השימושון

פלדנקרייז בכרכור עם דפנא גרבר

מאת: לירון קסטר

"התבונן בתינוק המושיט ידו לאחוז צעצוע; בילדים מתגלגלים במורד תלולית עפר. סביר שבקושי תזכור איך חשת את תנועותיך כפי שהיו בזמנן כה חופשיות ונטולות מאמץ, אך ביכולתך ללמוד להשתפר בזמן קצר מאד" (מתוך אתר פלדנקרייז ישראל)

נתחיל במשה, משה פלדנקרייז, שנפצע בנעוריו בברך. הרופאים אמרו לו שהוא יצטרך לעבור הרבה ניתוחים ושלעולם הוא לא יחזור ללכת כפי שהיה רגיל, אך הוא סירב להתייאש. הוא ניסה תנועות אחרות ושונות, לימד את עצמו להתנועע כמו שתינוקות נעים. אחרי כמה שנים הוא עזב את עיסוקו כדוקטור לפיזיקה והפך לממציא שיטה עולמית הקרויה על שמו, שיטה למודעות דרך תנועה; להקלה על בעיות גב, כתפיים, ברכיים ובכלל, שיטה לדרך חיים נכונה.

דפנא

דפנא גרבר הכירה את השיטה במקרה, דרך שיעורי תנועה שהשתתפה בהם בירושלים. דפנא היא מורה צעירה, בת 61, שאימצה את שיטת פלדנקרייז כדרך חיים. בשנתיים האחרונות היא מתגוררת בכרכור, ועדיין מופתעת מחייה החדשים. "הייתי מזכירה, סוכנת ביטוח, אמא לארבעה ילדים ורעיה, שנוסעת על הקו ירושלים-ניירובי, במשך 9 השנים, שבהן בעלי עבד שם, בסוכנות האו"ם לאיכות הסביבה; והיום אני במקום אחר. אני פעילה קהילתית, בין היתר, מתנדבת עם הקהילה האתיופית ובעיקר, אני מעניקה את המתנה הזו של שכלול היכולת, דרך שיעורי הפלדנקרייז".
דפנא משלבת שיעורים קבוצתיים בויצ"ו כרכור לצד שיעורים אישיים בקליניקה הביתית שלה, הן לקבוצות והן ליחידים. השיעור האישי הוא למעשה מגע של מחקר, בו מזהה דפנא את המחסומים לתנועה, אצל הלקוחות. הם שוכבים בלבוש מלא על מיטת טיפולים, והיא מפעילה את האינטואיציה, הניסיון והידע שלה (פלדנקרייז לומדים במשך ארבע שנים!) כדי לזהות את הבעיות ואת דרכי הפעולה.

"כאב יכול להיווצר מגירוי בתוך מפרק, או על גיד מלחץ שיש על שורש של עצב. תגובת הגוף לכאב היא שהוא מתכווץ. ההתכווצות הזו גורמת להתגברות הכאב והבן אדם מתכווץ עוד יותר. נוצר מעגל קסמים שקשה לצאת ממנו, במיוחד כשזה הופך לכרוני. מערכת העצבים של האדם היא מערכת לומדת. כשמתחיל כאב, הנגרם בעקבות פעולה מסוימת (למשל כאב בכתף כשאתה מרים את ידך) מערכת העצבים לומדת שהכאב קשור להרמת היד. המערכת מצפה לכאב כשאתה רק מתכוון להרים את היד, עוד בטרם הרמת אותה. כלומר, הציפיה לכאב קיימת עוד לפני שנעשתה התנועה. לכן, כשאני רוצה לעשות תנועה ואני מצפה לכאב נוצרת התכווצות ואז הכאב יופיע לפני שהוא אמור להופיע". מעגל קסמים.

דפנא גרבר

"פעמים רבות לא צריך ניתוח לפריצת דיסק, ומספיק לעשות את העבודה בשיטת פלדנקרייז" אומרת דפנא, ומזכירה איך הפתיע בן גוריון את הרוחצים בחוף הים, כשירד יום אחד לחוף וביצע עמידת ראש, כפי שלמד ממורו, משה פלדנקרייז.

בשיטת פלדנקרייז לומדים לשחרר את הגב, בית החזה, השכמות, אזורים שאך בקושי אנחנו מפעילים במשך היומיום; ותוך שבועות ספורים, בשיעורים שאורכים שעה פעמיים בשבוע, ההקשבה והמודעות לתנועות, שחרור הנשימה, עוזרים לארגן את החיים. התנועות מאורגנות, הגוף וכך גם המחשבה והחיים.

"שכחנו איך לנוע. כתינוקות, אנחנו מניעים את גופינו תוך הקשבה ליכולות שלנו, התבוננות במרחב ובתנועה שלנו. כמבוגרים, אנחנו עומדים ביציבה לקויה, ישובים שעות מול מחשב או טלוויזיה. בפלדנקרייז אנחנו חוזרים לחקור מה נכון לנו".

דפנא גרבר, שיעורי תנועה בשיטת פלדקרייז, ויצ"ו כרכור, בימי שני וחמישי 07:45 – 08:45, ביום רביעי 20:00 – 21:00, ופגישות אישיות בקליניקה הביתית | 04-6230678, 054-4866604 | אימייל

הראה עוד

4 thoughts on “פלדנקרייז בכרכור עם דפנא גרבר”

כתיבת תגובה

Close