אקולוגיהכתיבה פרטיתסביבה וקהילה

אז מה באמת לעשות במקרה של רעידת אדמה?

לפני כמה ימים הגיעה הביתה חוברת הכנה להתמודדות עם מצבי חירום, בהוצאה משותפת של משרד החינוך וענף הסברה-מדור הדרכה- בפיקוד העורף. שם החוברת "אני ת(ל)מיד מוכן" והדמות הראשית בה הוא ילד בן 7 בשם רונן, שחבריו קוראים לו "רונן המתכונן.."

כמובן צללתי לתוך החוברת, שמפרטת בשרשרת תרחישי קטסטרופה מגוונים. חומר עם השפעה על בלוטות החרדה, אבל אולי הגיע הזמן להסתכל על זה יותר לעומק. במיוחד על הרעש סביב הרעש.

—– הפוגה בספה  —–

הטלויזיה דלקה השבת להיבהוב קצר, בדיוק על רעידת האדמה בניו זילנד. רעידת אדמה – גם כאן כל הזמן מזהירים. אבל אם וכאשר – מה לעשות? יש הוראות סותרות.
לרוץ לשטח פתוח, להתפלל, לסגור את הגז – זה דיפולט. אבל מה עם בניינים?
באתר המרכז למיפוי ישראל וגם באתר פיקוד העורף יש את אותן הנחיות:

היכנסו תחת שולחן כבד או בפינה פנימית של החדר – אם אין ביכולתכם לצאת החוצה מייד או לעבור במהירות אל ממ"ד/חדר מדרגות – תפסו מחסה תחת שולחן כבד או בפינת חדר פנימית.

במקביל מסתובבת גישת "משולש החיים" –
דוג קופ (Doug Copp), המכהן כיו"ר האגודה האמריקאית הבינלאומית להצלה – OEA. קופ טוען שההוראות הניתנות לאנשים להסתתר מתחת לשולחנות ולמשקופים במהלך רעידת אדמה הן שגויות ומסכנות במידה ניכרת את חייהם של אותם אנשים בעת אסון שכזה. כמובן שככל שהחפץ חזק יותר, כך הוא ימחץ פחות, אך ישנם גם שיקולים נוספים אותם יש לקחת בחשבון.
כאשר בניין מתמוטט, הגג והקירות קורסים על הרהיטים ומוחצים אותם בשל משקלם הרב. אולם, לטענתו של קופ, בין האזורים הקרוסים הללו נוצרים אזורי חלל, אותם הוא מכנה "משולש החיים".

אז מה כן ממליץ לנו דוג קופ במהלך אירוע שכזה?
1. עדיף במהלך רעידת אדמה להימצא מחוץ לבניין.
2. אם נמצאים במכונית, עדיף לצאת ממנה, ולשכב צמוד אליה בתנוחה עוברית.
3. לא מומלץ לעמוד מתחת למשקופים.
4. מומלץ להתקפל לתנוחה עוברית, המקטינה את השטח המועמד לפגיעה, ומגינה
על האברים הפנימיים.
5. אם נמצאים במיטה, עדיף להתגלגל ממנה לרצפה, ולשכב בסמוך אליה, שם
ממילא ישנו חלל ריק.
6. כאשר נמצאים בתוך מבנה ואין זמן להימלט החוצה, עדיף להיצמד לרהיט
קשיח, לשכב בתנוחת עובר ולרפד את האזור סבבינו בכריות וספוגים רכים.

באחד הגיגולים הגעתי לדף הדיווח המיוחד מ- ynet על רעידת האדמה מפברואר 2004. זה חי ברשת ונוכח ושווה לתת מבט ולראות אם אנחנו מתקדמים לאנשהו או שאין חדש תחת השמש. אתר ההיערכות הרשמי של מדינת ישראל היה מיושן כבר ב- 2004, ולא נראה שנעשה בו שום שינוי מאז. בגלובס התפרסמה כתבה שנקראת "כללי עשה אל תעשה ברעידות אדמה", שבעיקר מראה (באחוזים) כמה אזרחי ישראל לא יודעים מה לעשות בעת רעידת אדמה, אבל לא נותנת מושג מה כן.

באתר מט"ח מצאתי התייחסות לגישה של קופ:
מעת לעת מופיעה מצגת הנשלחת מאחד לאחד במייל ובה הצעה להפנים את רעיון "משולש החיים". אתם יכולים לעיין במצגת אבל העיקרון בקיצור הוא להסתתר ליד ולא מתחת לעצמים בבית ובמשרד. כותב המצגת טוען כי נערך ניסוי מבוקר שבו הושיבו בובות אדם במקומות שונים בבניין, פוצצו אותו וראו זה פלא – הבובות שהיו ליד הרהיטים, ב"משולש החיים", ניצלו ואילו אלה שהושכבו מתחתם – התרסקו לגמרי. הצלב האדום האמריקני פרסם הודעה ולפיה, בתרגום חופשי, "איננו אומרים שהעצות של דאג קופ הן עצות רעות או שגויות, אך יש סיבות רבות למי שמחליט לקחת את העצות האלה ברצינות, לקחת אותן עם הרבה מלח…" עיקר הביקורת סובבת סביב הניסוי שנערך על ידי קופ בטורקיה מפני שבניסוי זה הפיצוץ מנחית את הבניין בקו ישר כלפי מטה, ואילו גלי הרעידה ההרסניים הם גלים המטלטלים את פני האדמה והמבנים שעליה בכל הכיוונים, כולל בכיוונים אופקיים, ולכן הניסוי אינו מדמה מצב אמיתי.

(לא הבנתי את הקטע עם המלח)

ובמצגת אחרת מצאתי את הניסוח המעורפל: "תפוס מחסה מתחת או בצמוד לרהיט כבד".
או קיי הבנתי תודה.

תכלס, העצה הכי פרקטית שפגשתי עד כה היא של הדר דגן, דרך הישות שני:

"…בקשו להיות מכוונים עד כדי התרעה תיקלט בגופכם, ותאפשר לכם להתארגן בהתאם. מעבר לכך אמרו לעצמכם, כי תפקידכם אינו תם על פני כדור ארץ, ועל כן האמינו בכל לבכם כי הנכם בשלמותכם תשרדו חוויה מטלטלת זו".מעבר לכך אמרו לעצמכם, כי תפקידכם אינו תם על פני כדור ארץ, ועל כן האמינו בכל לבכם כי הנכם בשלמותכם תשרדו חוויה מטלטלת זו".
"ראו עצמכם עטופים ענני צמר גפן לבנים ולהם נצנוצי זהב, עטפו עצמכם בעננים אלו, עטפו את יקירכם, ובקשו כי הגנה זו תגן היא ותהפוך כל חבטה לנגיעה קלה, ובלתי פוגעת. יכולים אתם גם לעטוף בעלי חיים, את ביתכם, ואת סביבתכם הקרובה".

"…אנכי שני אומר בעבורכם, באזעקת אמת גופכם ימצא עצמו מוביל עצמו אל מקום מבטחים, על כן בקשו את אותה הקשבה, אשר תהיה מחוברת אל נשמה המדריכה את הכלי, על מנת יגן על עצמו. שנית, זכרו כי יש לכם שומר או שומרת, לא ינום ולא ישן שומר ישראל. היו ברוכים."

אינשאללה.

תגיות
הראה עוד

4 thoughts on “אז מה באמת לעשות במקרה של רעידת אדמה?”

  1. ""ראו עצמכם עטופים ענני צמר גפן לבנים" –
    בדיוק היום נתקלתי בתמונה שלי מפורים מגיל 3 בערך(כלומר – לפה"ס) מחופשת לארנב או שפן עטופה כולי בעננים לבנים של צמר-גפן שדודה מילוצה (כן, כך קראו לה) תפרה לבטנה שעטפה אותי מראש עם אוזנים ועד כף רגל. איפה דודה מילוצה שתגן עלי שוב מפני רעידת אדמה ושאר מרעין בישין.

כתיבת תגובה

Close