זוגיות ומשפחהטורים אישייםכתיבה פרטיתסביבה וקהילה

15 # בן אדם למקום: Motherland

[מאת: עפרה (במבי) שחר]

המשפחה שלי הגיעה מגרמניה, אפילו יש לי אזרחות. כל שנה כשמתחילים הדיבורים על זה שהגרמנים השמידו אני נכנסת לבונקר כדי לא לשמוע כי אני לא אנטישמית, (היטלר כן- אבל הוא היה אוסטרי) ויודעת את ההבדל בין אדם למקום- אז בואו נעשה רגע סדר.

האדם- אני, עפרה שחר, במקור ממשפחות שוורץ, דיקר, לנברג וקייל מגרמניה. יהודיה.

המקום- גרמניה. יש כמוני עוד כמה גרמנים שהם לא נאצים והם כן בני- אדם.

"כאן
בקרון החתום
אני חוה והבל בני
ואם תראו את קין
בן אדם
אמרו לו שאני
כאן בקרון החתום"
(דן פגיס)

השיר המעגלי הזה הולך איתי כל השנה, לא רק ביום מסויים, עם הרבה מחשבות על כל הדברים הרעים שהיו במקום הזה (ההשמדה היתה בעיקר במזרח אירופה) והשאלה על היחסים בין אדם למקום (אלוהים).

אני עם אלוהים כזה לא כורתת בריתות.

כשהייתי בת 10 בחרתי בנושא אישי לחקור את השמדת הילדים בגיטאות בשואה. רוב הילדים עשו פרוייקט אישי על כלבי- קוקר-ספניאל מתוקים, או מקסימום על כדורגל, אבל אני הייתי ילדת שואה ולא הסכמתי שלא ידברו על מה שלא מדברים! ראיתי באובססיה סרטים שאסור היה לתת לי לראות, חקרתי וגיליתי דברים שהרגשתי שכבר ידעתי והרגשתי שזה חולני, אבל אולי יותר בריא כן להגיד לבנך, לדבר על זה, לספר גם מה שכואב? בלילה הייתי פוחדת ללכת לשרותים כי קראתי על אנשים שניצלו כי חיו בתעלות הביוב ולא רציתי שהם יגיעו לבית שלנו.

ובכל זאת, גם שכולנו חיים בישראל ומדברים עברית, יש משמעות ליקיות הזאת שבאה בגרמנית (שכולם מצטמררים ממנה ושונאים אותה) שאצלי היא השפה שסבתא שלי שרה לי לפני השינה על הברווזים ששוחים באגם, על הבית הקטן ועל פפיטה, באוכל הנהדר והמאד גרמני שבישלה לנו: קרטופל זלט, המבורגר מהמבורג וקרם מבוואריה, כופתאות גבינה וסולת עם סוכר וקינמון, צלי עם תפוחי- אדמה בשבת… זה לגדול במשפחה שמנגנים בה יצירות של שוברט בארבע ידיים אחרי- הצהריים כשקמים מהשינה (אפשר להתקשר בן 2 ל-4 אך ורק במקרה של סכנת-חיים) בראשי-תיבות רקומים על כל מפה, מגבת וסדין מכותנה לבנה שסבתא הביאה לחתונה: -G.K גרדה קייל ומנהגים קטנים והומור מסויים ושכנים מתבקשים בכפר טובל בירק ומטופח, על שפת הים, שכולו גרמני וחמוד וקטן וכולם מכירים את כולם ומברכים בגרמנית וממשיכים את המסורת מה- motherland, רק בפלסטינה בכפר שמריהו. עד עכשיו יש לנו משפחה שם, רק שהכפר השתנה, וכולנו השתנינו וכל הארץ השתנתה וכל העולם, אבל- האמנם?

משהו בטבע האנושי השתנה באופן מהותי? אנחנו באמת אחרים? ממי?

יצא לי להית חלק מניסוי אנתרופולוגי (לא מכוון אך מעניין), כשלימדתי במתקן כליאה לנערים שהגיעו בלי רשות מאריתריאה וסודן. יש שם מורים שבאו במקור מישראל, מאוזבקיסטן, מתימן, אוקריינה וממרוקו ועובדים שם סוהרים דרוזים מעוספייה, פרדס-חנאים שבאו מטשקנט וחדרתים מעירק והתופעות שראיתי שם כל יום הבהירו לי שהאופי האנושי לא משתנה. הגלגל מסתובב ואנחנו נשארים באותו המקום ומגלמים את אותם התפקידים "…same as it ever was"

אני משם.

אני לא השתניתי. עדיין חייבת לקחת כל חולצה שזרוקה על גדר, לכבס, לסדר, להביא בשקית ענקית, שיהיה, שלא יחסר, כי חבל, עדיין מוצאת לכל פירור שנשאר על הצלחות בגן יעוד: לי, למרק, לכלבה, לתרנגולות, לארנבים, לקומפוסט, רק לא לזרוק אוכל. אני זוכרת את עצמי בקיבוץ בנח"ל נגנבת מכמויות האוכל שהיו זורקים שם לפח כל יום!

אבא שלי, מאיר שחורי, מקדיש את חייו לפרוייקט תרגום והוצאה לאור של סיפורים אישיים של ניצולים שמוכנים לדבר על החוויות שלהם מהתקופה הזאת ואני קוראת וקוראת, מתמגנטת ורוצה לשכוח, ממליצה כספר חובה לכל מי שעובד עם ילדים או מגדל אותם להקריא את "יומנה של בלומקה" שיצא השנה בעברית ויש אותו בכל חנות ספרים ואני מקווה מאד שבכל ספריה. ספר עם איורים מדהימים וסיפור מקסים על יאנוש קורצ'אק והיתומים שלו.

מבחינתי- זה ספר הקבלה.

הראה עוד

4 thoughts on “15 # בן אדם למקום: Motherland”

  1. יפה כתבת. בין אדם למקום ובין אדם לאדם. והמין האנושי לא השתנה מאז נקראנו בני אנוש על שמו של אנוש בנו של שת ובנו של אדם. בעצם לא השתנה מאז נבראנו כבני אדם. ואין חדש תחת השמש.

    הפתיע אותי הציטוט שלך את השיר שהוא אכן מעגלי כשלעצמו אבל לא לגמרי מדויק אלא אם כן זו האינטרפרטציה האישית שלך ואז עמל הסליחה.

    כתוב בעיפרון בקרון החתום/ דן פגיס

    כאן במשלוח הזה
    אני חוה
    עם הבל בני
    אם תראו את בני הגדול
    קין בן אדם
    תגידו לו שאני…

    את פגיס פגשתי לראשונה בקורס איזוטרי של שירה עברית מודרנית שנאלצתי לקחת והוא המם אותי. אגרוף בבטן.השיר הזה הוא אכן טקסט תנכ״י שגורם למוח לנוע באותם מעגלים שהוא נע בו ואין תשובה. ואולי התשובה מצויה בהקדמה של ג׳ונתן ליטל לספרו ״ נוטות החסד״ בו בלשון חופשית הוא אומר: ״ הגידו תודה שלא נאלצתם לחיות בדור שבו הייתם צריכים להרוג אנשים אחרים או לראות את אמותיכן ובנותיהן נרצחות לנגד עיניכם״. שהרי כולנו בני אדם וכולנו נושאי אות קין.

כתיבת תגובה

Close