השימושון

בדרך לקונסרבטוריון בפרדס חנה-כרכור

מאת: יפתח פרת

זכרון ילדות: אני בן 11, עומד על במה ומנגן בכינור ביחד עם המורה שלי אריה בראודה וכל כיתת-התלמידים שלו, בהופעת סוף-שנה מול ההורים. היצירה היא אריה למיתר סול של באך. התרגשות, גאווה עצומה. כלי לא קל, כינור, אך אם לא וויתרת והצלחת לעבור את התקופה הראשונה והקשה של הלימוד, אתה מתחיל לחוות את יופיו המדהים של הכלי.

כמוה, למשל

נדלג עכשיו כשלושים שנה קדימה, שנים שבהם אני מסיים את הקונסרבטוריון ואת הלימודים במגמת-מוסיקה בירושלים, לומד ב"רימון" ושש שנים בלימודי קומפוזיציה באמסטרדם, מלחין מוסיקה לתיאטרון וטלוויזיה, מנצח על תזמורות-נוער, מפיק מוסיקלית מופעים, מדריך הרכבים בבתי-ספר שונים ( ביניהם מכללת "הד" והאולפנה בעמק-יזרעאל) מלמד שיעורי-פסנתר, כינור, אלתור והלחנת-שירים.

כשאני מלמד אני משתדל תמיד להעניק לילד קודם-כל חוויה, התנסות חיובית בעיסוק במוסיקה, ואפשרות להתבטא ולהיות יצירתי. לימוד נגינה דורש גם משמעת, סדר ואימונים. לכן חשוב שיהיה לתלמיד גמול על העבודה הקשה, ואין גמול מהנה יותר מאשר נגינה עם ילדים אחרים, בהרכב, בתזמורת, או מקהלה. בכלל, הילדים שלנו לא נחשפים מספיק למוסיקה, לכלים שבהם היא נוצרת, לתהליך-היצירה. הם גדלים בעולם חומרני שבו הם רואים בעיקר את התוצאות של מה שאחרים עשו, את התהילה, או במסגרת תחרות או בידור המוני ( ולרוב מתוך מסך 32-17 אינץ'). אבל מה עם ליצור משהו בכוחות עצמם? לרכוש מיומנות, לראות אחרים יוצרים ולרצות להיות כמוהם, לתקשר איתם, ליצור איתם משהו, יפה לעין, יפה לאוזן?
אני מאמין שיש דברים יהיו תמיד קיימים בילד (אצל המבוגרים אין זמן…)- השאיפה לביטוי עצמי, לקשר עם הסביבה, למסגרת יצירתית. אני זוכר זאת על עצמי כילד, ואני רואה זאת אצל ילדי.

אני קיבלתי זאת בקונסרבטוריון שבו למדתי, ואני מרגיש שעכשיו הגיע הזמן לקחת את כל הנסיון והידע שצברתי ולהגשים חלום: להקים מרכז-מוסיקה (קונסרבטוריון בשפה מקצועית) כאן בפרדס-חנה כרכור.

לכרכור עברתי עם משפחתי מתל-אביב לפני שנתיים. יש איזה קסם בפרדס-חנה שקשה להגדיר. מגוון האנשים, הדורות והתרבויות, שרידי הישן מול החדש, ומשהו משך אותי לכאן. יש כאן תחושה שיש לאן להתפתח, וכל-כך הרבה אנשים מוכשרים ומיוחדים העוסקים באמנות, תיאטרון, מוסיקה, בהתפתחות אישית, אך הכל במפוזר, רוב הזמן נסתר מן העין (או האוזן). חסר מרכז פעילות אמיתי, במה, פלטפורמה לכל היצירתיות הזאת. . אנסמבל "כלים שלובים" הרכב-נגנים-חובבים אותו אני מנהל מזה שנתיים במתנ"ס – וכבר הופיע בכמה אירועים בפרדס-חנה – הוא מסגרת אחת שיכולה להוות השראה לפעילות מוסיקלית נוספת, אך לא די בכך.
לכן החלטנו אני ועוד מספר אנשים להתחיל תהליך שתחילתו גיוס תמיכה בקידום המוסיקה ביישוב וסופו בהקמת מרכז-מוסיקה, שיהיה אולי ביום מן הימים מרכז אומנות רב-תחומי. שותפתי הראשונה לרעיון היא חגית בן-יצחק, מוסיקאית חובבת ו'משוגעת' לדבר, ודני לביד, איש שהקים כבר קונסרבטוריון מצליח בכרמיאל, תושב טרי בכרכור. תומכים ברעיון גם קולט מנהלת המתנ"ס, כוכי גדרון מהמועצה, יהודית אבני מהמתנ"ס וכמובן ראש המועצה חיים געש, עימו קיימנו לאחרונה ישיבה בנושא .
נשמח לקבל את תמיכתכם, רעיונותיכם או עזרתכם, ואולי ליצור קבוצת-כוח שתגרום לתהליך לצבור תאוצה לקראת הבחירות הקרבות בנובמבר, כדי להעמיד את המוסיקה גבוה בסדר-העדיפויות. ומי יודע, אולי בעוד שנה או שנתיים תשב מולכם תזמורת ותנגן מחרוזת שירי יום -העצמאות על הבמה באנדרטת-הנח"ל, ובין הנגנים תמצאו את בתכם או בנכם מחייכים ומתרגשים וכינור או חליל בידם…

—-

יפתח פרת הוא מוזיקאי ומורה למוזיקה עם ניסיון רב בעבודה עם ילדים. מלמד כינור בשיטת לימוד יצירתית (שילוב אלתור, תיפוף לשיפור חוש הקצב, העשרה על המקלדת וכיף!).
אפשרות להשכרת כינור ל- 3 חודשים. מלמד גם פסנתר: ליווי שירים, אלתור והרמוניה.
טל': 052-3815684 | אימייל

הראה עוד

7 thoughts on “בדרך לקונסרבטוריון בפרדס חנה-כרכור”

  1. שלום רב!

    שמי מנדל ברק יליד 1956 מהעיר כרמיאל / נשוי + 2

    אני מנצח על תזמורות נוער ומקצועניים תזמורות מבוגרים כגון תזמורת ה BIG-BAND של מרכז המוסיקה מעלות

    אשמח לעמוד לרשותכם בהקמת תזמורת שכזו כאשר בהמתחתי אוצר של ספרית ג'יז מוסיקה ישראלית וכד' במיוחד לכל מה שקשור לתזמורות כלי – נשיפה

    בכבוד רב

    מנדל ברק

    נייד: 0522857009

    נ.ב

    כיום מנהל החטיבה למוסיקה בכפר הנוער הדתי כפר חסידים / כפר הנוער קירית חינוך – מעלות ומרכז פרוייקטים בבתי הספר במעלות – תרשיחא

  2. יפתח, בוא תפרט בפרהסיה מה אתה צריך כדי להתקדם. כך נהיה, כמו שאומרת יעלה,
    קבוצת עשיה. ואני מזכירה לך – אין שום סיבה שבעולם, שמה שקרה בקרית אונו העניה,
    של שנות החמישים, לא יקרה בפרדס חנה-כרכור של שנות האלפיים.

    מאחוריך!!! ליאורה וגידו

  3. כל הכבוד. זה בדיוק מה שחסר לי ולבתי כאן בישוב! אני מחפשת בנרות כבר הרבה זמן מסגרת כזו ואין. אני שמחה מברכת ומאחלת לכולנו קונסרבטוריון. מגיע לילדינו ללמוד מוסיקה ונגינה. במיוחד שאינם במסגרת ביה"ס. כך כמו שאנחנו גדלנו . אצור קשר לבקר אצלכם.

  4. יפתח בהצלחה מעומק הלב , בהמשך למה שאייל כתב- למי ש"תמך" כמו שאומרים האינגלית – אתה מוזמן לאמר – שוט , דונט טוק!!
    כל בעלי התפקידים שיסבירו כיצד תתבטא תמיכתם , את התמיכה של חלקם ברעיונות אני מכירה- הרעיונות נותרו במגירה . אתה לא זקוק לקבוצת תמיכה אלא לקבוצת עשיה
    ..תוך כדי שאני כותבת יש לי רעיון … תתקשר 0507822525

  5. קודם כל מברוק על היוזמה החינוכית והתרבותית. מניסיון, מי שיצטרך לסחוב את העגלה זה אתם, היזמים. אל תצפו ליותר מידי מהמועצה, שלא תתאכזבו חלילה וחס. זו מועצה שמדברים בה הרבה אך עושים בה לא ממש הרבה (לפחות בתרחומי התרבות האלטרנטיבית). לכו על זה, צעד אחרי צעד, ואינשאללה החזון שלכם יקרום עור וגידים.

כתיבת תגובה

Close