השימושון

פוריות בגישה טבעית

(את המאמר הזה אתם מוזמנים לקרוא בתשומת לב, כי בסוף החודש שירלי וענת פותחות קורס פוריות טבעית בפרדס חנה וזה די נדיר ויש הרבה נשים שמחכות לקורס הזה, שיצא לסיבוב ארוך בארץ וחוזר לכאן ובגדול. איזו הקלה!)

פוריות בגישה טבעית / ענת ארד ושירלי פבליק (*)

מניעת הריון והתעברות היו והינם מאז ומתמיד "על סדר היום" של נשים וגברים כאחד.

ישנם ממצאים היסטוריים ועדויות כתובות לגבי תפיסות והבנות אשר פותחו והיו מקובלות בחברות השונות בנוגע לאמצעים שונים, ולעיתים אף משונים, למניעת הריון כמו גם טיפולים שנועדו למקרים של קושי בהשגת הריון.
אם פעם שימוש במעי חיות כקונדום, חומץ תפוחים כקוטל זרע, סליל כסף כהתקן תוך רחמי ולטאה מיובשת כאמצעי להשגת הריון היו הטיפולים המקובלים – אזי היום בזכות הקידמה וההתפתחות הטכנולוגית השתכללו האמצעים ואנו נותרנו עם אותן שאלות ואותו הצורך המשתנה מאישה לאישה בין אם מדובר במניעת או השגת הריון.

על פניו?- רובינו היינו אמורים להיות מרוצים ומרוצות מהתפתחות אמצעי המניעה שמביאה עימה הקידמה. אך לעיתים דומה כי המציאות אינה כזו. בתחום מניעת ההיריון נראה כי הטכנולוגיה המודרנית מעניקה הקלה לטווח קצר אך מתגלה כבעיתית במענה על כל צרכינו לטווח הארוך שהינו למעשה לכל אורך שנות הפוריות- בממוצע תקופה של 35 שנה.
בשימוש באמצעי מניעה הורמונאליים קשה להתעלם מהשימוש הממושך בהורמונים על כל השלכותיו ותופעות הלוואי שלו ולהתקן התוך רחמי חסרונות משלו כגון מחזורים קשים ועצם העובדה שלמעשה נמצא ברחם גוף זר- פרט שקשה לקבל לחלק מהנשים.

כל האמצעים כשרים

גם בגזרת השגת ההריון המצב מורכב ויעידו על כך נשים רבות שעברו דרך הטיפולים הקשים הניתנים על מנת להשיג את ההריון המיוחל- פעמים רבות ללא הצלחה.
נקודת הזמן הנוכחית אוספת לתוכה פרמטרים רבים המשפיעים באופן חד משמעי על מצב הפוריות של בני דורנו.כולנו חשופים לחומרים שונים ביניהם הורמונים המשפיעים על תפקוד גופנו בכלל וכן על מערכת הרבייה- מזונות מהונדסים, חמרי הדברה, רעלנים, אויר מזוהם, סטרס, חשיפה לפתוגנים שונים, ומאפיינים תרבותיים בני זמננו כגון דחיית גיל הכניסה להריון, כל אלה הינם רק חלק מהמרכיבים שיבנו את תמונת הפוריות שלנו בכל רגע נתון במעגל הפוריות של חיינו.
ישנה מודעות רבה לקיומם והשפעתם של הגורמים הנ"ל ומודעות זו מעוררת בחירה בכיוונים "טבעיים"יותר על מנת למצוא אורח החיים הרמוני עד כמה שניתן.
למרבה המזל אנו חיים בעידן מופלא! התפתחות הטכנולוגיה והרפואה מאפשרים לנו היום לשלב בין בחירות המבוססות על חידושים לבין חתירה לאורח חיים בריא.

בכל בחירה בנוגע לפוריות כדאי לכל אישה לדעת מה הם כל אמצעי המניעה העומדים לרשותה מלבד גלולה או התקן תוך רחמי, כיצד כל אמצעי מניעה פועל מה יתרונותיו ומה חסרונותיו. כדאי מאד לשים בצד את הסיסמאות בגין "טבעי" או "לא טבעי" ולשקול מחדש בכל זמן בחיים מהו האמצעי המתאים לך ביותר נכון לאותו רגע בהתבסס על ידע, הבנה ושיקול דעת מושכל.
לדוגמא, נכון שהריון לא רצוי בקרב נערות יכול להיות בעיה גדולה. א ב ל האם שימוש באמצעי מניעה הורמונלים- גלולות, מעודד קיום יחסי מין לא מוגנים- התשובה החד משמעית הינה "כן".
וכך נוצר מלכוד שבבסיסו חוסר מודעות וראיה חלקית של התמונה הכוללת-נכון שאותה נערה לא תהיה בהריון אבל היא אינה מוגנת כלל משלל מחלות המועברות במגע מיני שרבות מהן ומהשלכותיהן ילוו אותה לכל ימי חייה.
נקודה זו נכונה לכל אורך תקופת זמן משמעותית בחייה של כל אישה ולא רק לתקופת הנערות.
זו סיבה טובה ללמוד ולהכיר את מה שמציע שוק אמצעי המניעה כדי לדעת להשתמש בתבונה וביעילות במה שיש.

בין כל השיטות למניעת הריון קימות שיטות שנהוג לכנותן ה"שיטות הטבעיות"- למרבה הצער יש ביניהן את אלה המבוססות על מיתוסים שגויים ובכך מהוות מתכון בטוח להשגת הריון לא מתוכנן (כמו למשל: שיטת הימים הבטוחים, שיטת המשגל הנסוג) וישנן השיטות ה"טבעיות" המבוססות על מחקרים מדעיים תקפים שנבדקו והוכחו במחקרים קליניים.
אותן שיטות טבעיות המבוססות מחקרים קליניים, מוכרות ע"י גופים רפואיים בינלאומיים* כשיטות יעילות למניעת הריון ותכנון המשפחה והוכך כי *יעילותן בשימוש נכון 97-95%.

מהי שיטת מעקב פוריות משולבת?
אחת מאותן שיטות טבעיות, מבוססות מחקרית, המשלבת שימוש בשלשה פרמטרים עיקריים- חום הגוף הבסיסי, הפרשות מצוואר הרחם ומעקב אחר מנח ושינויים בצוואר הרחם עצמו. הלכה למעשה, מעקב של לא יותר מדקה אחת ביום אחר מאפייני הפוריות המחזוריים ופענוחם מאפשר לכל אישה להיות במודעות מלאה לגבי מצב פוריותה, כך שהיא יכולה לבחור את ההתנהגות המינית המתאימה לה בין אם היא חפצה להרות או אם היא מעוניינת למנוע הריון.

שיטת מעקב פוריות משולבת מתחילה בלימוד המאפיינים המחזוריים של שלושת הפרמטרים הנ"ל וממשיכה אל מעקב אחר מאפיינים אלו. בד בבד נלמדים החוקים שעל פיהם ניתן לפענח את ממצאי המעקב, כאשר הכוונה היא להגיע למצב שבו האישה תהיה מסוגלת לפענח בעצמה את טבלת המעקב שלה בכדי לקבוע מתי היא פוריה ומתי היא אינה פוריה.

למעשה שיטת מעקב פוריות משולבת מעצם היותה כלי למעקב ופיענוח מעגל הפוריות אינה כרוכה בתופעות לוואי כלשהן ומתאימה לכל אישה למשך כל ימי חייה : החל ממניעת הריון בתקופות שהוא אינו רצוי ועד כניסה להריון בדיוק כשהיא רוצה מבלי לבזבז זמן ואנרגיה על נסיונות בימים בהם היא כלל אינה פוריה.
נשים דתיות עשויות לגלות בעזרת הידע הזה, למשל, שהן מבייצות בזמן 'שבעת נקיים' ולכן לא מצליחות להרות; אחרות יכולות לגלות שהביוץ שלהן קרוב מאד לווסת ואולי לא התרחש כלל.

לשיטה חשיבות ותועלת בכל שלב בשנות הפוריות וכן במצבים מיוחדים (לאחר לידה, מחזור לא סדיר, שחלות פוליציסטיות, חוסר איזון הורמונלי, אל- ווסת, אי- פוריות, גיל המעבר וכ"ו).

בבסיס הלימוד של השיטה עומד העקרון שהידע וההיכרות הוא מפתח לשמירה על הבריאות בכלל, בדיקה עקבית של סימני הפוריות יכולה להצביע על מצבים המחייבים בדיקה וטיפול לדוגמא במקרה של פטריה או דלקת ואפילו שינויים חריגים בצוואר הרחם. את כל אלה יכולה האישה לגלות בעצמה לפני שתקבל חוות דעת של איש מקצוע – כך אנו הופכות מודעות יותר למה שקורה בגופנו.

קורס בן 3 מפגשים ללימוד שיטת מעקב פוריות משולבת יפתח בפרדס חנה, בימי שני בערב בשעות 19:00-22:00. פתיחה 28/12 פגישה שניה 18/1 סיום 8/2. גם מי שלמדה ומעוניינת ב"ריענון"החומר מוזמנת. פרטים נוספים והרשמה אצל שירלי פבליק: 050-4836200 וענת ארד: 054-2492466 | אתר

——
על המנחות:

ענת ארד- עוסקת ברפ' סינית משנת 1996 (Lic. Ac), ומנחת שיטת "מודעות לפוריות" משנת 1998. מתנדבת באירגון "לה לצ'ה". מפתחת ©Acu-Zoo (דיקור לבעלי חיים), ומרכזת אקדמית של התוכנית ללימודי רפ' סינית עתיקה בפקולטה לחקלאות רחובות.
שירלי פבליק – מנחת שיטת "מודעות לפוריות" משנת 2000. מסטרנטית בתכנית MPH -בריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב, במסלול קידום בריאות תוך דגש מיוחד לנושא קידום בריאות האישה.

הראה עוד

5 thoughts on “פוריות בגישה טבעית”

  1. עברתי את הקורס אצל שירלי וענת.
    מעבר למידע הנוגע לעניין "שלשמו התכנסנו" היה שם הרבה מידע נוסף ושפע חומר למחשבה.
    אני חושבת שכל אישה, כדאי לה לתת לעצמה קורס כזה במתנה, כדי להתחבר לכל מה שנשכח עם השנים, עם הגלולות, עם הרעש.

כתיבת תגובה

Close