השימושון

גינת ירק בשנת בצורת

מאת: עמליה זנד

השנה יהיה קשה מאד. גינת ירק בשנת בצורת תהיה גינה קטנה ומרוכזת רצוי לשתול אותה בשטח שנמצא בצל רוב היום. המטרה השנה היא לחסוך מים בכל מחיר. ולמים השנה יהיה מחיר כך שבאמת כדאי לתכנן גינה מינימאלית.
זה הזמן לזרוע- חמניות תירס ושעועית. כידוע שלושתם גדלים לגובה ואפשר לזרוע ביחד. השעועית צריכה תמיכה ויכולה לטפס על החמנית או התירס מבלי להפריע להתפתחותם. וכמובן תמיד אפשר לחזק עם מקל או כמה מקלות לאורך שורה . הצמחים הגבוהים עושים צל מצויין לקטנים. במיוחד החמניות. גם יפה וגם טעים. התירס זקוק להרבה מים בהתחלה ואחרי שהוא מתחזק ונראה ירוק ובריא אפשר לצמצם כמויות מים. אבטיחים מלונים מלפפונים ועגבניות- כדאי לקנות שתילים. זכרו שכל הצמחים האלה וגם קישואים מאד לא אוהבים מים על העלים. הלחות גורמת לפטריות והצמח נראה חולה ולא מתפתח יפה. קישואים אפשר לזרוע ישר באדמה וגם דלעות. תוך ימים ספורים יש נביטה והמהירות שבה מתפתח צמח גדול ומניב –זה פשוט פלא. חצילים –עכשו הזמן לשתול. חצילים יכולים להניב שלוש שנים כך שלשתול אותם במקום שיש אפשרות להשאיר לשנה הבאה. פלפלים- הו חמדת העין- פלפלים מכל הצבעים והסוגים. קל לגדל. לשתול גם כמה חריפים ולהזהיר את הילדים –האדום הזה בוער!!!

לפת מהגינה

(לפת מהגינה. מה עושים עם לפת?)

חיפוי חיפוי חיפוי- כמה שיותר חיפוי יחסוך לכנרת הרבה מים. אפשר עלים דשא קצוץ,קרטונים ועיתונים ,שטיחים ישנים או יריעות ניילון.אפשר אפילו לקחת שטיח ישן לעשות בו חורים ולהניח על האדמה ,לשתול בחורים את הצמחים ולהשקות. תפוחי אדמה-את הקליפות עם ה"עיניים" לשתול עמוק !! עמוק באדמה על מצע עסיסי של קומפוסט. או בקיצור להכין בור גדול ועמוק 70-ס"מ בערך, למלא שליש בקומפוסט ,להשקות היטב,לכסות בשכבה דקה של אדמה ועל כל זה את עיני התפודים. לכסות ולמלא את הבור אדמה ולחפות.תפוחי אדמה מהגינה יש להם פריכות יוצאת דופן וטעם..חבל על הזמן…

השקיה –למרות שאין כמו מראה ממטרה מסתובבת לה ביום קיץ ומתיזה ניצוצות לכל עבר ,הרי שהשנה עדיף מאד לעבור לטיפטוף.אפשר לסדר את צינור ה טיפטוף בספיראלה ולשתול לפי הגובה –גבוהים במרכז-תירס חמניה שעועית ,אחרכך חצילים קישואים עגבניות,ומשם למשתרעים-דלעת אבטיח מלון ומלפפון. עגבניות רצוי מאד להדלות ,זאת אומרת לקשור לגובה שהעגבניות לא ירבצו על האדמה.

איפה קונים- אני לא הכנתי השנה שתילים אבל למיטב ידיעתי במשתלת יהודית בכניסה לגן שומרון יש שתילי ירקות של "מתן הגנן". כמו כן לנוסעים לעמק יזרעאל בכניסה למושב כפר ברוך ינה משתלת ירקות שמוכר גם בבודדים-בשעות הבוקר.לעולים לכיוון קציר-בברטעא קצת לפני קציר ימינה ,ממש בכניסה לכפר משתלה נהדרת ומאד זולה וגם שתילי ירקות. וכמובן בכפר ידידיה משתלת המשתלות "משתלת מלצר" 098344382.
זהו לבנתיים. אפשר להפנות אלי שאלות ואני מקווה שאוכל גם לענות.

ועוד עצה חינם מהדובה הגדולה >>

הראה עוד

2 thoughts on “גינת ירק בשנת בצורת”

כתיבת תגובה

Close