2012 זה עכשיואוכלאקולוגיהבעלי מקצועיוזמות חופשיותסביבה וקהילהסדנאות, קורסים, חוגים

דרך ה'כּן'

[מאת: אסף יבנאי]

פרמקלצ'ר? מה זה בכלל? זו בדיוק השאלה ששאלתי לפני ארבע שנים חבר יקר שלי, רועי שנער, לאחר שסיים קורס בנושא. עד לאותו יום, שמעתי את המושג הזה הרבה פעמים, אפילו גרתי באותו רחוב שם גרה אחת המורות הגדולות של הפרמקלצ'ר בארץ. ועדיין לא היה לי מושג קלוש מה זה ולמה זה טוב. למען האמת פיתחתי סלידה מהנושא כי רבים מאלה שדברתי אתם היו נגועים במשיחיות שהזכירה לי חוזרים בתשובה. בררררר.

אסף יבנאי ודלעת נהדרת. שהקורס הזה יפתח בעסיסיות!

אבל את רועי, שעננה של ארצות רחוקות תמיד אופפת אותו ויש לו מקום ענק אצלי בלב, הייתי חייב לשאול. התשובה שקיבלתי הייתה ארוכה ולא ממש ברורה. רועי קפץ מנושא לנושא בהתלהבות גדולה, הוא דיבר על גידול ירקות אינטנסיבי, נקי מרעלים והמשיך לענייני פסולת והשלכותיה. משם עבר לאחריות אישית ושינוי עולמי, ואז קפץ לדבר על חיות ויערות הגשם וקינח בדיבור על כלכלה גלובלית וסחר חופשי. עכשיו הבנתי עוד פחות על מה מדובר. ליתר דיוק הייתי ממש מבולבל ונדמה היה לי שבעצם רועי עדיין מחפש את ההגדרה של מה זה פרמקלצ'ר ואני פשוט הייתי שפן הניסויים והנה, הניצוץ המשיחי גם בעיניו, אמאל'ה!

כבר שנינו עמדנו לוותר ופתאום הוא פלט משפט, כאילו לגמרי במקרה – "פרמקלצ'ר היא דרך ה'כן'. הכול אפשרי. במקום להתלונן ולקטר אתה מוזמן פשוט לעשות”. בום! נגע לי בול במרכז. באותה תקופה הייתי בעיקר מקטר, מתוסכל ומריר לגבי המצב שלי ושל העולם. לכל מקום אליו הפניתי את מבטי, עלו אותם נושאים: זיהום, התחממות גלובלית, התפוררות חברתית, כריתת יערות , נפט ועוד ועוד. תמיד הרגשתי קטן ליד בעיות כל כך גדולות, קפוא מרוב ייאוש. גם במישור האישי הייתי תקוע, דיברתי על שינויים גדולים שיתחילו מיד ואיך אני הולך לכבוש את העולם. תכל'ס לא עשיתי כלום, רק דיברתי ולא ידעתי איך להתחיל. ופה פתאום אומרים לי שיש אפשרות אחרת…

ואכן הלכתי לשכנתי, טליה שניידר, נרשמתי לקורס. היום ארבע שנים אחרי, יודע קצת יותר ויכול להגיד בפשטות שפרמקלצ'ר פירושה תרבות בר קיימא. או איך ליצור שפע שהולך וגדל תוך מינימום השקעה, דבר המאפשר קיום לאורך זמן. כיום אני חי בבית שהולך ושואף לעצמאות אך לא לבידול. לומד ומקשיב איך צעדים שלי, קטנים וגדולים, משפיעים על העולם שסביבי. למדתי להתחיל בקטן ופשוט.

יש לי גינה גדולה שמושקת ממים ממוחזרים בלבד. חדר משחקים של בנותיי שבנוי מאדמה מקומית. שקית פסולת שיוצאת לפח פעם בשבועיים. קומפוסט, אהבתי הגדולה ,שבעבורי הוא הבריאה בזעיר אנפין והמפתח להבנת מחזוריות שלמה. תכנון החצר שואף לניצול המשאבים שעומדים לרשותי. יצירת מערכות של הפריה הדדית, צמצום של תלות בתשתיות גדולות ו'ייבוא' של חומרי גלם לתוכה. ומעבר לזה, האתגר הגדול ביותר עבורי, הוא תמיכה בקהילה בה אני חי. פרמקלצ'ר נוגעת בכל תחומי החיים, ורואה בסביבה חלק בלתי נפרד מהם.

פרמקלצ'ר, נושא רחב ומרתק שפותח עיניים ודלתות למצב העולם ולאפשרויות העומדות לרשותנו. איך ליישם עקרונות פשוטים בדרך שנכונה לכם. איך לחשוב, להתבונן ולתכננן. איך להפוך לאנשי ה'כן'. ליצור שפע ולחלוק אותו. להפוך להיות עצמאים, והעיקר פשטות, קלילות ושימחה.

כיום אני רוצה לחלוק את הידע והיופי שאני חווה דרך קורס תכנון פרמקלצ'ר של 72 שעות. הקורס מורכב משני חלקים משולבים: חלק עיוני נרחב שמקיף תחומי חיים רבים כגון אחריות אישית, הבית, הגינה, מקום העבודה ומעגלים רחבים יותר. בחלק השני מושם דגש רחב על הצד המעשי, מתכנון ועד בנייה. התנסות בשיטות בנייה באדמה, בהקמת ערוגות, בתכנון לפני עשייה, בביקור בחוות ובתים ברוח הפרמקלצ'ר ועוד ועוד……..

לפרטים נוספים על תוכן הקורס אפשר לבקר כאן.

קורס תכנון מלא (PDC) לתעודה, התואם את תכנית ההרשאה הבינלאומית, בהנחיית מאשה דולב ואסף יבנאי, יפתח ביום שישי 9/12/11 בין השעות 8:30 עד 15:30 ויכלול 13 מפגשים (72 שעות). ליצירת קשר לגבי הקורס הקרוב, או סתם לבוא לבקר אפשר לפנות ל: אסף יבנאי 050-911-2435 מאשה דולב 052-364-7567

הראה עוד

1 thought on “דרך ה'כּן'”

כתיבת תגובה

Close