעות פעילות המועצה. שעות הפעילות הן: 8-16 ימים א' , ב', ד', או ה' ו 8-12, 16-19 יום ג'. בקצרה, לא חסרות אפשרויות.
    לאחר שבחרתם את הזמן המתאים, התקשרו נא למספר הבא: 077-2279900 (מועצת פרדס חנה- כרכור) ולחצו בנתב השיחות למשרדו של ראש המועצה, מר חיים געש. בקשו לקבוע פגישה בת 5 דקות עם ראש המועצה שלכם. הענין: תחושותיכם ועמדתכם בנוגע לעקירת עצים, סלילת כבישים, בנייה מסיבית לגובה ובכלל, תנופה, קידמה התפתחות וכדומה.
    באם ייבצר מראש המועצה להיפגש עמכם במועד זה, הודיעו למזכירתו כי אתם תגיעו בשעה הנקובה על מנת למסור לו מכתב בעניין.
    בזמן שבחרתם הגיעו למועצה וחפשו את מר געש. אם מצאתם אותו במסדרון או בחדרו- בקשו ממנו 3 דקות, הציגו את עצמכם, אמרו מנין אתם ופרסו את משנתכם בקצרה- 2-3 דקות לכל היותר. האיש עסוק וישנם עוד רבים המעוניינים לשוחח עמו. אם לאחר 5-7 דקות מרגע כניסתכם לבניין לא איתרתם אותו השאירו מכתב / פתק שהכנתם מבעוד מועד אצל מזכירתו ובקשו ממנה למסור לו. חכו עד שתבטיח כי תעשה כן, וסעו הלאה לדרככם.
    באם אינכם יכולים בשום אופן להגיע לבניין המועצה, פקססו את המכתב הנ"ל לראש המועצה, בשעה שייחדתם לכך, או שלחו דוא"ל, אפילו של שורה אחת, המסביר את עמדתכם.
    זהו, חצי שעה מזמננו, וראש המועצה זכה בהכרות מקרוב עם רצונות תושביו- זהו שבוע התושב בפרדס חנה- כרכור.

  3. כאחת שמתארחת לעיתים די קרובות במקום המופלא הזה , בכל פעם אני מתפעמת מחדש על שישנו עדיין מקום ששומר על מרקם הרמוני עם הטבע .

    ישנה מושבה באר'הב ,סנטה ברברה, שבנויה כולה סביב עץ ע נ ק בודד. זה כאשר פרנסי העיר יודעים לשמור על אוצרות הטבע .
    בבקשה , מי שקובע ויש לו אחראיות שיחשוב על זה לפני שתהיה בכיה לדורות .

  4. קשה לדעת מה יש יותר במועצה הזאת: טיפשות, אטימות או רשעות. רוב האנשים שבאו לכאן בשנים האחרונות באו לכאן בשביל הברושים, הדקלים והאקליפטוסים. בזכות זה אנחנו מוותרים על תשתיות נורמליות, על שירותים ראויים לתושבים, על חינוך וקצת תרבות. עכשיו, גם את זה לוקחים מאיתנו. זה בסדר לבנות ולשפר תשתיות, אי אפשר לעצור את הקידמה, אבל למה לא עם קצת רגישות לאוצרות הטבע שיש לנו בישוב הזה.

  5. אתמול באה רוח גדולה
    מהחלון אפשר היה לראות את הברושים מנסים בכל כוחם להאחז באדמה ,קיוויתי שיצליחו.
    בבוקר התברר שברחוב ספיר לא רחוק מבי"ס פרחי-הדר(רבין)
    נפלו שמונה ברושים ענקיים שכוחם לא עמד להם מאחר והכביש שם שופץ ועקב כך צד אחד של בית השורשים נחשף.
    תושבים ברחוב שאיכפת להם פנו למועצה והתחננו על נפשם של הברושים-כל מה שהיה צריך זה שאחד הטרקטורים שהיו שם ירים מערום אדמה ליד כל ברוש-עכשיו כבר מאוחר מדי.
    אפשר לקחת את הגדמים להסקה וקדימה להסתער על העצים הבאים בתור…

  6. קבוצת התושבים שפועלת נגד הפגיעה בעצים מארגנת עצומה לטובת הנושא. מצ"ב הפניה שלהם. מי שמעונין להצטרף ליוזמה יכול להדפיס את הקובץ המצורף, לחתום, להחתים בני משפחה, שכנים, ומכרים ולהחזיר למארגנים…

    חברות וחברים שלום לכולם

    ייחודה של פרדס חנה כרכור הוא לטעמי באנשיה ובנופיה, הנוף הזה איננו בהכרח שכיות חמדה טבעיות יקרות ערך אבל הוא משהו שאין בהרבה מקומות- עצים, חורשות, פרחי בר
    תוכניות חדשות חכמות יודעות להתחשב ,
    תוכניות חדשות דורסניות- לא מתעניינות בכל אלה
    לכן, אם אנחנו רוצים לפתח את היישוב תוך שמירה על האופי הייחודי- צריך לקום מהכורסא..
    העצומה המצורפת היא לטעמי ראשיתה של דרך- עוד דרך..
    חיתמו על עצומה – החזירו
    נורית שגב, דגניה 1, כרכור. טל' לתאום: 054-6211966.
    כמו כן ניתן להעביר למאשה או לאילנה והנס , פלסטיק פלוס.

    ושיהייה לנו ירוק יותר.
    נורית השמשוני יפה
    0548104181

    הטופס של העצומה נמצא בכתובת:

    http://mail.google.com/mail/?attid=0.1&disp=vah&view=att&th=117c471ff5582d98

  7. מצ”ב סיכום הפגישה שנערכה ביום א‘ על ידי קבוצת תושבים שמבקשת למנוע את הפגיעה בעצים…

    ביום א‘ התקיימה פגישת תושבים בעניין עקירת עצים עתיקים ותוכניות בנייה בפרדס חנה כרכור.
    בפגישה נסקרו תכניות קודמות, אשר כללו בנייה אך גם שטחים ציבוריים פתוחים; ואשר הוסבו לרבי קומות, ולכביש אימתני אשר רומס את חורשת אקליפטוסים ותיקה (וכן את שארית השטחים הירוקים).
    זאת בניגוד ל”פקודת היערות“ אשר האקליפטוס נמנה על רשימת עציה המוגנים.
    מתבהר כי התכנית הנוכחית תגרום לעומסי תחבורה, זיהום, שינוי אופי המושבה ובעיקר- חיסול העצים הותיקים .
    הנה כך חומסת המועצה את השטחים הירוקים והעצים, ומסבה את ייעודם לבנייה רווייה.
    זהו מקרה מבחן מעניין אשר מדגים את אופן הפעולה של מועצת פרדס חנה כרכור; ללא רגישות מתאימה לרצון הציבור, לקיום ערכי טבע וללא שיתוף בעלי מקצוע מתאימים.

    במהלך הפגישה הביעו התושבים את רצונם להתגייס באופן פעיל .
    המשכה ייערך בתקשורת מקוונת- העצומה להגנת עצים, בקשות להתנגדות לתכנית למי שקרוב לאתר, וגם בנוסח המותאם לתושבים ברחבי פרדס חנה כרכור;
    רשימת עצים מוגנים, ואזורי אחריות (הסברה לתושבים ושמירת העצים) למתנדבים.
    חשוב לציין כי מדי פעם עולים אלונים עתיקים או אקליפטוסים באש, באזורים מועדים לבנייה.
    מסתבר שנצטרך לפקוח עיניים ולשמור על כל עץ, ולהסתובב במושבה מצויידים במצלמה וטלפון.

  8. חיים געש על פי חוק (פקודת היערות) חייב לנהל תהליך תקין מול קק"ל. אם הוא מצהיר בגלוי שהוא עומד לעבור על החוק – זה חמור ביותר. נראה שחיים געש חושב שבחירתו לקדנציה שניה מובטחת מראש ושהוא יכול לעשות כאן מה שבראש שלו. אנחנו חייבים להתארגן בהמונינו ולהראות לו שהוא טועה.

  9. לאור פעולותיו של חיים געש, אשר הודיע כבר לחלק מתושבי השכונה כי האקליפטוסים הללו יכרתו, וזאת מבלי לקיים הליך תקין מול קק"ל או הידברות מול התושבים הנהנים מהם כיום, ולאור ההרס שהוא גורם לציביון של המושבה שלנו, כדאי שנקיים עוד מפגש – לא לבחור את חיים געש לעוד קדניצה….!!!!!! אולי כך נציל את העצים הבאים מכריתה.

  10. אני מציעה כי הפגישה הנ"ל תתחיל ותתניע עצומה מאת תושבי פרדס חנה – כרכור, כנגד הבינוי שאינו מתחשב בצורכי הסביבה ואינו תואם את החוק, בכל הקשור לשימור הסביבה ולהליכי מנהל תקין.

    עצומה כזו יכולה, בוודאי יותר מפניות ספוראדיות, לעניין את עמותת אדם, טבע ודין וכן יכולה היא להשפיע על קק"ל – שבה אנו תלויים כעת – לשם אישור כריתת עצי האקליפטוס הוותיקים.

    במקביל, על התושבים להתאגד ולקבול כנגד הדרך בה אושרו התוכניות, אם הסתיימו הליכי האישור, באמצעות אנשי מקצוע – עו"ד מומחים בתחום, וחוו"ד מומחים.

    בהצלחה לכולנו..

  11. פקודת יערות, הגנה על העצים בשטח ותהליכי קבלת החלטות במועצה יידונו בפגישה:

    ביום ראשון, 27 בינואר 2008. הישיבה תחל בשעה 21:00 ותסתיים בשעה 22:15

    מיקום: בית ויצ"ו בכרכור, רח' המושב. (אין מספרים; מול פיצה טל, קרוב לתחנת הדלק של כרכור. דרומה / ימינה מכיכר הבנים/ דרך המושב)

    על סדר היום:
    1. הצגת תוכנית 638ד' והשינויים המוצעים בה.
    2. אופן הגשת התנגדויות לתכנית.
    3. מידע אודות העצים העומדים בסכנה: עקירה והעתקה.
    4. דיון באפשרות שינוי נהלים בתהליכי קבלת החלטות במועצה: שיתוף הציבור ושיתוף מתכנני נוף וגינון.
    5. יצירת רשת קשר להגנה מיידית על עצים ברחבי המועצה.

    לאור סדר היום העמוס, אנו מבקשים מאד להגיע במועד.
    זקוקים למקרן ("ברקו") להקרנת התכניות, מישהו יכול להביא?
    מבקשת לשלוח מראש פרטים, לחסוך זמן רישום בכתב: שם, משפחה, טלפון נייד, כתובת אי-מייל ומשלח יד (אם רלוונטי). לכתובת: segevnur@netvision.net.il

    עוד פרטים באתר Ynet
    http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-3074-17985,00.html
    הפגישה נוגעת, ברובה, לכלל התושבים במושבה. מוזמנים להגיע!

  12. נורית, אשמח את התייחסותך למעט שהעלתי בחכתי באינטרנט. פקודת היערות
    "לא יכרות אדם עץ זית או חרוב או כל אילן אחר המוגן לפי צו […] , בכל מקום שהם גדלים, ולא יעביר את עציהם של אותם אילנות, אלא אם קיבל תחילה רשיון לכך, בטופס הקבוע מפקיד היערות" (מתוך פקודת היערות).
    למה זה לא עבד?

    בחוקי עזר של השלטון המקומי, מצאתי כי לפרדס חנה אין חוק עזר בנושא עקירת עצים, להרבה ישובים אחרים יש. מה משמעות הדבר? מי המחליט? או שהכל פרוץ?

  13. אני מקווה שהפעילות שלכם תתיחס לכל הישוב ולא רק לכרכור. בזמנו אושרה תוכנית להקמת מגדלים בני 16-19 קומות בנווה פרדסים, ותושבי השכונה היו די בודדים במאבקם נגד התוכנית. רבים אמרו אז שזה במערב הישוב, ולכן לא איכפת להם. עכשיו אנחנו רואים שמה שקורה במערב יכול להגיע גם לכרכור. כדאי לכם להקים תנועה רחבה, שתתיחס לכל בעיות התכנון ובניה בישוב שפוגעות בצורה קשה בסביבה ובתושבים. ככה גם תהיה לכם תמיכה ציבורית רחבה יותר.

  14. כוונתי המקורית היתה לאזור זה, אבל לנוכח התגובות הרבות שמקבלת, נראה שכדאי לגבש תכנית כללית שמטרתה: שיתוף מתכנני נוף, ובעיקר שיתוף הציבור בתהליך קבלת החלטות, ומערכת פיקןח הדוקה יותר על הביצוע.
    חשוב לומר שאין כוונה לעצור פיתוח- זה אינו ריאלי (וגם לא הומני…), אלא לשפר את ההחלטות ואופן ביצוען.
    מובן שאין לאפשר עקירה פרועה של עצים בשום מקרה.
    אכן, ממליצה לפרסם גם בפורום את דבר הפגישה: א', 21:00, ויצו כרכור.

  15. האם כוונתך לבניה באזור המכונה "חלומות כרכור" שחלק ממנה אמור להיעשות על חורשת אקליפטוסים? בפורום של פרדס חנה ב-YNET הנושא עלה לדיון. אם אתם נוקטים בפעולות, כדאי לפרסמן גם בפורום ההוא כדי להגיע לקהל גדול יותר.

  16. עצוב עצוב מאוד.
    ערים סלולות ואפורות יש לנו מספיק בארץ, לצערי אני גם גרה באחת כזאת כיום, עושה לי רע לחשוב על היום שבו פרדס חנ כרכור יאבדו מהנאיביות הנופית שעוד נשארה ויהפכו לגוש אספלט חסר רגש….
    אני בהחלט מסכימה עם כל הנאמר מעל .
    לדעתי נכון להיום, מעבר למחאות הרמות או הרמות פחות בעניין, אפשר בהחלט לנסות להריץ עצומה, להחתים עליה כמה שיותר תושבים, תושבים לשעבר או סתם כאלה שאכפת להם, אולי כשזה יגיע בתור מחאה קולקטיבית אל שולחנו של געש אולי אולי זה יעורר משהו בתרדמת הנינוחה שלו…. ולמרות שאני פאסימית בעניינים כאלה בדרך כלל, אני חושבת שכדאי לנסות, לפחות לדעת שעשינו, ולא לצפות מהצד בחיבוק ידיים…
    שיהיה לכולנו בהצלחה…

  17. אכן, ניסינו להיעזר בפקודת היערות ובקק"ל.
    בינתיים נודע כי תכניות בינוי חדשות, הרסניות הרבה יותר, מצפות לנו.
    חלקן מאושרות וכוללות עקירת אקליפטוסים עתיקים מאוד.
    לחלקן ניתן עדיין להתנגד בימים הקרובים;
    אתם מוזמנים ומתבקשים להפיץ: פגישה ביום א' 27.01.08, בשעה 21:00, בבית ויצו כרכור ברחוב המושב, לסקירת מצב והתווית דרכי פעולה.
    אם יש בינינו עורכי דין שהתמחותם נדל"ן- מוזמנים במיוחד.

  18. בשכונת ניצני השרון שבה אני גרע (כנרא לא לעוד הרבה זמן בגלל מה שאני כותבת כאן) יש חלקה קטנה שאמורה להיות שטח ציבורי. השטח מוזנח ומה שניחם אותנו בהזמנחה שלפחות בחורף יש גם פרחים יפים והמון חובזה וחרציות. יום אחד גילינו שכל צמחיית החורף קמלה. עיריית פרדס חנה החליטה לייבש לנו את האביב בשכונה בתחילת הסתיו. כואב לי הלב על הביזיון הז ועל הבורות הנוראית, מול הבית יש לי שטח עזוב מזונח מטונך ללא טיפת חובזה וחמציץ. עץ שנטעתי שם לפני כמה חודשים נעקר כלא היה. אני מיואשת. אין לי כוחות לדבר עם העירייה ועם השכנים הבורים שיכול להיות כאן אחרת.

  19. הבעיה היא שעד שהם יבינו, הם יהרסו לנו את המושבה. ומכיוון שהם הולכים וכורתים ללא כל אזהרה מוקדמת, אין לנו הזדמנות למחות. וגם כשאנו מוחים על מה שמפריע לנו – זה לא תמיד עוזר. למרות המחאה בענין השיקשוק – חזרתו לא נראית באופק.

  20. פרדס חנאים וכרכוריסטים יקרים,
    בניגוד לרוב תושבי מדינת ישראל, יש כאן במושבה אנשים שאכפת להם, שלא מתעצלים , שעושים חוץ מרק לדבר, למשל בנושא השיקשוק ועוד….אנחנו חייבים למחות על מה שמפריע לנו, על כל מה שמציק, כך זה במדינה דמוקרטית. יש בנווה אשר מקבץ מדהים של אלונים ובדיוק היום עברתי שם ובעלי אמר :" רק שלא יורידו אותם, הם מדהימים" וישר אמרתי לו שמה פתאום, אסור לכרות אלונים עתיקים כאלה, אבל אחרי מה שראיתי כאן בכתבה, אני פשוט מלאה בפחד והרשגשה של חוסר אונים מול טפשות ומניעים לא מובנים. זה עצוב, אנחנו חייבים לעשות משהו. לא יודעת מה…..
    יום אחרי ט"ו בשבט, נותר לי רק לבקש משאלה שלא יהיו יותר דברים שכאלה.

  21. מענין אם בכלל מישהו במועצה מפקח על הדברים האלה. נראה, גם לפי מקרים קודמים ששמענו וראינו שלקבלן הגיזום יש יד חופשית בענינים האלה. כיום בשל עלית מחירי האנרגיה עלו גם מחירי העץ להסקה. במקום שקבלן הגיזום יסתובב ברחובות וידאג לקצץ כמה ענפים שבאמת מפריעים או מסוכנים הוא עולה על שדרות וחורשות ומכסח עצים שלמים ובוגרים. בוודאי שזה הרבה יותר משתלם לו. ואם המועצה משאירה לו יד חופשית ואינה מפקחת על עבודתו, זאת פירצה שקוראת לגנב. אמנם ראש המועצה מתגאה בעלית מחירי הנדל"ן, אבל הם יכולים באותה מהירות לרדת, כאשר התושבים החדשים יגלו שהגיעו למקום ללא ירוק וללא איכות חיים.

  22. מחיר הקידמה והפיתוח.

    הגיע הזמן שגעש יתעורר כי הוא נהנה מיותר מידי קרדיט וחושב שכולם מונחים בכיס שלו לטובת הקדנציה השנייה.

    אספלט, כיכרות, מדרכות, פקחים- אנשים רואים רק נדל"ן בעיניים ולא רואים ירוק.

    הכתובת על הקיר. אם מר עזרא שפרהד ראה קדימה 70 שנה, אז געש ודניאל ארז הם עיוורים.

  23. בזמנו כשגרתי באיזור המרכז, רצו להוריד בגבעתיים עצים עתיקים מאוד, בחלק מהרחוב הצליחו המזיקים לעבוד. אולם, בחלק אחר התושבים התנגדו והיה ממש עניין מזה. בסופו של דבר רוב העצים העתיקים נשארו, חלק נעקרו והועתקו לפארק אחר.

    כחלק מהמאבק ההוא פניתי לרשות שמורות הטבע לקבל פרטים לגבי החוקיות של הדברים וכך קיבלתי מפרט על העתקת עצים ותיקים.

    שווה לברר, מה עשו עם העצים שנגדעו לכבוד חג האילנות ומי אחראי לתת היתרים לכך.

    אני לא מכירה את השכונה אבל ליבי עם העצים

  24. עצוב לראות מה קורה לפרדס חנה כרככור . בקצב הזה נראה פה רק אספלט .
    השבוע הסתובבתי בפרדס חנה מה שכנראה לא עשיתי מזמן, עצוב לי מאוד לראות אך כל חלקת אדמה ומשק הפך להיות שכונת וילות קטנה. אני מכירה את פרדס חנה מגיל 13 למדתי פה בחקלאי והתאהבתי , נשבעתי שכאשר יהיו לי ילדים אגדל אותם כאן וכך עשיתי.(ועדין)
    אני מתגעגעת לחולות ולרעש של הטרקטור שתמיד היה עובר עמום בתפוזים,
    ח אני מתגעגעת לראות חקלאים במגפי גומי ובגדי עבודה דהויים,רכובים על אופנים ובסל מלא ביצים לחלק לשכנים פרדס חנה של אותם ימים

    מקוה שירגעו קצת עם עבודות הפיתוח
    יום טוב לכולם
    נעמה

כתיבת תגובה

Close