השימושון

גנאננדה

גנאננדה – מסגרת "חינוך ביוגה"

מסגרת חינוך לגיל הרך (טרום חובה, חובה, וכיתות א', ב') המושתתת על עקרונות היוגה.

אוםםםםם

בוקר פתוח בגנאננדה
גנאננדה הנו מסגרת חינוך ביוגה, רב גילית, לילדים מגיל שנתיים, עד לגילאי כיתות א' –ב', המתקיימת בקיבוץ ברקאי. אנו מזמינים אתכם, הורים וילדים בגילאי 3-7, לבוקר של יוגה, יצירה ואפייה בגנאננדה.
מפגש בוקר פתוח, להיכרות עם רעיון החינוך ביוגה, ולהתנסות וחוויה של הפעילות והגישה היחודיות לגנאננדה, יתקיים ביום שבת, ה- 26/5, מהשעה 11:00 בבוקר ועד 14:00 בצהריים. לאורך כל היום יתקיימו שיעורי יוגה לילדים והורים, פעילות יצירה בחומרים טבעיים, הכנת צ'פתי (פיתות הודיות), ושיחות על חינוך ביוגה. לפרטים נוספים והרשמה: אפרת- 077-7969594, 050-9225177

את גנאננדה הקימה קבוצת הורים, לפני שנה, במאי (אנחנו חוגגים שנה!). הצורך שהביא להקמת המסגרת, היה חיפוש מסגרת שתתן דגש על חינוך ביוגה. בגן משלבים תרגילי יוגה, עם חינוך ברוח היוגה.

רצינו ליצור מסגרת חינוך רב גילית, לפעוטות ועד לגילאי ילדי בית הספר, אשר תספק בטחון ואהבה של בית, בשילוב עם ערכי ותרבות היוגה. היה חשוב לנו לתת ביטוי מירבי לצרכים ולעולם הפנימי של כל ילד, ולאפשר לכל ילד לפעול וללמוד מתוך תחושת סיפוק פנימי עמוקה.
התקווה שלנו היא שהמסגרת הזו תתרום ליצירת חברה, קהילה של ילדים ומבוגרים, אשר חותרים לצמיחה ולהבנת עצמיותם העמוקה ביותר, ויוצרים יחסים המבוססים על הבנה זו.
היינו רוצים לאפשר לילדים שלנו ללמוד איך לפעול בעולם ביוגה, מתוך הטבע האמיתי שלהם, כנשמה רוחנית, מתוך מניעים של נתינה ואהבה, ומתוך רצון להתנקות מאנוכיות, על מנת ליצור חברה יפה ובריאה יותר.

ילדים הם ילדים הם ילדים

מהו חינוך ביוגה
תרגול היוגה זוכה למודעות החברה המערבית בכלל והישראלית בשנים האחרונות. היוגה משפיעה ברמה הפיזית, הנפשית והמנטלית.
• התרגול הפיזי משלב בתוכו תרגילים ותנוחות גופניות שונות, אשר מחזקות את יציבות הגוף, את שיווי המשקל, את הגמישות, ואת יכולת הריכוז. תרגילי היוגה תורמים להפחתת מתחים, פיתוח היכולת האישית וחיזוק יכולות ברמות שונות: ברמה הפיזית – גמישות ויציבות, חיזוק תפקודי הגוף וכך תורמים לבריאות הכללית.
• ברמה הנפשית – שיפור בדימוי העצמי ובקבלה העצמית.
• ברמה המנטלית – פיתוח יכולת ריכוז, הקשבה, יכולת התבוננות, יצירותיות ועוד.
תרגול קבוע ולאורך זמן של תנוחות יוגה ונשימה נכונה תורמים לחיזוק הגוף ובריאותו, לגמישות גופנית ומחשבתית, מפתחים ריכוז, שקט פנימי ושמחת חיים.
ולילדים?
אני גמיש כמו נחש, יציב כמו הר, צבעוני כמו פרפר: החיבור בין יוגה לילדים הוא פשוט וטבעי. ילדים הם פתוחים וסקרנים מטבעם, נכונים לקבל דברים חדשים, להתנסות, לחקור ולגלות. אוהבים לחקות, להתחפש, להיות לרגע מישהו אחר. באמצעות תנוחות היוגה הם לומדים להכיר את גופם, לחקור ולהרחיב את יכולותיו. הם מפתחים מיומנויות פיזיות רגשיות ומנטליות כמו שרירים חזקים, גמישות, כוח רצון עוצמה וחיוניות. שיעורי יוגה לילדים מועברים בצורה דינאמית וחווייתית, שמשלבת הרבה תנועה ואתגר גופני ומחשבתי עם הרפיה ושקט. שיעורי היוגה מתאימים לכל ילד וילדה וגם בעלי יכולת פיזית לא גבוהה ימצאו בה עניין אתגר וסיפוק רב.
הכוונה ביוגה, זה לא רק לתרגילים המוכרים של היוגה. פירוש המילה יוגה זה התחברות. התחברות למי? לעצמי העמוק ביותר של כל אחד. יוגה, הנה כל תהליך, אשר מחבר את האדם אל העצמי האמיתי ביותר שלו. וזה מה שאנחנו מנסים לעשות במסגרת זו.
הנחת היסוד הבסיסית של היוגה, היא שלעצמי שלושה רבדים: הרובד הגופני, הרובד הנפשי- רגשי, והרובד העמוק ביותר- הנשמה.
אושר או סיפוק פנימיים, יתכנו רק כאשר שלושה רבדים אלו, כולל צרכיה של הנשמה מסופקים וממולאים. ומהו טבע הנשמה?
הנשמה, מטבעה, הנה מלאה באהבה, נתינה, כמיהה לטוב, שלווה וסיפוק פנימי.
סיפוק אמיתי הנשמה מקבלת רק מאהבה ללא סוף וללא תנאי, מקבלה של אהבה כזו, ומנתינה שלה לאחרים. אושר אמיתי יתכן, רק כאשר משתנה המוטיבציה מלקיחה אנוכית, לשירות ונתינה. הדגש ביוגה הוא על אהבה ונתינה, במקום על לקיחה.

תהליכי יוגה, תהליכים רוחניים, ותהליכי חינוך, כמו זה שאנו רוצים לבסס במסגרת גן אננדה, נועדו לחבר אותנו אל טבע העצמי, וללמד אותנו לפעול מתוך מהותנו העמוקה והאמיתית ביותר, וכך לתרום ליצירת חברה יפה יותר במקום בו אנו חיים.
חינוך באמצעות יוגה שם דגש מרכזי על פיתוח העצמי, ראיית כל ילד כנשמה יחודית, טובה מיסודה, וראיית בעיות או קשיים של הילד, כהזדמנות לשיעור ולצמיחה. אין ילד רע – יש ילד שרע לו.

לפי היוגה, לכל אדם ישנן משחר ילדותו נטיות טבעיות, שכאשר הוא מפתח אותן, עם מודעות נכונה, הוא יכול להגיע לסיפוק אמיתי. גם מחקרים עכשוויים בתחום החינוך וחקר האינטליגנציה, מראים כי יש מספר רב של אינטליגנציות אנושיות, שעל החינוך לזהות ולפתח אצל הילדים. זה דורש יכולת לזהות נטיות אלו, ולשנות את תוכן ואופן הלימוד, כדי לאפשר זאת. זיהוי נטיות אלה דורש התבוננות עמוקה ונקייה אל פנימיותו של כל ילד, ותרגול היוגה משמש גם ככלי לחידוד ההתבוננות הזו.

תרגילי היוגה הנם חלק מתכנית הפעילות במסגרת. בנוסף אנו משלבים את רוח היוגה בכל עשייה או למידה של הילדים. המוטיבציה ללמידה יכולה להיות אקסטרינזית, כלומר לצורך השגת תוצאות או ערך חיצוני, או אינטרינזית, שבה חווית הלמידה וההנאה הופכים להיות משמעותיים יותר. אנו מנסים לפתח אצל הילדים במסגרת מוטיבציה אינטרינזית ללמידה, ללמוד שלא לקחת ערך על הצלחת העשייה, או שלא לתת לערך הפנימי להפגע מכשלון או אי הצלחה של העשייה. ללמוד לפעול לא למען תוצאות העשייה, אלא לשם הפעולה עצמה.

בחברה הישגית, הערך של ה"עושים", או הפועלים בה, נבנה על הצלחה ונהרס מכשלון. פרי העשייה הופך למוטיבציה, למניע שלה. ברצוננו, באמצעות מסגרת החינוך ביוגה, ללמוד וללמד כיצד לפעול לא למען פרי העשייה, אלא מתוך נתינה, רצון לצמוח, ובסופו של התהליך – מתוך אהבה. גם למידה יכולה לנבוע ממניעים אלה, ולא מתוך הישגיות או תחרותיות.
במקום מודעות חיצונית – "כיצד אני נראה", או "מה הם הישגי", מנסה היוגה להביא למודעות פנימית עם כל עשייה.

ילד בטוח ומסופק, יבטא פחות תגובות אלימות, ויראה יותר את הצרכים של האחרים. אנו מקווים כי חברה של ילדים מסופקים תהפוך עם השנים להיות קבוצת אנשים בוגרים התורמים לחברה ולקהילה.

ילדים מסופקים

הפעילות בגנאננדה
במסגרת "גנאננדה" ישנו סדר פעילות קבוע, שבתוכו ניתן החופש לילדים למצוא את מקומם, בהתאם לנטיותיהם. אנו מאמינים שיש לילדים צורך במסגרת, כמו גם בתמיכה ובאהבה אשר איתם הם יכולים לנוע בבטחון ובחופשיות.
במסגרת סדר היום חווים הילדים גם עשייה שהיא טבעית למשפחה, או לבית, כמו אפייה, נקיון (גם כחלק מחינוך להרגלי נקיון), וכ"ו, בשילוב עם משחק חופשי, יצירה, האזנה לסיפורים, שירים, מוסיקה, וכמובן – תרגול יוגה. בגילאים המבוגרים יותר (4-7), יהיה זמן להעשרות וללמידה אישית, הקניית מימנויות יסוד ולימוד קריאה וכתיבה.
חשיבות רבה ניתנת למסגרת הרב-גילית, בה יש ילדים בני גילאים שונים, כמו במשפחה, שלומדים לשחק ביחד. הגדולים לומדים לעזור לקטנים, הם לומדים לכבד אחד את השני, ולשתף פעולה ביחד.
חלק מהפעילות נעשית בתוך קבוצות הגיל השונות, בהתחשב בצרכים השונים לפי קבוצות הגיל, וחלק ממנה בקבוצות גיל מעורבות או במשותף. ילדים אשר בשלים להתחלת לימוד או הכנה לקריאה וכתיבה, יקבלו תמיכה והכוונה אישית, בלמידה פרטנית או בקבוצות קטנות. יתכן ובתחומים שונים יהיו הקבוצות רב גילאיות, בהתאם לנטייה, לרצון וליכולת של הילדים.

איך נראה גנאננדה?
"גנאננדה" פועל כמסגרת רב גילית בקיבוץ ברקאי. האווירה בו אינטימית וחמימה, ומאפשרת מפגש של כל קבוצות הגילאים השונות, אך גם הפרדה לחדרים שונים בפעילויות הדורשות זאת.
הישיבה היא על גבי כריות ומחצלות, ולא על כסאות. זאת על מנת לשמור על יציבה נכונה של הילדים, ועל גמישות, אשר טבעית ועדיין קיימת בגילאים הצעירים. על פי היוגה, הישיבה בגב זקוף תורמת לזרימת דם תקינה אל המוח, וכך מעלה את רמת הריכוז ויכולת החשיבה של הילדים, ותורמת לבריאותם בטווח הקצר והארוך. הילדים עובדים, אוכלים, מציירים או כותבים על שולחנות נמוכים, המותאמים במיוחד לישיבה על הרצפה, כך שעמוד השדרה זקוף. הריהוט הקל מאפשר תנועה חופשית בחדר, וכן ניצול מקסימלי של החלל למטרות שונות.

צוות גנאננדה
מכיון שהתפיסה שלנו שמסגרת זו היא כמו משפחה, התפיסה של הצוות היא כמו של הורים. וכמו הורה , כל איש צוות מנסה לשים את הצרכים של הילד במרכז. ומה הצורך האמיתי של כל ילד? אהבה בלי תנאי. רק זה יתן לו ערך פנימי בלתי מותנה. ערך שבא מעצם הקיום של הילד, ולא מעצם הכישורים שלו. כל ילד זכאי לכך שיראו מי הוא, ויתנו לו להתפתח בדרך שלו, מבלי לדחוף אותו להישגיות חיצונית. לימוד, למשל, צריך להיות לא מתוך השוואה לאחרים, אלא מתוך השוואה של כל ילד לעצמו. ילד שמקבל הרבה חום ואהבה יתפתח בכיוון שירצה, שנכון וטבעי לו.
אהבה בלי תנאי אינה לא לשים גבולות . צריך לדעת גם מתי לומר לא, אך עדיין, עם הרבה אהבה.
לדעת לומר לא במקום הנכון, לטובת הילד. אהבה היא המצרך החיוני ביותר להתפתחות הילד. זה יוצר תחושת ערך עמוקה- אני אהוב בגלל מי שאני, לא תלוי בכישורים החיצוניים שלי. ילד שמקבל אהבה כזו, תהיה לו תחושת זהות יציבה ושלימה.
לפי האיורוודה, הרפואה ההודית העתיקה, ישנו קשר הדוק בין המערכת החיסונית, החוסן הפיזי והרגשי, לבין תחושת זהות שלימה.
כולם מוזמנים להפוך את עבודת החינוך למסע של צמיחה והתבוננות, עבור המבוגרים ועבור הילדים. וכמו בכל מסע, כשעולים קשיים, להפוך אותם להזדמנות להסתכלות פנימה, הן כילד, והן כמבוגר, תוך דגש על יחסים מאוד חמים, עם הרבה כבוד הדדי.

אנו רואים את גנאננדה משפחה מורחבת. באווירה משפחתית ובטוחה, נעשה הלימוד והחינוך ההמשכי למה שהילד מקבל בביתו.

מדי פעם, אנו מקיימים יום פתוח ב"גנאננדה", ובו אפשר לחוות ולהכיר את פעילות המסגרת, את הצוות ואת הרעיון. היום הפתוח הקרוב יתקיים ב-26/5, יום שבת. (פרסום בתחילת הכתבה).

המסגרת פתוחה גם לילדים בחינוך ביתי, בגילאים 2-7, לפעילות בימים בודדים בשבוע, ולהעשרות וחוגים.

אנו מקווים לצמוח ולגדול עם ילדינו, בגוף וברוח, וללוות את תהליך הצמיחה הזה בהרבה אננדה, בהרבה שמחה.
"גנאננדה"

הראה עוד
Close