חג השוטטות 2016

מתי הארוע

תאריך: 19/06/16
שעה: 20:00 - 23:30

פרטי הארוע


בתשעה עשר ליוני, יום ראשון, הנכם מוזמנים לכבות את הטלוויזיה, לבטל את כל התוכניות האחרות ולהצטרף לחגיגות העולמיות של יום השוטטות הבינלאומי, פשוט על ידי יציאה להליכה איטית וחסרת תכלית ברחובות.

חג השוטטות (World Sauntering Day) הוא אחד האירועים החשובים ביותר לתנועת ההאטה, ומכאן גם שלעולם כולו, ובוודאי שאחד המהנים שבהם. האירוע נחגג לראשונה בשנת 1979 בגרנד הוטל במישגן, אשר מתהדר במרפסת הארוכה ביותר בעולם (201 מטרים). היוזם של החג החדש היה ברנש בשם W.T.Rabe אשר ביקש למצוא תגובה הולמת לפופולריות ההולכת וגואה של הג’וגינג באותה תקופה, והאירוע עצמו, במהלכו שוטטו אנשים על המרפסת הלוך ושוב, נועד לעודד אנשים בכל רחבי העולם לקחת את החיים יותר בקלות, להאט את הקצב, וליהנות מהסביבה המקיפה אותם.

אם מחשבה אודות יציאה מהבית לטובת הליכה חסרת תכלית נשמעת לכם תמוהה, אין להאשים בכך אלא את העידן המודרני, אשר הכניע אותנו לדפוסי חשיבה תועלתניים בלבד – לכל דבר שאנו עושים צריכה להיות מטרה ברורה והבטלה היא אם כל חטאת.

במאה התשע עשרה כתב ניטשה: “המנוחה כבר נעשתה עניין של בושה; הרהורים ממושכים כמעט שגורמים נקיפות מצפון… ‘זה רק למען הבריאות’ – אומר אדם כשהוא נתפס בבילויו בחיק הטבע” – חג השוטטות מבקש לשחרר את האדם לפנאי נטול כל דאגות או מטרות, המגיע לטעמנו לשיאו בפעילות העצלה והסקרנית של השוטטות.

השוטטות, חשוב לציין, שונה מהליכה רגילה. המשוטט העירוני הוא בן דמותו של ה- Flâneur – כינוי שהוטבע בצרפת כבר במאה השש עשרה וטמן בחובו משמעויות מגוונות: האיש בעל הפנאי, הבטלן, החוקר/מגלה העולמות העירוני, והמומחה לענייני הרחובות. המשוטט העירוני הוא שילוב מנצח, אם כי אמביוולנטי, של סקרנות ועצלנות, והוא מהווה דמות מפתח בחשיבה האורבנית המודרנית, כמו גם בכתיבה ובאמנות.

חג השוטטות מאפשר לנו להתענג על המרחב הציבורי אשר הולך ונגזל לנגד עינינו, להכיר את הסביבה העירונית בה אנו חיים, לגלות מקומות נסתרים, להתרשם מאמנות הרחוב, להיקלע לשיחות אקראיות עם משוטטים אחרים, ולא פחות מכל אלה, למרוד – ארנה קזין כותבת בספרה “במרחק הליכה” כי הדרך העירונית היא כיום “מעבר ממקום של ייצור למקום של צריכה. היא אינה מקום בעצמה. היא אינה חלק מהיקום. האדם ההולך בלי סיבה היא בלתי נסבל. ולכן, כטיפוס, המשוטט, בן התרבות העירונית, הוא במידה רבה היפוכו של הצרכן.”

נראה שהשוטטות כה מאיימת על סדרי העולם, עד כי בחוק היא נקבעה כעבירה לכל דבר, והיה ותעצרו על ידי שוטר בעודכם הולכים ובוהים, תאלצו למהר ולתרץ את מעשיכם. הלכתם לעבודה. הלכתם לבקר חבר. הלכתם לקניות, הכי טוב הלכתם לקניות, תמיד יש מה לקנות.

חג השוטטות, במובן זה, הוא לא פחות מאשר קריאה למרד בעידן התועלתני-ייצרני-צרכני.

“יעד מסוים לשוטטות או הקצבה מחמירה של זמן סותרים בהגדרה את רוחו האמתית של המשוטט”, כתב אדמונד וייט, ובהתאמה, איננו יכולים לומר לכם כיצד או היכן לשוטט. עם זאת, אנו מפצירים באלה מכם הפועלים ברחוב – אמנים, מוזיקאים, סטנדאפיסטים, בעלי גלריות, מספרי סיפורים ומשוטטים מקצועיים אחרים – צאו בהמוניכם אל הרחובות ביום חגנו הגדול, היו סוכני שוטטות המכירים לעוברי אורח אקראיים את תענוגות הרחוב, והעניקו להמונים את השיעור הטוב ביותר שיקבלו במסגרת לימודי הפנאי – חינוך לשוטטות.

________

ביום האירוע עצמו אנו נצא לשיטוט חגיגי, שאינו מוגבל בזמן או בחלל, והינו במופגן חסר תכלית לחלוטין, באזור כלבו שלום שבתל אביב. פרטים נוספים יימסרו בסמוך לאירוע, ומשוטטים המעוניינים לקבוע נקודות מפגש בערים נוספות מוזמנים לעדכן כאן בעמוד.

להתראות ברחובות,

אלישבע זלצר (המשוטטת – http://bit.ly/1AxVsXo)
יהונתן משעל (CTLV – http://bit.ly/1RtPgDL)
עמית נויפלד (תנועת ההאטה – http://bit.ly/1QeKsQj)


מחיר: חינם

אתר אינטרנט / פייסבוק: https://www.facebook.com/events/1342819982401623/

מיקום הארוע

Loading Map....

כתיבת תגובה

Close