2012 זה עכשיואוכלבילוייםכתיבה פרטיתסביבה וקהילהשיטוטים

ביג צ'יינג'

שבת בצהריים. פרדס חנה כרכור מנומנמת כמו עיירה במערב הפרוע . אם רוצים לאכול בחוץ בלי לנסוע קילומטרים צריך להגיע לזכרון נגיד, תלוי מה מתחשק. בדרך אנחנו רואים את הביג פתוח. מחמם מנועים לקראת הנחיתה מחר. ארומה פתוח ויש שם אנשים.

חלליתבדרך חזור אנחנו נכנסים לעשות סיבוב במגרש החניה וזה מוזר, כל כך מוזר. לא טוב או רע או בעד או נגד. פשוט מוזר. כמו איזה חללית שנחתה מתרבות אחרת, צרכנית מאוד, ואיתה נחתו מותגים מותגים, המון בבת אחת. המקדונלדס פעיל וככה גם ארומה וקסטרו ובי גוד, וטו-גו, וחנות צעצועים ענקית ורשת סושי, ורמי לוי ענקי, ואנשים שיושבים ואוכלים שניצלונים וגלידה.

בבת אחת, כמו האביב, נפתחו הביג והמרכז המסחרי החדש ביובלים, שבו טרם ביקרתי.וכל זה במושבה שעד עכשיו לא היתה בה חנות ספרים, שאת בתי הקפה אפשר היה לספור על אצבעות של יד אחת (ספרתי)  ואת הבגדים למדנו להחליף, או לקנות בחנויות מקומיות, בעסקים קטנים ואישיים. פתאום רק בביג עוד שני בתי קפה, אולי יותר, גלידריה ומסעדה, ובמרכז החדש ביובלים יש עוד כמה מקומות בילוי חדשים. זה כאילו שלקחו את גן שמואל ועשו לו קופי פייסט לתוך פרדס חנה. הוא עוד בניילונים אבל עוד מעט נפשנו הסתגלנית תתרגל אליו כמו היה נקודת חן, כתם שמש, ולא איבר שלם שהונחת תחת שדה כרות (מה היה שם קודם?).

ליד הירקות בסופר אלונית שמעתי על שעות הפתיחה של הסופר החדש ההוא ועל המבצעים בסופר החדש ההוא, ואיפה כדאי, ומה ההבדל, וזה פשוט פשוט פנטסטי. פנטסטי במובן פנטזיה. שינוי רזולוציה עצום בתוך מרחבים מוכרים.

וזה עוד לפני שדיברנו על האם כל זה יעבוד או לא יעבוד בשבת.

תגיות
הראה עוד

22 thoughts on “ביג צ'יינג'”

  1. מה לעשות בשבת לא בביג:
    להתפקנק בשדרות קקל עם מצבור תורמוסים שעובר כל גבול, לנוח בתאנה הגדולה, להנות מהנחל בעמיקם, לנחם את אלון הבודד, שמשתנה כל כך יפה כל חודש ושנה, שדות הגזר ליד חוות השחף, לבקר את הרימונים היפים בסוף מגד וצפונה, השדות של רמז- עד גנשמואל, לראות את הנוף בסוף כרכור בהמשך של המיסדים, טיול בסוף גן עוז, חיפוש סמטאות מדליקות (רק השבוע גיליתי שתיים שבשבילן בלבד היה שווה לבוא עד לכאן), ויצירת אלטרנטיבות מקומיות לבילויים בשבת. למשל: פתיחת ספריה במחסן משופץ, לשבת בגינה הקהילתית המהממת, לארגן ארועי צדקה ותרומות, החלפות ונושאים ספציפיים: מפגש נגנים, הקרנת סרטי ילדים משובחים שגם מבוגרים אוהבים כמו מרי פופינס, ספר הג'ונגל, פיטר- פן וכו…
    או וגם מפגשים של נישנוש. אפשר להזמין את מי שרוצה לפיקניק של אוכל דרוזי, יפני או שוודי, לעשות מפגש אצלך בבית שכולם יביאו אוכל כתום, או מסיבת תה עם המוני קינוחים.
    מה שבטוח: יש מה לעשות פה בשבת חוץ מביג. יש יזמים בקהל?

  2. היתה לי היום שיחה מעניינת על זה עם שרון הבעלים של הקפה במרכז נוה שבדיוק נפתח לשימוש שכונתי בניו- כרכור: 3 קופות חולים, בנק, חנות פרחים, מספרה ופוליצר, עם פיצה שמנסה להיראות מתל אביב, ואני שואלת: כבר היינו בתל- אביב, אז למה בכלל באנו?
    בשאלה בין שימור לפיתוח אני בעד גם וגם: תביאו חדש איכותי ותבחרו את הישן ששווה לשמר. אני פה 10 שנים, כלומר- כבר לא תיירת. אני יודעת שיש דברים פה שטוב יהיה אם יעברו מן העולם, ויש דברים שממש חסרים לי ואני מברכת את מי שיהיה החכם שיביא אותם, אבל שיהיה איזה מדד למה מתאים פה ומה לא.
    מגיע למקום שלנו פר"ח פריחה מדהימה באביב הזה ויש פה את הבסיס.

  3. אוי, זה באמת נשמע מבאס… כל מרכזי הקניות האלה שתארת…
    אם כי יש פה כבר כמה וכמה מבנים בסגנון הקניון שלא ממש הצליחו…
    למה לא לחזק אותם? את מה שקיים?
    טוב, ענית כבר, כסף… אינטרסים כלכליים ופוליטיים…
    חבל חבל כ"כ שבונים את הכל עקום רק כדי להבין 10 שנים אחרי שצריך ךתקן

  4. נחמד לראות שאתה לא לבד בסירה, אבל הסירה מאד מתנדנדת מרוחות…החרדים כאן, והם עצם, אבל הם לא העצם הכי מחניקה בגרון. תתמקדו בבעיות האמיתיות- בד"כ זה מגיע לגופים ה"שולטים" בין אם זה עירייה או ממשלה או כל גוף גדול אחר, הנשלט באופן ישיר ע"י כסף ואנשי כספים. אז עם קצת ידע ומידע פנימי, אני יכולה להגיד שהמושבה עצמה – המרכז, לעולם לא ישתקם…לא כי אני פסימית, אלא כי כאשר רוצים כבר לעשות משהו ולשקם את מרכז המושבה,אז מי שקובע זה האינטרסנטים, בעלי הכסף!
    אז היכן שהיום יש את המפעל הישן והנטוש (מול המגרש חניה, על רחוב הדקלים), הולך להיבנות מרכז קניות ענק, צפונה לו, (היכן שיש את אולם האירועים וכל השטח הפתוח מאחור)יהיה מיזם מגורים מטורף שיכול היה להיות נפלא אם היו דואגים גם לסגירת חלק מרחוב הדקלים והפיכתו למדרחוב למחצה…והיו מכניסים אליו גם דיור בר השגה, גלריות וכו'…מתחם השוק הישן (היכן שיש את המבנה הנטוש והמקסים עם שמות בעלי המלאכה) יהפוך גם הוא למתחם קניות יוקרתי… ובכל אלו ועוד אחרים, כשמנסים להכניס קצת מהאינטימיות של פרדס חנה, קצת מהרוח האלטרנטיבית של המקום, מהאוכל האורגני, החינוך האנטרופוסופי, בתי העסק הקטנים ובעיקר אמנים אמנים אמנים, זורקים אותך כל כך מהר מהמדרגות שאתה לא מספיק להתאושש ולשאול למה?
    מי זורק? אותם הגופים שבאמת יכולים לעשות – עירייה/ממשלה…
    אז מה עושים? כמו שלא מעט אמרו כאן – עושים!
    כל מה שאמרו, נכון וצריך להיעשות, אבל מעבר לכך צריך לעורר מודעות והשפעה,
    אולי ע"י גוף חלופי, המורכב מאיתנו, קטן, אינטימי, שיכול לעמוד מול החלטות שכאלו…גוף שמורכב מאנשים שחיים במקום (ולא מהנדס עיר שחי במושב 40 דקות נסיעה מכאן), גוף שיוכל לפחות להפיץ את הידע של מה שנעשה, ומה יכול היה להיעשות. להציע חלופה…

  5. נשמח לחזק את האלטרנטיבה, אבל מה לעשות שהחרדים עדיין לופתים את המושבה בBיצים?
    אם מה שפתוח בשבת (היום החפשי היחיד של רבים) הוא קניון Little וגנ"ש אז לשם נלך.

    אם כי לא ברור לי למה צריך 3 חנויות חשמל ענקיות זו ליד זו?
    למה לא איזו גלריה? זה לא כלכלי מספיק?

    מוזיאון ילדים כדוגמת cmom.org, זה מה שבאמת חסר במיוחד בימי חורף

  6. בראש ההמגדל הגבוה של ביג יש מראה ענקית. רק מי שמטפס למעלה, מעל המגרש חניה, רואה אותה והמראה מכוונת בזווית מדוייקת ישר עלינו, עלי, עליך. המראה גם מראה את העתיד!
    מי שקונה שנים אצל אבי במכולת במושבה ימשיך לקנות אצלו- כי הוא החלק הטוב של פר"ח, שזה מה שאנחנו רוצים לחזק פה.
    אנחנו פה במאבק עלינו, אבל הוא לא נגדם (הרשתות והקונצרנים הקפיטליסטיקים הרשעיים) אלא בעדנו.
    *אם לא קם עד היום אף יזם או הורה איכפתניק ואירגן מקום כייפי לנערים להיפגש בו, עם תכנים ואווירה, תמחור עם גישה נוחה- אז הם (בעתיד, כך המראה מראה) יעבירו את הישיבות שלהם למקדונלדק ויחלמו כבר על היום שיוכלו בו לפרוס כנפיים עצמאיות ולעוף מהחור הזה.
    *אם כולנו נמשיך לתת רעיונות טובים לגעש (מפקד בכיר בצבא קבע לשעבר המתמחה בכיכרות עם דשא מעור של פלסטיק) על הקמת מושבת אומנים, או מטפלים, או רוחניקים או וואטאבר- יש מצב שנמצא את עצמנו לא מסופקים גם בעתיד. אבל אם, לעומת זאת- כמה מאיתנו- נניח לדוגמא אילנה, כגן, רונית, יעל רוט ועוד כמה חבר'ה טובים- יחליטו להכנס למועצה ולהשפיע מבפנוכו, אולי ישאר פה ציביון של עיירה נינוחה ולא (כמו שהמראה מראה) של עיר מוזנחת בפריפריה.
    *ואם נשכיל לצאת מבועתנו ולראות את השכנים שגרו פה לפנינו, המקומיים, נוכל לחזק את המקום הזה בעזרת העוצמות שכולנו מפורסמים בהם ומפרסמים אותן וגם ללמוד הרבה דברים חשובים בעצמנו.

  7. עשינו סיבוב מסקרנות ויצאנו בתחושת אכזבה- שאם כבר תקעו לנו את העצם הזאת בגרון, לפחות שיביאו הזדמנות לשופינג ברמה, אבל לצערי לא ממש. הגלידה טעימה, לקורבנות המותגים יש מבצעים שאולי יחסכו משהו- אבל בינתיים חוץ מפלזמווי מוכר הפלזמות שבמחסני חשמל- לא נראה לי שהשכירות תצדיק את עצמה הרבה זמן לרשתות שרגילות להרוויח יותר משאנחנו רגילים להוציא.
    ובבנין הארץ ננוחם.

  8. שירה את צודקת! צריך לתמוך בעסקים המקומיים..
    וחלק מהם גם קואופרטיבים כמו שדינה אמרה..
    אני חושב שצריך לעשות מהלך אשר יעודד לחזור לקנות במושבה בעסקים הפרטיים.
    כל עסק קטן הוא עסק בוטיק של תושב והוא עולם ומלואו..
    מישהוא לפני כשנה הראה פה פעם במחקר שעשו ש56% מהכסף שמוציאים ברכישותעל עסק מקומי חוזר לקהילה לעומת כ 12% מרשת ארצית (ארומה , מחסני חשמל

  9. לשירה !
    אם לדאוג לעסקים הקטנים אז אולי נדאג לנו קודם כל ונצרוך את המזון בקואופרטיבים המקומים
    לצערי אחד נסגר בפרדס חנה , אבל יש לנו תחליף לא פחות טוב בגבעת עדה שמביא לנו את המזון , את הפירות והירקות עד הבית במחירים שפויים אפילו וזולים יותר מהחנויות ובתי הטבע המקומיים
    תראו את המחירים שלהם , ותנסו אותם , כייף ונעים לקבל קרטון מזון אורגני כל יום חמישי
    http://www.organiada.com/
    האורגניעדה

  10. טוב זה מכוער אין ספק!במיוחד לאור העובדה שבדיוק בנקודה הזו היה נפתח הנוף ליישובי אלונה…כן..אבל בינינו מי לא יבקר שם ויהנה מהזמינות שה"אתר"מציע…?:)!
    גם זה חלק מהסיפור…
    לא רק התפתחות תרבות האמריקניזציה הגיע…גם הנגישות והנוחות שלפעמים קריטיים במצבים בחיינו…במיוחד הורים לילדים ותינוקות יודעים על מה מדובר….יש גם טוב בזה…תסלחו לי 🙂

  11. אני הרגשתי כמו הילידים שלא ראו את הספינות של קולומבוס מרוב שזה לא היה להם בתוך תפישת המציאות האפשרית. לא יודעת כמה עשרות פעמים עברתי שם בלי לראות שיש שם קניון. ופתאום יום אחד הוא היה שם, פתוח ופעיל – ושלח אליי גיחוך זדוני עם שיני ארומה וביג עקומות – הי הי הי.
    מיד הסבתי את המבט לצד השני וחשבתי, לא זה לא פה, לא ייתכן.
    אבל רגע, יש שם סושי?? טעים? 🙂

  12. יפעת אני מסכימה עם כל מילה. ולשאלה: טוב או רע? רע! אולי אני לא נאורה ולא מתקדמת ואנכרוניסטית וחוששת משינויים, אבל מקדונלדס ארומה ותמנון ממש לא חסרו לי פה! הביג הזה הוא כמו פצע פתוח בראש השדרה המקסימה לבנימינה
    לא כיף!!!!

  13. כמתעדת רבת שנים של המושבה בהתהוות היטבת לתאר את התחושה. הביג כמו גם קניון יובלים ויובלים עצמה החליפו פרדסים. קירות בטון תמורת עצי פרי. סוג של שלום בתוכנו? לא ממש.

    אי אפשר לעצור את הקידמה וגם לא צריך. גם בנתניה, חדרה והוד השרון היו פרדסים עם דגש על היו. גם ברעננה , רחובות וגדרה. זה ממש לא משנה. במשך עשרות שנים ניצל האי של פרדס חנה וכרכור מהכרישים. הוא היה נסתר וסמוי מן העין עד שאי אפשר היה להסתיר אותו יותר.

    אבל על מה נלין? ראשית, אפשר להתענג על מה שהיה ולהיזכר כמובן בשיקשוק המיתולוגי, ברוח השבט, בשבט עצמו שרבים מחבריו ההומלסים עברו לשמש שגרירים בנפות אחרות כמו קציר וחוקוק וכליל ועוד . שנית, רק בנה האחרונה נפתחו פה עסקים לא מעטים שאפשר בהחלט להתייחס אליהם כאל עסקים קטנים וייחודיים : קפה המושב, וקפה כרכור וגבריאלה ורות והחסידה (שמצרפת בר בורגר) וקולוניה, וחומוס חמסה ואלו ואחותי ואני ואביאלה ואלו הצטרפו לותיקים יותר, כך שיש פה בהחלט אלטרנטיבה אמיתית.

    זה חלק מתהליך ואני מאמין שמרכז המושבה יעבור מתיחת פנים אמיתית (חלק מהעסקים לא יחזיקו ויוחלפו על ידי עסקים אחרים). העם דורש קניונים והעם יקבל קניונים. אל ול כל כל העוצמה הזו נמשיך לפתח את האג'נדה שלנו. האג'נדה של קניתי מקומי, הקול שאומר ומדבר על צרכנות שפויה, על שימשוב. מושגים שלא נמצאים כאן מהיום.

    אי אפשר לעצור את תנופת הקניונים ואי אפשר לעצור את מגרשי החניה האמריקאים שמצטרפים לתרבות אמריקאית, של צריכת מזון וצריכת טלויזיה וצריכת סלולארים וצריכת מסכי פלאזמה. זה ילדותי וטפשי ולא רציני.

    אפשר לחזק את האלטרנטיבה.

    אם הייתה לנו את "תוגת כרכור" שהתחלפה ב"שמחת המייסדים", אז עכשיו אנחנו בשלב "שירת הקניונים". זו האבלוציה.

    אני מאמין שהמטוטלת לאחר שתגמור לנוע בקיצוניות לצד השני , תגיע בסוף לנקודת האמצע שבה ידורו בכפיפה אחת קניון עם דורותיאה , ומרכז מסחרי עם האוסף ירבץ.

    ככה זה. נתראה בחגיגות הבית הפתוח, באירוע של מקום שמור, ובח"י באהבה 3. עוד לא אמרנו את המילה האחרונה.

  14. פשוט עצוב לאן המושבה הלכה. במקום לשים את הדגש על פיתוחה כמושבה מיוחדת עם בתי קפה אורגניים בוטיקים אומנים וכו', לאפשר להם לחיות בשבתות, ולהפוך את זה לחגיגה מיוחדת שתשים את זכרון בכיס הקטן, הכניסו לנו את ביג והמרכז המסחרי, שהופך אותנו בדיוק לאותו שטנץ כמו כל עיר שכנה…מברוק?אולי לכל הצרכנים האינסופיים שנכנסים לקדונלדס ומרגישים שהגיעו לארה"ב…

כתיבת תגובה

Close