השימושון

ארוחה עירומה (וזריזה)

מאת: מיכל דיין

מחר מגיעים אורחים אהובים, חברת נפש, בן זוגה ועמית בן השנה. עוד מספרים בסטטיסטיקת המנסים לעבור לפרדס חנה. מגיעים מתל אביב לראות ביתים. אני יושבת בחוץ, במרפסת הנפלאה שלי, וחושבת על ארוחת הצהרים של מחר: פשוט, זריז וצמחוני. בודקת מה יש לי בבית ומגיעה למסקנות: אורז בסמטי, עדשים כתומות, קישואים וגזר. פשוט וזריז? כן! טעים? מאד!

צלחת הדגל

אורז לבן בסמטי:
הוא האורז שממליצים עליו אם אתם לא בענין של מלא. מבחינתי הוא נפלא בגלל הטעם שלו: ניכר ויוצא דופן מהאורזים האחרים. הוא גם יקר יותר אבל לגמרי שווה. על הבסמטי מצוין שהוא כזה ובכל מקרה מחירו כ-10 ₪ לקילו, כרגיל מומלץ לקנות בתפזורת. הוא נוח להכנה ויוצא אחד אחד גם אם התעללתם בו מעט. כדאי לשטוף, מי יודע איזה ריסוס הרביצו עליו, ככה, בדרכו מהשדה ועד אלינו – אבל לא חובה. רחיצה במים וסינון טוב. בסיר איכותי (עדיף טפלון, אורז רטוב מעט נדבק לסיר רגיל, יבש-לא) שמים קצת שמן זית ושפוכים את האורז. מטגנים קלות, עד שהוא הופך משקוף ללבן (בלי לחרוך אותו). מוסיפים מים – על כוס אורז – 2 כוסות מים. מוסיפים מלח וטועמים את המים – טוב שיהיו מליחים. מבשלים על אש גבוהה עד שהמים מגיעים לגובה האורז. מנמיכים את הלהבה, סוגרים את המכסה ומבשלים עוד כ-5 דקות. משאירים מכוסה עוד 10 דקות לפחות לפני שפותחים.

עדשים אדומות
עדשים פשוטות להכנה, אין צורך בהשרייה. אלה העדשים מהם מכינים את הדאל ההודי והרבה אנשים מרביצים כאן תבלינים כיד המלך. אני לא אוהבת תבלינים ויום אחד אכתוב על כך. בקצרה אומר שאלוהים מציע לנו חומרי גלם נפלאים להזין אותנו. למה לא לראות אותם במלוא תפארתם וללא איפור, תסרוקות וסיליקון, או כמו סטיקר אהוב: "בדיוק בדיוק כמו שאני, ככה זה טוב" (או משהו כזה). יעני אוכל עירום, נטו. תנו לו צ'אנס.
קולפים וחותכים לרצועות דקות בצל גדול. מטגנים אותו בשמן זית, מוסיפים כוס עדשים אדומות יפות (לקנות בתפזורת, הן אמורות להיות בוהקות בכתום, אם הן אפרפרות – לא לקנות, ישנות). מטגנים את העדשים עד שהן הופכות מעט לבנות ואח"כ טיפה קלויות, מוסיפים מלח ופלפל שחור, מטגנים מעט. מוסיפים 2.5 כוסות מים, מביאים לרתיחה, מכסים את הסיר, מנמיכים את האש. מבשלים, עדיף לא לגעת כי זה קצת יותר יפה לא מפורק, אפשר לעשות מחית סמיכה או להוסיף מים וליצור נזיד.

קוביות קישוא וגזר:
חותכים קוביות קישואים וגזר, מחממים מחבת (עדיף טפלון איכותי) על אש גבוה. מוסיפים שמן זית ואת הירקות. מכסים. בוחשים קלות כל דקה. מוכן אחרי 5-8 דקות. מוסיפים מעט מלח.

סיור הבתים מסתיים בהצלחה: ראינו שניים, חבריי הכריעו, בסופו של דבר, נגדם, אבל נשארו עם טעם נעים וטוב מהמושבה וסביבותיה. אחרי הסיור אנחנו יושבים לאכול. אני יודעת שחברתי, שה-B12 שלה בקאנטים, והיא גם מניקה, חוטאת מידי פעם באכילת בשר. בזהירות אני שואלת אותה אם היתה רוצה במקרה המבורגר. לפי הריר שממלא את פיה אני מבינה את התשובה החד משמעית. במקרה יש לי מיום אתמול בשר טחון טוב. תוך 8 דקות יש לה המבורגר ידני מעולה.

המבורגר
500 גרם בשר טחון איכותי (צוואר או צלעות, טרי, כמות שמספיקה ל4-5 המבורגרים), מוסיפים מלח ופלפל, מערבבים היטב. נותנים לנוח מחוץ למקרר כדי לשלא לשים אותו קר במחבת. מגלגלים כדורים די גדולים, משטיחים. שמים מחבת על האש עם קצת חמאה. מניחים את ההמבורגרים ומנמיכים את האש. כ- 5 דקות על צד אחד ועוד 3 על הצד השני, אוכלים מיד.

מיכל דיין, אוהבת קטניות, דגנים וירקות. מבשלת אוכל משמח לאירועים, סדנאות וקורסים.
050-5702107 אימייל: michaldayan@yahoo.com

הראה עוד

1 thought on “ארוחה עירומה (וזריזה)”

כתיבת תגובה

Close