השימושון

הדלורית הגיעה!

מאת מיכל דיין (*)

כל אוהבי הדלורית כמוני עברו ודאי כמה חודשים מתסכלים עם הידיעה העצובה שלמרות הניסיונות לשכנוע עצמי, כל הדלוריות בשוק כבר עבר זמנן: מגיעים הביתה עם תקווה בלב שהפעם זה יצליח, ולמרבה האכזבה שוב נחשפת בטן אוורירית ומחוררת עם כתום שעשה הרבה יותר מדי כביסות. חודשים אחרי שנקטפה מהצמח יכולה הדלורית להטעות ולהיראות חטובה מבחוץ, אבל בפנים היא כבר מזמן אמרה שלום לנעוריה המוצקים.
חיכינו וחיכינו, ופתאום לפני שבועיים ראיתי אצל בכור (במלעיל) בפרדס חנה ערימה זהובה של בייבי דלוריות, יפות וביישניות, קטנות וטריות. לבי החסיר פעימה, וידי הושטה בשמחה כמו במפגש עם אהוב ששהה זמן ארוך מדי מעבר לים. מיששתי את הקטנה וראיתי מיד כמה היא טרייה וחיונית. בבית לא חיכיתי רגע – שטפתי אותה מעט, הנפתי את הסכין והבטתי פנימה: פרץ עז של כתום בוהק מילא את לבי שימחה.

הדלורית באה ממשפחת הדלועיים והתברכה בקרובי משפחה מצוינים: הדלעת, המלפפון, הקישוא והמלון. כמוהם גם היא ירק קיץ שגדל באטרף, אוהב הרבה שמש ומים וקל מאוד לגידול. מראה נפלא הוא המִקשה הירוקה שגדלה לכל מקום ובתוכה פעמוני הדלוריות הכתומים.
אז זו בהחלט תחילת העונה, הדלוריות עדיין קטנות יחסית, והמרקם שלהן דחוס מאוד. בהמשך העונה יגיעו בשלות ומתוקות יותר, אבל כבר עכשיו הן נפלאות. ראו הוזהרתם: אצל הירקנים ראיתי עדיין ערימות של דלורית ישנה! איך מזהים? בראש הדלוריות הטריות, ליד המקום שממנו נקטפו מהצמח תראו הרבה פעמים פסים ירוקים. אלה מיד מעידים על טריות. מלבד זה הקליפה יותר טרייה וחלקה והצבע החיצוני כתום עדין. כדי לבחור דלורית טובה גם בחודשים הבאים כדאי תמיד ללחוץ חזק בידיוק מעל המקום שהיא מתחילה להתעגל בו – אם קשה, קרוב לוודאי שיש לכם בובה ביד; אם היא קצת נמחצת, יש סיכוי גדול שבפנים כבר גדלה הליפה.

המון דברים אפשר להכין עם דלורית. הבשר שלה דחוס והרבה פחות מימי מדלעת רגילה, אבל עם מרקם קל יותר משל בטטה. המתיקות הטבעית שלה נפלאה ויוצאת, כמו כל המתיקויות, בצלייה קלה במחבת או בתנור, אז היא נפגשת עם החום ויוצרת קרמל. הכי הכי קל: חותכים את הדלורית לקוביות של כ-3-2 סנטימטר עם הקליפה או בלי, שמים בתבנית עם שמן זית, מלח, אפשר כמה שִני שום שלמות ורוזמרין ואופים בתנור שחומם ל-220 מעלות כ 30-40 דקות, הופכים פעם פעמיים, עד שהצבע נעשה זרחני ואז מקבל מעטה צרוב מעט ונפלא. זה הזמן להוציא מהתנור ולהתפעל שוב ממעשה ידי הטבע.

* מיכל דיין, אוהבת קטניות, דגנים וירקות, מבשלת אוכל משמח לסדנאות וקורסים.
050-5702107 אימייל: michaldayan@yahoo.com

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close