השימושון

בית הספר אננדה- בית ספר ברוח היוגה

מאת: אפרת שגל

לפני כמה חודשים כתבנו כאן, במושבה חופשית, על ההתרחבות של גנאננדה (גן ברוח היוגה בקיבוץ ברקאי) לבית ספר. אז, זה היה רק בגדר תכנית, ועכשיו העור והגידים נרקמו, המבנה המיועד עבר שיפוץ והתאמה, וילדי בית הספר יצאו לדרך החדשה.

אנחנו מנסים ליצור מודל ראשון מסוגו בארץ, אשר מאפשר לילדים ללמוד ולצמוח בצורה קצת אחרת. לפי היוגה, כל ילד נולד עם נטיות טבעיות, ואם תומכים בפיתוח הנטיות האלה, ומשתמשים בהן כדרך שלו ללמוד או לרכוש ידע ומיומנויות, הוא יוכל לממש את היכולות הטבעיות שלו. לימוד, בכלל, לפי היוגה והתפיסה שלפיה אנחנו מקיימים את מסגרת החינוך, יכול להיות מתוך מוטיבציה פנימית, מתוך תחושה של סיפוק והנאה מעצם הלמידה, ומתוך חווייה ועשייה.
בהרבה ממסגרות החינוך המוכרות, הלימוד נעשה מתוך מוטיבציות חיצוניות, להשגת ציונים, מתוך תחרות, ובאופן סמוי יותר- כדי לקבל ערך. אנחנו מנסים לעודד את הילדים ללמוד ממקום אחר בתוכם, בו חדוות הלמידה היא טבעית, והרצון להתפתח ולהעשיר את העולם הפנימי בא מתוך הילד. הערך של הילדים לא נמדד בהישגים או בתוצאות, אלא מעצם היותם.
בית הספר אננדה הנו "בית ספר ביוגה". הוא גם בית ספר, וגם בית.

מעצם היותם

השנה בבית הספר יש קבוצת גיל של כיתות א' עד ג', חלקם ילדים ממסגרות חינוך ביתי, המגיעים לשבוע לימודים חלקי. הילדים לומדים ועובדים ביחד, כאשר למחנכים יש זמן אישי קבוע עם כל אחד מהילדים או עם קבוצות של ילדים, ובזמן זה יתר הילדים עובדים באופן עצמאי בפינות עבודה, במשימות ושאלות חקר מתחומי עניין שהם בוחרים. ישנה הכוונה גם בעבודה העצמאית של איש צוות נוסף.
יום הלימודים נפתח בזמן של יוגה ומדיטציה, והשעות הראשונות של היום מוקשות ללימוד ועבודה אישית.
מעבר ללימוד הפורמאלי, הילדים יחוו עשיות שהן טבעיות למשפחה, או לבית, כמו אפייה, נקיון (גם כחלק מחינוך להרגלי נקיון), וכ"ו, בשילוב עם משחק חופשי, והעשרות שונות, כמו אמנות ויצירה, האזנה לסיפורים, שירים, סיפורים מעולם היוגה ומתרבות היוגה העתיקה, אקולוגיה וסביבה, בישול איורוודי, טאי צ'י,פעילות דמיון מודרך, לימוד שיאצו לילדים, מוסיקה, וכמובן – תרגול יוגה.
פעם בשבוע הפעילות נעשיית בטבע, מחוץ לבית הספר, וזהו יום אקולוגיה, הילדים יבנו מבנים מחומרים טבעיים, ילמדו לבשל בטבע, להכין כלי אוכל מחומרים מהטבע, יצרו ויעברו פעילויות הקשורות באדמה ובאינטראקציה של האדם החי בהרמוניה עם סביבתו. יום זה מתקיים במושב אמץ, במשק של הורים לילדים מהמסגרת.

מטרות בית הספר אננדה
לאפשר לכל ילד להיות הוא עצמו. במסע המשותף לגלות מי הוא ולממש את מלוא הפוטנציאל שלו.
לאפשר לילדים לגדול ולפתח את הסקרנות הטבעית שלהם, ושזו תוביל אותם לרצון ללמידה מתוך חדוות הלמידה.
להעניק לילדים בצד הכלים הלימודיים ובצד הידע הפורמאלי, גם כלים רגשיים ויכולת התבוננות.
לתת לילדים "טעמים גבוהים יותר" כמו אהבת הטבע והאדמה, והתחברות לרוחני.
לאפשר לילדים לחיות בשלום והרמוניה עם עצמם, הסביבה והטבע.
לאפשר לילדים לשמר ולפתח את טבע הנתינה והאהבה שלהם, ללמוד עזרה הדדית, אי אלימות, ולהיות מסופקים בעצמם בכל עשייה.

בבית הספר הילדים אוכלים שתי ארוחות צמחוניות- ארוחת בוקר וארוחת צהריים. בית הספר פועל 5 ימים בשבוע כיום לימודים ארוך, עד השעה 15:00.
אנחנו מתחילים אמנם עם קבוצה יחסית קטנה (כ- 20 ילדים), אבל החלטנו לפתוח את שערינו לילדים נוספים (בעיקר חסרים לנו בנים, שיתקבלו בברכה…).
אפשר לקרוא קצת יותר לעומק על הרעיון של חינוך ביוגה באתר האינטרנט שלנו, או להתקשר אלי, אפרת- 050-9225177.
בוקר פתוח להורים מתעניינים יתקיים ביום שישי, ה- 15/8, בשעה 11:00 בבית הספר אננדה בקיבוץ ברקאי. אנא- הרשמו מראש לבוקר הפתוח.

הראה עוד

1 thought on “בית הספר אננדה- בית ספר ברוח היוגה”

כתיבת תגובה

Close