השימושון

פשוט לנהוג

"אני לא מצליחה להביא את עצמי ללמוד נהיגה. אני יותר מדי בלחץ".
"אני לומדת נהיגה, והלחץ לא נותן לי להתרכז. אני פשוט לא מצליחה ללמוד"
"יש לי רשיון, אבל אני בקושי נוהגת. רק בסביבה… רק באור… רק למקומות מוכרים"

נשמע מוכר? פחד מנהיגה הוא תופעה נפוצה, בייחוד אצל נשים*. אני מכירה את הפחד הזה היטב, מניסיון אישי ומקצועי, והיום אני רוצה לשתף אותך בניסיון שלי, ובעיקר בכך שניתן בהחלט להתגבר על הפחד ופשוט לנהוג!

כמה מילים של היכרות:

תמר משעול שמעונישמי תמר משעול שמעוני. אני פסיכולוגית קלינית מומחית. מורשית לעיסוק בהיפנוזה רפואית. עובדת בטיפול פרטני, משפחתי וזוגי. עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים. נפגשנו בפוסטים קודמים, כולל פוסט על שימוש בהיפנוזה עצמית בהריון, בלידה ולאחר הלידה. היום נדבר על נהיגה.

ורגע לפני שמתחילים אזמין אותך להרצאות* שיתקיימו בחודש הקרוב:

פשוט לנהוג: יום שישי, 21.12.12, 10:00-12:00, בנימינה
היפנוזה עצמית לחוויה נפלאה של הריון, לידה, ולאחר הלידה:  יום שישי, 28.12.12, 10:00-12:00, ב"הסוכה", רחוב המלאכה 6, בנימינה.
ויוצאים לדרך: אפשר וכדאי לשלוט בפחד מנהיגה!

הההתמודדות עם פחד מנהיגה היא התמודדות מאתגרת, כיוון שבפחד יש הגיון. אכן, בנהיגה יש הרבה סכנות. אז מה? אולי לא לנהוג וזהו? זה פתרון אפשרי, אך הרבה פעמים המחיר גבוה. הבעיה עם פחד מנהיגה אינה עצם הפחד אלא המידה. מידה מסויימת של פחד היא דבר נחוץ כאשר נוהגים, צריך רק להפחית אותה למידה שמסייעת בנהיגה במקום להפריע. אז אפשר לגלות גם תגליות משמחות כמו תחושת שליטה, תחושת כוח, ועצמאות.

את הפחד מנהיגה אני מכירה מנסיון אישי ארוך שנים. הוא ליווה אותי מאז היותי נערה ועד לשנה זו, בה מלאו לי 40. השנה החלטתי לשנות את יחסיי עם עמו: הוא עדיין נמצא, אבל הפחתתי את רמת הקרבה בינינו. כאשר הוא מפריע לי, אני אומרת לו: "לא להפריע עכשיו, אני עסוקה”. אחרי יותר מ-20 שנה של השתהות ונסיונות שווא, עשיתי רשיון ואני נוהגת! אני נהנית מהנהיגה, מרגישה עצמאית ובשליטה, ויכולה לנסוע ולהסיע. אז אני יכולה להגיד לך מנסיון כאשה וכפסיכולוגית: בהחלט אפשר לנהוג. ייתכן שזה יהיה רע הכרחי, ייתכן שמהנה, וייתכן שלפעמים כך ולפעמים כך.

תכנון המסלול: מגוון גישות וכלים בטיפול הפסיכולוגי לשליטה בפחד מנהיגה
בטיפול אני משלבת בדר"כ מגוון גישות וכלים. אני בוחרת יחד עם כל אדם את הגישות והכלים המתאימים עבורו או עבורה. הרבה פעמים יעיל לשלב כלים וגישות.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי 
כאשר אנו פוחדות, הרבה פעמים יש הרגשה של חוסר אונים וחוסר שליטה. העובדה המרתקת היא שאנו מייצרות ומשמרות מעגלי קסם שליליים של חרדה דרך הרגלים לא יעילים אך רבי עוצמה של חשיבה והתנהגות. והחדשות הטובות הן שכמו שאנו יודעות לייצר מעגלים שליליים כך אנו יכולות ללמוד איך לשנות את הכיוון ולייצר מעגלי קסם חיוביים. שינוי דפוסי חשיבה והתנהגות יכול להביא לשינוי חיובי ומועיל מאד בחיינו! שינוי דפוסי חשיבה והתנהגות בקשר לנהיגה יכול לעזור לפתח הרגל חדש של נהיגה בטוחה ובוטחת! להמשך קריאה על כלי זה > 

מדיטציית מיינדפולנס 
אחת הדרכים היעילות להרגעה עצמית ערנית וממוקדת היא פשוט להתבונן. מדיטציית המיינדפולנס מאפשרת למקד את הקשב ברגע הנוכחי בצורה לא שיפוטית מתוך סקרנות, פתיחות וקבלה. אפשר לראות איך הדבר עוזר בנהיגה: התבוננות ערנית וממוקדת במה שקורה כרגע, כגון: תנאי הכביש, המידע החשוב לנהיגה. הפחד מהווה עוד מידע, שאפשר להתבונן בו לרגע מתוך קבלה, ואז להניח לו ולחזור לכביש. ניתן לעשות שימוש בנשימה לצורך התמקדות והרגעה עצמית. גם בהתכוננות לנהיגה כלי זה יכול להיות שימושי מאד. למשל: התבנננות מתוך קבלה בחרדה המונעת להרים טלפון למורה לנהיגה, וכאשר רמת החרדה יורדת מעט, אפשר באופן מודע וממוקד להרים טלפון ולקבוע שיעור. להמשך קריאה על כלי זה >

היפנוזה והיפנוזה עצמית
היפנוזה והיפנוזה עצמית הם כלים מבוססים מחקרית, היעילים מאד לשליטה בחרדה, ומשמשים בשילוב עם כלים וגישות נוספים. יש הרבה מיתוסים על היפנוזה והיפנוזה עצמית. מיתוס נפוץ הוא שאנשים מאבדים שליטה בזמן השימוש בהיפנוזה, והשליטה בידיים של המהפנט/ת. מיתוס נוסף הוא שאנשים 'ישנים' בזמן היפנוזה. מיתוסים אלה אינם נכונים! ההיפנוזה וההיפנוזה העצמית מאפשרות להשתמש בקשב, בדמיון ובכוח הרצון כדי לשלוט טוב יותר במחשבות, רגשות, תחושות גופניות והתנהגות. היפנוזה והיפנוזה עצמית יכולות להתנהל במצב של הרפיה (כמו בין ערות לשינה) אך גם במצב של ערנות! בכל מקרה, השליטה בידייך! האם משתמשים בהיפנוזה עצמית בזמן נהיגה? לאוו דווקא. כדי להשתמש בהיפנוזה עצמית בזמן נהיגה בצורה בטוחה דרוש לימוד של אופן היפנוזה עם ערנות מלאה ומודעות מלאה לסביבה. הדבר אפשרי, אך הרבה פעמים לא נחוץ. אפשר בהחלט להשתמש בהיפנוזה כדי להתכונן לנהיגה, ולהפחית את החרדה מנהיגה, ובזמן הנהיגה להיות בערנות רגילה. להמשך קריאה על כלי זה >

ושתי עדשות נוספות:
הגישה הדינאמית
וראיה זוגית ומשפחתית

לעיתים נדרשת הסתכלות נוספת אל מקורות הפחד, כדי לעזור בהתמודדות איתם. הגישה הדינאמית מאפשרת חקירה של ארועים בעבר ו/או קונפליקטים שיכולים להביא להיווצרות ושימור פחד מנהיגה. ההתבוננות יכולה לתת את הבחירה והכוח לשנות. הגישה הקשורה בטיפול זוגי ומשפחתי יכולה לעזור להבין האם דפוסים של אינטראקציה עם אנשים קרובים יוצרים קושי בהתמודדות עם הפחד ו/או לחשוב איך לגייס אנשים בסביתך לעזור, במידת הצורך, בהתמודדות.

שאלות ותשובות:

הנה מספר דוגמאות לשאלות שנשים שואלות בנושא הפחד מנהיגה:

– אני כבר המון שנים מנסה להתגבר על הפחד ולנהוג. האם זה אפשרי?

בהחלט כן! אם ניסית בעבר זה סימן טוב לכך שחשוב לך לנהוג! אף פעם אי אפשר להבטיח מה יקרה, אבל אפשר לומר לך שניתן להתגבר על פחדים שונים כולל פחד מנהיגה, וניתן לשלוט בפחד כך שיפסיק להפריע ויתחיל לעזור!

– אם אני מפחדת, אולי יש לכך סיבה טובה? אולי עדיף שלא אנהג או אנהג רק במגבלות מסויימות?

לעיתים יש סיבות טובות לא לנהוג, ואפשר לבדוק זאת. אבל פחד מנהיגה נפוץ מאד אצל נשים, ולרוב אין שום סיבה לתת לו להשתלט. להפך, ככל שתשלטי בפחד וככל שתנהגי יותר, כך נהיגתך בטוחה יותר!

– אני מחפשת משהו פרקטי. היפנוזה ומדיטציה זה לא 'רוחני' מדי?

היפנוזה ומדיטציית מיינדפולנס הן כלים מאד פרקטיים ושימושיים. בנוסף, את חופשיה להשתמש בכלים ובגישות שמתאימים לך. בפגישה או שתי הפגישות הראשונות אפשר לבדוק מה מתאים, ואת יכולה לבחור.

– אני פוחדת מהיפנוזה, ועוד בנהיגה. זה בטוח?

אנשים חוששים מהיפנוזה בעיקר כי הם חושבים שבהיפנוזה מאבדים שליטה. היפנוזה היא כלי יעיל ובטוח, ומאפשרת להגביר את השליטה שלך! אפשר להשתמש בהיפנוזה באופן יעיל מאד כהכנה לנהיגה. היפנוזה והיפנוזה עצמית הן בטוחות כאשר משתמשים בהן בהנחיית מטפל/ת מוסמך בעל/ת רשיון ממשרד הבריאות. כאמור, זהו רק כלי אחד מתוך מגוון כלים. לפני שימוש בודקים אם הוא מתאים, ומשתמשים בו רק אם את בוחרת בכך.

– מה אורך הטיפול?

טיפול במטרה ממוקדת כמו התמודדות עם פחד מנהיגה הוא בדרך-כלל קצר יחסית. לעיתים בנוסף למטרה זו ישנן מטרות נוספות, או מתברר שהפחד מנהיגה קשור לנושאים נוספים המצריכים טיפול נרחב יותר. אז משך הטיפול יכול להתארך. בפגישה או שתיים הראשונות בודקים: מה אורך הטיפול ובאילו כלים משתמשים.

– האם כדאי טיפול פרטני או קבוצתי?

יש יתרונות לטיפול פרטני ויתרונות לטיפול קבוצתי. בפגישת היכרות ניתן לבדוק איזו אפשרות מתאימה יותר עבורך.

ולסיכום, אפשר להתמודד עם פחד מנהיגה, ופשוט לנהוג!

בברכת נהיגה קלה, פשוטה ובטוחה!

תמר משעול שמעוני

—–

וכמה מילים אחרי סיום:
*את מוזמנת לקרוא עוד על טיפול פסיכולוגי: www.tamarmishol.com

*הרצאות בנושאים:

*התמודדות עם פחד מנהיגה: יום שישי, 21.12.12 בשעות 10:00-12:00
*שימוש בהיפנוזה עצמית בהריון, לידה ולאחר לידה: יום שישי, 28.12.12, 10:00-12:00
ההרצאות תתקיימנה ב"הסוכה", רחוב המלאכה 6, בנימינה.  פרטים בתחילת הפוסט.
ההשתתפות בהרצאות בהרשמה מראש. עלות ההרצאה 25 ש"ח.
ניתן להירשם במייל: tamarmishol@gmail.com

*פוסט זה כתוב בלשון נקבה, אבל לנשים אין בלעדיות על פחד מנהיגה. אז אם אתה לא אשה, פשוט תרגם לעצמך ללשון זכר :)

אני רוצה להשתמש בהזדמנות זו כדי לומר הרבה תודה למורה שלימד אותי נהיגה, גבי שרון.

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close