השימושון

דחוף את הפרה שלך

הסיפור הזה הגיע אלי באימייל ואני מוצאת את עצמי מהרהרת בו ממש הרבה:

חכם אחד טייל עם תלמידו הנאמן ביער כשמרחוק הבחין במקום בעל מראה דל ביותר.
הוא החליט לבקר שם לזמן קצר. בדרך הוא דיבר עם תלמידו על חשיבותם של ביקורים המאפשרים להכיר אנשים ועל הלמידה שרוכשים מחוויות כאלה.

כשהגיע, הוא ראה את הדלות של המקום ותושביו. בבית הישן וההרוס התגוררו זוג הורים ושלושת ילדיהם כולם יחפים ולבושים בבגדים קרועים ומלוכלכים. החכם התקרב לאיש, שהניח שהוא אב המשפחה ושאל אותו: "בסביבה זו אין מקורות עבודה וגם לא מרכזי מסחר, כיצד אתה ומשפחתך מצליחים לשרוד?"
האיש ענה לו בשקט: "חבר, יש לנו פרה קטנה. היא מניבה כמה ליטר חלב בכל יום. חלק מהתוצר אנו מחליפים עבור מזונות מסוימים בעיר הסמוכה, בחלק השני אנו מכינים יוגורט, גבינה וכד' לעצמנו וכך אנו שורדים."

החכם הודה לו על המידע, הסתכל סביבו מספר רגעים, בירך לשלום והלך. באמצע הדרך פנה לתלמידו וצווה לו: "חפש את הפרה הקטנה, קח אותה לתהום שם ממול ותדחוף אותה".
התלמיד המבועת התנגד למורו, התווכח עמו וניסה להניאו מבקשתו, הרי הפרה הקטנה הייתה אמצעי המחייה היחיד של אותה משפחה. אבל החכם הלך משם ולא ענה לו. התלמיד המדוכא ביצע את פקודת מורו. הוא מצא את הפרה הקטנה, הוביל אותה עד לתהום הקרובה דחף אותה וראה כיצד היא מתגלגלת בין האבנים ומתה.

המראה הזה נשאר חרוט בזיכרונו…

כעבור מספר שנים, אכול רגשי חרטה, הצעיר החליט לעזוב את מורו ולחזור לאותו מקום כדי להתוודות בפני המשפחה ולעזור להם. כסף לא היה לו, הוא החליט שיעבוד חינם בשבילם כדי לעזור להם לקנות פרה קטנה חדשה. ככל שהתקרב למקום ראה שהסביבה השתנתה, העצים פרחו, הבית היה יפה ונקי והילדים שחקו בחצר. הצעיר הרגיש עצוב ומיואש. הוא היה בטוח שהמשפחה הענייה נאלצה למכור את ביתה כדי לשרוד. הוא החיש את צעדיו. כשהגיע לבית התקבל על ידי איש מאוד אדיב. הצעיר שאל על המשפחה שהתגוררה בבית לפני מספר שנים. ענו לו שהמשפחה ממשיכה להתגורר במקום.

הוא לא הצליח להבין מה התרחש, הסתכל על הילדים והכיר אותם, הם נראו יותר גדולים ובריאים, אבל הם היו ללא ספק אותם ילדים שביקר אצלם עם מורו מספר שנים קודם.
הוא שיבח את מה שראה ושאל את האיש (את בעליו של הפרה הקטנה): "כיצד הצלחת לשפר את המקום ולשנות את חייך? " האיש השיב לו בהתלהבות: "הייתה לנו פרה קטנה שנפלה לתהום ומתה, מאותו רגע היינו חייבים לעשות דברים אחרים ולפתח מיומנויות חדשות שקודם לא ידענו שאנו מסוגלים להן, ככה הצלחנו להגיע להישגים שהינך רואה".

***

לכולנו מאתנו יש "פרה קטנה", שמגבילה אותנו ועושה אותנו תלויים, שאינה מאפשרת לנו לפתח את כישורינו ויכולתנו. אנו נוטים להסתפק במה ש"הפרה הקטנה" מייצרת. וכך אנו מנציחים מצב של בינוניות, שאינו מאפשר להסיר את הכיסוי ולהגשים את יכולתנו האדירה.

מהי הפרה הקטנה שלכם? כיצד תדחפו אותה לתהום ?
.

הראה עוד

27 thoughts on “דחוף את הפרה שלך”

  1. בחירת הסיפור כמטפורה לשינוי הוא מזעזע. הסיפור עוסק בהרג של מישהו או משהו כדי להתקדם בחיים.
    סיפור אשר משתיל מחשבות שליליות, ובטח לא עוזר להיפטר מפרדיגמה. מחשבות חיוביות ומסרים חיוביים כן.
    ממליצה לכל קורסי האימון והמאמנים באשר הם להפסיק להשתמש בסיפור הנורא הזאת, לא נראה לי שאלימות היא דרך להתקדם בחיים

  2. לפתע ראיתי שרונית הסבירה לי את הסיפור , הגזמת יקירתי …
    הבעיה עם מי שלא מבין וחושב שהוא יכול להעיף לאחרים את הפרה , או את הקינואה
    אגב ,הפרה וקינואה אי שם בתהום חיות באושר ועושר כי רק קינואה היתה חסרה לה שם.
    ומי לא בא?? השיטפון

  3. רונית ושלי,
    סיפור יפה, רונית. ושלי, אני לא התכוונתי לקינואה שנופלת מהשמיים. לקחתי את הקינואה מההמשך של רונית עם הבן הבכור.מה שהתכוונתי לומר זה שהפרה או הקינואה של האחד יכולה להיות הנס של האחר. ואני מוכרחה לומר שאני אוהבת את הסיפור יותר בגרסת הקינואה מאשר בגרסת הפרה.

  4. טוב, אז אם כבר עולה העניין של נס יש עוד סיפור:

    בכפר קטן חי אדם , שיש לו הסכם עם אלוהים: אם אי פעם יקלע לצרה אלוהים יציל אותו. ככה הוא חי נינוח ובטוח ואז יום אחד מתחיל לרדת גשם בטירוף. אחרי כמה ימים שהגשם ממשיך וממשיך, והמפלס שלו מתחיל להגיע לאמצע הגלגלים של המכוניות, אנשים מתחילים לצאת מהכפר. "בוא איתנו, זה ממש שיטפון!" הם קוראים לו מהחלון. "לא, תודה" הוא אומר מעל לספר הפתוח ומחייך למעלה. ברור לו שאם המצב ידרדר אז אלוהים יבוא להציל אותו. זה ההסכם!

    הגשם לא מפסיק לרדת.
    מי התהום עולים על גדותיהם והבתים מתחילים להיות מוצפים. האנשים נוהרים החוצה מהכפר. שכנים עוברים בסירת משוטים ליד חלונו של האיש וקוראים אליו: "בוא! זה ממש טירוף הגשם הזה ובתחזית אמרו שזה עוד ימשיך ימים רבים! יש לנו מקום בשבילך בסירה.. יאללה בוא!"

    האיש מציץ מחלקו העליון של החלון (המים הגיעו עד אמצע ארון הבגדים שלו) ואומר בשלווה: "תודה, באמת תודה, אבל אותי אלוהים יציל. ככה קבענו". והסירה שטה משם.

    עוברים עוד כמה ימים. הכפר מתרוקן מיושביו. ברווח הקטן שבין המים לתקרה יושב האיש ולא מפסיק להתפלל. אלוהים! אלוהים אלוהים, נו? לא קבענו?"
    הוא מביט החוצה ורואה אישה שטה בבהילות על שולחן הפוך. "בוא!!!" האישה קוראת אליו, זה הצ'אנס האחרון שלך לצאת מזה בחיים!!"

    "את אל תדאגי לי" משיב האיש. "יש לי הסכם עם אלוהים" . "משתגיד!" קוראת האישה בתימהון וממשיכה בדרכה.

    ואז יש ברק אדיר ורעם גדול ומתגלגל והגשם מגביר את הווליום והבית שלו כבר מוצף לגמרי והאיש כבר לא יכול יותר להחזיק את הראש מעל למים והוא טובע ומת.
    אחרי המוות הוא מגיע לאלוהים ויושב בלשכתו. "אלוהים, לא יפה, הבטחת שתציל אותי והנה אני בעולם הבא. זה הסכם זה? "

    "אבל ניסיתי!" אומר לו אלוהים. זוכר את השכנים עם האוטו? זה אני שלחתי לך אותם. וגם את המשפחה עם הסירה שלחתי אליך, הם בכלל רצו לשוט ממקום אחר הייתי צריך להפיל עץ כדי שהם יגיעו לרחוב שלך. והאישה עם השולחן? אין לך מושג איזה הפקה מסובכת זה היה. אבל אתה עקשן אתה. שמתי לך כמה ניסים מתחת לאף ולא זיהית אותם".

    **

  5. אבל חני, אצלך בסיפור קרה להם נס, נפלה עליהם קינואה משמיים והחוכמה בלזרוק את הפרה זה לא לקוות לנס, למשהו חיצוני שיבוא ויציל אותך, אלא לעשות את זה בעצמך…..אז בואי נגיד שהאבא סגר בלילה עם השכן שיעמוד על הגג ויזרוק קינואה והשאר חשבו שיד אלוהים בדבר….

  6. ובתוך התהום בבית ישן והרוס התגוררו זוג הורים ושלושת ילדיהם כולם יחפים ולבושים בגדים קרועים ומלוכלכים, ופתאום צנחה עליהם מהשמיים המון קינואה. הם אספו אותה בכלים רבים ואכלו והתחזקו והצליחו לבנות סולם חבלים וטיפסו ועלו מהתהום והעלו איתם גם את הקינואה. היא היתה רבה כל כך עד שיכלו גם לאכול אותה וגם למכור, ולא ידעו יותר רעב כל ימי חייהם, ותיקנו את הבגדים ובנו בית יפה והיו מאושרים.

  7. …נתקל במחקר הבוחן את הקשר בין העלאת גרה ובין החור באוזון. הוא נהיה צמחוני, פותח דוכן קינואה, וכל העיר עומדת אצלו בתור. אחרי 5 שנים, בהן הוא עובד סביב השעון כמו חמור, הוא מבין שדוכן הקינואה הוא הפרה שלו, ומחליט לדחוף אותו לתהום!
    (חני…. אל תרחמי על הקינואה…)

  8. בכל מקרה…….לאחר שהבן הבכור העיז באומץ רב לנסות את מזלו אצל העשיר,אומרת האמא שחלום חייה היה לתפור בגדים יפהפיים אבל בגלל שכל חייה היתה צריכה לחלוב פרה אחת קטנה ותובענית היא ויתרה על חלום חייה ועכשיו כשהיא רק צריכה להכין מרק ותבשילים, מתפנה לה זמן להגשים את חלומה משכבר השנים , בכסף שהרוויחו מהמסעדה הקטנה היא קנתה מכונת תפירה והחלה לתפור ולתפור ביצרתיות אין קץ ובאושר רב שהביא לה העתיד החדש.
    האנשים אשר פקדו את המסעדה מדי יום החלו להתעניין גם בבגדים שהאם החלה תופרת ובעזרת ילדתם המתבגרת אשר שימשה כדוגמנית לבגדים החלו מוכרות ומוכרות בגדים לרוב. יום אחד הגיעה למסעדה הקטנה אישה אשר הציגה עצמה כסוכנת דוגמניות המחפשת את הפנים הבאות של העשור ומייד נשבתה ביופיה הקורן של הבת אשר פעפע כמעיין העצמאות שנבע מבפנים……
    ובנתיים בעיר הגדולה, הבן הבכור…..
    מי ממשיך?

  9. סיפור נחמד שנִמשלו זהה למסר המוכר האומר שעדיף לתת חכות לרעבים מאשר דגים.
    אך בד בבד זה סיפור מניפולטיבי המסופר באופן מניפולטיבי. שומעי הסיפור לא מטילים ספק בדרכו של החכם המחליט שמדובר במשפחה "תקועה". הקול המספר החבוי בסיפור הזה לא משאיר להם ברירה אחרת: הרי ביתם ישן והרוס, בגדי הילדים מלוכלכים וקרועים, ואחר כך – עם ההצלחה – מגיעים היופי והניקיון.
    אבל האם יש קשר אמיתי בין עוני או צניעות ללכלוך והזנחה? למה לספר כך את הסיפור? אפשר לספר אותו אחרת: משפחה צנועה ומאושרת גרה בבית ישן על נחלה קסומה, שמחה בחלקה עם פרתה היחידה. "חכם"-הישגִי מחליט שיכול להיות להם הרבה יותר בחיים…
    אולי הפרה המסכנה ששילמה בחייה הייתה מקור לאושר גדול (זה פרט שלא מדברים עליו), סמל להסתפקות במועט? למיקוד? לדרך עצמאית שהרוב אינו מעריך?

  10. האם מכינה מרק טעים שהריח שלו נישא למרחקים. והנה עוברים להם אנשים , ריח המרק מביא אותם אל פתח הביקתה וכמובן שהם מתיישבים לאכול מהמרק. גם גבינות מעולות מחלב הפרה וכל כיוצא בזה מזון טרי טעים וגם בריא. בעוד האורחים אוכלים ומשוחחים שומע הבן שברפת של בעל האחוזה העשיר מחפשים בחור צעיר וחזק שיודע לקום בחמש בבוקר ולחלוב פרות בנאמנות ודייקנות.אורז לו העלם ציקלונו, אוחז במטהו נושק לאמו ואביו ויוצא אל בעל האחוזה,לנסות את מזלו כרפתן.
    מי ממשיך את הסיפור??

  11. טוב, אני מנסה לדמיין את היום שאחרי….המשפחה מבינה שאין פרה, האבא בשוק, האמא נכנסת ללחץ, הילדים מתדרדרים לסמים….אין חלב יותר, אין לקום בחמש בבוקר , להתיישב על השרפרף הקריר ולהתחיל לחלוב ולחלוב, טיפה ועוד טיפה…..ואז האבא אומר"יש לי רעיון, אני פתאום נזכר שתמיד רציתי לפתוח מסעדה קטנה, כזאת שמבשלים בה מה שיש ואנשים באים ונהנים, אבל אם כל החליבה הזאת, שכחתי מזה, אבל איך אני מתחיל?"
    והאמא אמרה: " יש לנו כאן קצת ירקות שהחלפנו בשוק אתמול תמורת חלב, אני אכין מרק טעים ונגיש אותו לאנשים….נראה מה יהיה…."

    מי רוצה להמשיך את הסיפור?

  12. או יותר שכיח,
    לפעמים עובר לו מישהו ומציע לך להעיף את הפרה, אבל אתה צורח "לא! לא! תן לי להישאר בהישרדות! חמים לי ונעים לי ומוכר לי שם!"

    (בגלל זה הסיפור הזה יש דמות חיצונית שמעיפה את הפרה. מהמשפחה עצמה, במודע, זה לא היה מגיע. החכם לא העיף בעצמו את הפרה כי החכם אמנם יודע, אבל זכות הבחירה היא אצל מי שמתרגל. הזרוע המבצעת קונקשן)

  13. לפעמים עובר לו מישהו, שאפילו לא יודע שהוא "החכם", ומעיף לך את הפרה ,במילה או אמירה קטנה. ואתה נשאר לך ,ככה, נטול פרה והמום ואותו חכם ממשיך לו בדרכו בלי להיות ער להתרחשות."פרחים לעכבר לבן"? לא קראתי.

  14. יעלה, אם נסתכל על כל הדמויות בסיפור כעל צדדים בנפשו של אדם אחד (כמו שמנתחים כל אגדה, ראי רצות עם זאבים) אז אפשר להסיק שמי שזורק את הפרה זה צד אחד בנפש שמוכן ללמוד משהו חדש, מתוך התמסרות למורה (ויהא זה מורה פנימי), גם אם ברגע נתון הוא לא רואה את התמונה השלמה. ולראיה, זה שזרק את הפרה בסיפור הוא תלמיד של מורה חכם. את המורה החכם אפשר לפרש כנשמה יודעת או כמי שרואה את התמונה השלמה מעבר להסתר של הנסיבות. ולראיה, המורה ידע לאן זה יוביל ואכן המהלך שלו התגשם.

    למה את מתכוונת כשאת אומרת מסוכן?

    אבי, מה הסיפור של העכבר הלבן? תן תקציר..

  15. תהיתי בענין התדחוף או תדחפי אבל מפאת ההרגל כתבתי בנקבה .עמך הסליחה. ובעניין התרגיל המחשבתי…אם נזרוק את החיים עצמם מה ישאר שם בשביל להתפתח?זה לא תרגיל מחשבתי. זה תרגיל אמיתי עם "כדורים חיים".הפרה הזאת צריכה באמת לעוף מהצוק…

  16. חשבוניות
    מה יהיה אם תתדחפי את "החיים עצמם",כלשונך, מעבר לצוק?..אופס!! לא חבל?? עדיף לדחוף איזה אטטיוד לתהום .והכי טוב ,בסופו של יום ,לדחוף את פנקסי החשבוניות והקבלות ולראות מה נשאר..

כתיבת תגובה

Close