מקום שמורסביבה וקהילה

בניין מועצה מקומית פרדס חנה-כרכור

[מאת: אילנה פלדה]

סוג המבנה: בניין ציבורי
כתובת: דרך הבנים, פרדס חנה
שנת הקמה: 1970
אדריכל: יוסף חי-אלפרד נוימן
סגנון אדריכלי: מודרניסטי ברוטליסטי
משמש היום: מועצה מקומית פרדס חנה-כרכור
,,,,,,,

כאשר התושב יעקב תבורי תרם לסידור הרחבה והתאורה בכניסה לבניין החדש של המועצה, כנראה לא תיאר לעצמו שהיא תהפך לכיכר העם ותארח את עיר האהלים של המהפכה החברתית בקיץ 2011.

משרדי המועצה עברו לבניין החדש, שנחנך רשמית בטקס צנוע שהתקיים ביום העצמאות ה' באייר תש"ל 11.5.1970.

"…הבניין מכיל אולם ישיבות רחב ידיים ו-30 חדר המשמשים משרדים…תודת המועצה נתונה לאחים מאיר על תרומתם לריהוט וקישוט חדר הישיבות לזכר אמם כנה מאיר ז"ל. למר י. תבורי על תרומתו בסידור הרחבה והתאורה בכניסה לבניין המועצה. ולכל אלה שתרמו ועזרו לשוות לבניין המועצה צורה נאה ומפוארת…בעקבות המיזוג (של פרדס חנה עם כרכור 10 יולי 1969) יש צורך בהתקנת סמל למועצה המאוחדת. המועצה פירסמה מודעה ובקשה הצעות,  גם הקימה ועדה למטרה זו." (מתוך דו"ח המועצה).

במקום הראשון נבחר הסמל של דני קרמן בן כרכור, סמל שהורכב מהסמלים של שתי המושבות . הוא הסמל של המועצה עד היום.

עוד לפני האיכלוס של הבניין פרסם ראש המועצה כרוז לאמנים: "…אחרי שזכינו לבית מועצה לתפארת, לשם קישוטו יש צורך בצילומים, ציורים, תבליטים, פסלים וכן יצירות אמנות ועבודות יד….כאיש חובב אמנות הננו מרשים לעצמנו לפנות אל כב' אם יש ברשותך ממעשי ידיך" מאותה תקופה נשתמרה במבנה  עבודתו של האמן יצחק הופמן – תבליט עץ על קיר שלם בכניסה לבנין, מימין.

בשנות ה-60'  החלה בארץ תנופת בנייה בה צמחו ערים חדשות ואיתם מפעלים ומבני ציבור רבים.  גם המועצה של פרדס חנה כבר, בת 34 , ביקשה להקים בניין חדש ומרווח למועצה, שעד אז ישבה בבנין פיק"א צפוף ברחוב הדקלים (היום המועצה הדתית).
בשנת 1963 פנתה מועצת פרדס חנה לאגודת האינג'ינרים והארכיטקטים בישראל לועדת התחרויות המרכזית ליזום תחרות לבניית בניין חדש למועצה המקומית של פרדס חנה.  בפברואר 1964 נשלח העתק הפרוטוקול לאגודה עם תוצאות התחרות. "התחרות היתה מצומצמת" , מספר יוסף חי האדריכל הזוכה, "מכיוון שהיה צריך לשלם לאדריכלים על עבודתם".

המועצה פנתה לשלוש קבוצות אדריכלים להגיש הצעות. הקבוצות שהשתתפו היו:  חי-נוימן, ליבוביץ את שלגי וססובר את ריפשיץ. כל קבוצה זכתה ב 800 ל"י. ההצעה הזוכה היתה של חי-נוימן.  חבר השופטים בתחרות היו האדריכל שמואל רוזוב, ש. שאגה (מורה מפחיד מהטכניון לפרטי בניין, לפי יוסף חי) ובנימין שרון,
ראש המועצה בשנים 1951-1970.  המועצה אף התחייבה לקיים תערוכה של כל ההצעות באולם "יד לבנים" בפרדס חנה.  עוד לא מצאתי עדויות שאכן העבודות הוצגו וגם האדריכל לא זוכר כבר. שיתוף ציבור בהחלטות תכנוניות במרחב הציבורי היה מובנה בתוך המערכת.

יוסף חי ואלפרד נוימן (לא הפרופסור המפורסם מהטכניון) היו שותפים במשרד אדריכלים ובוני ערים.  בשנות ה-60' תכננו בין היתר את בניין המועצה המקומית של בית שאן, מבנים למגן דוד אדום ובית קולנוע בכפר אתא.  התוכנית בהשראת השפה הברוטליסטית של התקופה, מבנה פונקציונאלי מוקפד ותשומת לב עיצובית עד הפרטים הקטנים, החל מרשת לניקוי נעלים ועד הכורסא לראש המועצה, (המושב והגב בגומי אויר, ידיות מצופות, "…מחומרים מטיב מעולה כמו כן הביצוע").
את עיצוב הפנים הזמינו אצל אורי אפנצלר-נחום סובול  שהיו אדריכלי פנים מבוקשים והכי טובים אז. כך מעיד יוסף חי מביתו בתל אביב.
את השולחנות למודיעין לקופה ולגביה ביצעו בנגריית מ.פישמן מפרדס חנה. את השילוט ביצעה חברת אמנוגרף מתל אביב:  "..בחזית הבניין…24 אותיות מאלומניום אנודייז טבעי….לפי בחירת האות באישור האדריכל…" . הן עוד שם!

טקס הנחת אבן הפינה התקיים ביום חמישי ה' בתמוז תשכ"ו , 23 יוני 1966 בשעה 5 אחר הצהריים.
לכבוד הנחת אבן הפינה נכתבה מגילת היסוד "…. הבית הזה ישרת את אוכלוסיית המקום במלוי ערכיו בחומר וברוח הן בקשר לשירותי הציבור והן בקשר לחינוך…וישמש מקום כנס לעניני תרבות ורוח".

בשנת 2010 שופץ הבניין והותאם לצרכי המועצה תוך שמירה על אופיו המקורי .  בחדר הישיבות עדיין יש משהו מן ההדר הישן. ברחבה עומד פסל סתום שנתרם למועצה ע"י הפסל דני כפרי. ככה זה עם מתנות…

ההתרחשות בקיץ 2011 ברחבת המועצה היא ביטוי של המהות שהוכרזה בטקס הנחת אבן הפינה. מה שמלמד אותנו על כוחן של מילים ושל כוונות, ועל הדרך הבלתי צפויה שלהן להתגשם.

 

לפוסט המלא עם עוד הרבה תמונות, באתר מקום שמור >

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close