2012 זה עכשיואקולוגיהסביבה וקהילה

איך משקים את הגינה הקיץ

[מאת לילי בוטמן]

אנחנו הולכים לשלם הרבה מאוד על מים הקיץ, מהוצאה זניחה פתאום זה הפך להוצאה של מאות שקלים, נכון משבר המים איתנו ולא הולך לשום מקום, והחורף מתמודד על תואר החורף הגרוע ב15 השנים האחרונות ולכן מובן שאין "הקצבת גינה" מה שאומר שהמים לגינה אצלנו בפרדס חנה מתייקרים ב40%, אני בהיסטריה וזה מייד מריץ אותי להבין כמה? למה ואיך ניתן לחסוך?

כמה מים אנחנו צורכים ליום? אז חם מן התנור של הלמ"ס יצא בתחילת החודש סיכום נתוני הרשויות המקומיות ל2009, לפיהם צריכת המים הממוצעת למגורים (לאחר הורדת כל השימוש במבנים וגנים ציבוריים) עומדת על 52.4 מ"ק לשנה. שזה 142.4 ליטר ליום. מאחורי הממוצע יש שונות גדולה החל ב-29.4 מ"ק לנפש (80 ליטר ליום) בחורה, דרך 80.4 מ"ק לנפש (220 ליטר ליום) בכוכב יאיר ועד 269 מ"ק לנפש בסביון (737 ליטר ליום), מה הם עושים שם בסביון כל היום גם אמבטיה גדולה מגיעה ל300 ליטר וכמה אמבטיות אפשר לעשות ביום? – לדעתי התשובה היא נחלות גדולות ומגוננות.

אז נעזוב את הממוצע שמושפע מאוד מערכים קיצוניים כך אמר המורה שלי לסטטיסטיקה והוא תמיד צדק. כמה מים אנחנו צורכים בלי הגינה בשלב זה. משפחה 4 נפשות, 2 בוגרים (כנראה) שעובדים מהבית ו2 ילדים (לפחות ברמה הרשמית), אז לפי החשבונות שלנו אין לדעת כל חשבון שונה מרעהו חוץ מהחשבון של דצמבר בו הגינה לא מושקית (בדרך כלל, אבל ב2010 הקיץ המשיך לתוך דצמבר) 27 עד 29 מ"ק לחודשיים שזה 112 – 120 ליטר לנפש ליום.

צילום: Bob Metcalf.

ההורים של ערן לעומת זאת הם אנשים עקביים, חיים בבית דירות ללא גינה וחשבון המים שלהם כמו פלס מראה 15 מ"ק לחודשיים לשני מבוגרים בפנסיה שמארחים לפעמים את הנכדים ולפעמים מתארחים אצל הילדים אז זה בטח מתקזז, כלומר 125 ליטר לנפש ליום.
אם נכנסים למשאל המרתק שיזמו אנשי "באופן טבעי", מגלים שרוב המשיבים נמצאים בטווח שבין 100 ל133 בחלק העליון של הסקלה נמצאים אלה המגדלים תינוקות עם חיתולים רב פעמיים שמגיעים גם ל150 ליטר לנפש ליום ובחלק התחתון של הסקלה נמצאות משפחות גדולות יותר שמקפידות מאוד על חסכון ויכולות להגיע גם ל60 ליטר לנפש ליום, שזה קרוב מאוד ל50 הליטר לנפש שהוגדרו כמינימום הנדרש לקיום הצרכים הבסיסיים: שתיה, בישול, סניטציה ורחצה. לפי אמיר יחיאלי שמתכנן מערכות לתפיסת מי גשם אדם צורך 100-110 ליטר ליום, נניח שהתשובה לגבינו היא 120 ליטר לנפש ליום.

צריכת מים שימושים ועלות המים הללו:
מה שברור לכל מי שבנה כבר מערכת (לבעלי המערכת מצ"ב הקליניקה למים אפורים), זה שהמקלחות והאסלות מתאזנות, אם ויתרת לילדים על מקלחת צפוי מחסור במים לאסלות ואם באים אורחים כדאי להאריך במקלחת. לפי ההערכה של אמיר אם כן שליש לרחצה , שליש לאסלות ושליש לכל השאר. המשמעות המיידית של זה היא שאם אנו חוסכים את כל הדחת האסלות 160 ליטר ליום לארבעתנו אנחנו מגיעים לחסכון של 58.5 קוב לשנה שמשמעותו לפי מחירי המים כרגע בפרדס חנה 700 ₪ בשנה מערכת מים אפורים שעלתה פחות מ2000 ₪ תחזיר את ההשקעה בשלוש שנים שזה כבר לא רע.

ועוד לא דיברנו על הגינה, הנתון שצף ועולה בכל רחבי הרשת הוא 5% לגינון למשל באתר הילדים של רשות המים, לפי הדוגמא שלנו 24 ליטר ליום להשקיה שזה מספיק בקושי לפקאן שלנו וגם זה אם מחשבים אותו כעץ נוי ולא כעץ פרי (שטח היטל שלו כ-25 מטר, ליטר וחצי ליום למטר). ומה עם שאר הגינה ומה עם ערוגות הירקות. בקיצור הנתון הזה שייך לנפלאות הסטטיסטיקה והוא איזה שהוא ממוצע בין אלה שיש להם גינות לאלה שאין להם גינות בין החורף בו משתדלים לא להשקות לקיץ, מהניסיון שלנו השקייה קמצנית בקיץ יכולה יותר מלהכפיל את תצרוכת המים בבית, אותו האדם שמשתמש ב12.5 מ"ק לחודש בחורף למשפחה של 8 נפשות (52 ליטר לנפש) מדווח על 90 מ"ק בקיץ כדי להשקות גינה גדולה. אם כך אין ספק שהפוטנציאל המשמעותי לחסכון במים נמצא בגינה ועל כך בהמשך.

תגיות
הראה עוד

4 thoughts on “איך משקים את הגינה הקיץ”

כתיבת תגובה

Close