השימושון

הוצאת ספרים פראג

"אוגוסט 68'. הייתי בן עשר. המתנתי עם אבא שלי ברציף הרכבת בירושלים. מוכר עיתונים עבר לידנו. כותרת העיתון זעקה: "הרוסים פלשו לפראג!" ככה, ברגע אחד הבנתי משהו גדול: העיר פראג היתה סמל ליופי ולרוח החופשית הבלתי מנוצחים. כיבושה גרם להלם, לזעזוע עמוק וגם לאיזו התפכחות כואבת בכל העולם המערבי. בהמשך הצטרפו לרושם הקשה והחזק כל כך גם הידיעות על יאן פאלאך, הסטודנט ששרף את עצמו בכיכר העיר, השיר "פראג" של אריק איינשטיין, והספרים של קפקא. אז הבטחתי לעצמי שאם אי פעם תהיה לי הוצאת ספרים, אקרא לה פראג". (אילן לוי).

במשך השנים שבאו לאחר האירוע המכונן, אילן הספיק למצות את בית ספר בכיתה ט', לנהל אכסניית מוצ'ילרים ברחוב טרומפלדור בתל אביב, לעבוד בבנק הפועלים, ולהתגלגל בין עבודות וסיטואציות. הוא היה בן 35 וברוקר בבורסה, כשההבטחה שלו לעצמו קיבלה הזדמנות מפתיעה להתממש. אחיו אייל חזר משהות באשראם של אושו בפונה שבהודו, ואיתו עותק מצולם של ספר, הטאו של פו באנגלית. "הספר הדליק אותי, וזו היתה בשבילי הזדמנות להגשים את חלום הנעורים שלי להיות מוציא לאור. אייל, שאחד מחלומותיו היה לתרגם ספרים, ישב ותרגם את הספר לאנגלית. וכך יצאנו לדרך. תוך זמן קצר הפך הספר לרב-מכר, שנמכר ביותר מ-70,000 עותקים".

שנה לאחר מכן הגיע אל אילן בחור ישראלי שחי בלוס אנג'לס, רוני שר, עם זכויות על ספר מעניין. הספר היה "דרך האמן" של ג'וליה קמרון. "רוני שר הפך להיות חבר ושותף נאמן להוצאה משותפת, שקראנו לה חכמת הלב. במסגרת זו הוצאנו לאור יחד גם את "מדיטציה יהודית" מאת אריה קפלן, ואת "כוחה המרפא של התודעה" מאת טולקו תונדופ".

עסק משפחתי

בשנת 1999 פגש אילן את ענת שן, אמנית מיצג (רדיקלית! ראיתי וידיואים! הנה פה יש שיר בביצוע מהמם שלה) שעסקה באותה תקופה בעיצוב אביזרים ובובות לתיאטרון ולפרסומות. השניים נישאו, ובאופן טבעי ענת הצטרפה להוצאה: "נורא אהבתי ספרים. בעיקר הגות, פחות סיפורת. קראתי המון ספרי עידן חדש ולמדתי אצל אירית רושין. כשפגשתי את אילן, במקרה יצא לי מכל החורים לעשות את העבודה הקודמת ואילן נתן לי ספר באנגלית לקרוא: "המאהב הפנימי", על ביואנרגיה וטנטרה. התחלתי לקרוא ואמרתי "את זה אני מתרגמת! אני! אני!". אחר כך תירגמתי גם את "ספר קטן על אהבה" ואחרי שני ספרים הבנתי שחבל לי להתבזבז על תרגום ועדיף שאני אערוך". מאז 2002 ענת היא העורכת והמעצבת הראשית בהוצאת פראג, שמיום הקמתה הוציאה כ- 80 ספרים בנושאי עידן חדש, מודעות עצמית ורפואה אלטרנטיבית, כשהחדש ביותר (נכון למאי 2006) הוא כתובתו של אלוהים של אברהם דרעין.

אילן: בשנים האחרונות בחרנו להתמחות בתרגום בלבד של ספרי מודעות ורוחניות, למרות שמדי פעם אנחנו מוציאים גם ספרות מקור, כמו הספר של אברהם. אנחנו משתדלים להוציא ספרים יותר בכיוון הקלאסי, כמו אקהרט טול, ולא ספרי אסטרולוגיה ותקשור. לא לרדוף אחרי האופנה האחרונה בתחום הניו אייג', אלא להתמקד בתורות מזרחיות עתיקות.
ענת: "וגם תורות אמריקאיות חדשות… כמו ביירון קייטי וג'וליה קמרון…"
אילן: "זה לא תורות, זה כלים ישומיים. יש לנו מגירה מלאה במכתבים מאנשים שהספרים האלה עזרו להם להניע תהליכים בחיים".

כמו תהליכים בחיים, גם הוצאת ספר היא תהליך ממושך מאוד. לכל מי ששאל את עצמו איך עושים את זה, עונה אילן: "ראשית, צריך לגלות את הספרים הטובים והמרגשים באמת, ואז למצוא להם את המתרגמים המתאימים, לדאוג לעריכה ולהגהה, לעיצוב הספר, לעיצוב העטיפה, להכנה לדפוס, לכריכה ולהפצה. תהליך זה אורך חדשים ארוכים, ומעורבים בו הרבה אנשים מוכשרים ויקרים, שטורחים על כל פרט ופרט באהבה ובעניין רב. לא קל להתחיל בהוצאת ספרים מאפס, ולא קל להיות הוצאה איכותית, אך כשאנשים מספרים לנו בהתרגשות שספר של פראג שינה את חייהם או ריגש אותם עד מאוד, זה נותן לנו הרבה כוח להמשיך. אנחנו משתדלים לקיים את ההסכם הרביעי מתוך הספר "ארבע ההסכמות" – לעשות כמיטב יכולתינו, ומאמינים שהספרים שאנו מוציאים, תורמים לשיפור מצבנו על פני כדור הארץ".

אחד העוזרים המוכשרים של אילן וענת הוא ברי, בנם בן החמש וחצי. "ברי מאוד מעורב בעשייה שלנו. הוא מכניס גלויות למעטפות ושם חותמת, מדביק מדבקות ובולים, ואפילו עושה הגהות קלות. כשאנחנו מוכרים ספרים בפסטיבלים הוא מסתובב בין האנשים, ממליץ על ספרים, ומקפיד שכל מי שקנה ספר יצא עם שקית ולא סתם יכניס לתיק… אחת המילים הראשונות שהוא למד לקרוא זה פראג".

בשנת 2000 עברה משפחת שן-לוי מתל אביב לפרדס חנה ומאז הם חיים ועובדים כאן, מעורים בקהילה ולאחרונה גם מפיקים הקרנות של סרטים כמו "הבליפ" ו"במורד מחילת הארנב", שיוקרן ב-23/5 במתנ"ס. במסגרת הקרנות הסרטים מתקיימות מכירות ספרים של ההוצאה בהנחות מפליגות, ומי שלא הספיק להגיע תמיד מוזמן לקפוץ אליהם ולהשלים את הספריה הרוחנית שלו. רק תתאמו מראש: 1-800-773355.

הראה עוד

13 thoughts on “הוצאת ספרים פראג”

  1. ענת ואילן אנשים יקרים, פתחתי את האתר שלכם ושוב 'קראתיבו ויש לי רק מילה אחת לאמור לכם שאתם משמשים השראה ושכמה טוב שאתם ישנם בחיים שלנו כקהילה ואתם תורמים לעולם טוב יותר באמצעות האמונה שלכם והעבודה המבורכת שאתם עושים. וכן תודה לכם על היוזמה הברוכה להביא את המאמן שעובד בשיטתה של בריידון בייס לסמינר באפריל. זה אחד הספרים החשובים שאני קראתי והשפיעו עלי מאד ואני מאד רוצה לעסוק ולהדריך את השיטה שלה ובאמת להביא גם את חלקי בעולם הזה למען עולם טוב יותר. את הספר כבר הספקתי להפיץ באמצעותכם למס' אנשים והרוח נושאת אותו הלאה למקומות הנכונים. {אני חמתה של אילנה דגני שהיא חברה שלכם} ובאמצעותה היכרתי את הספר הזה. כמו כן תודה על הספרים שאתם מוציאים על השיווק הרישתי שלאחרונה הצטרפתי לחברה כזאת. המשיכו בפעולתכם המבורכת הלאה…..יום קסום שיהיה לכם אנא שילחו לי מידי פעם עידכונים באימל שלי תודה ב א ה ב ה אורה.

כתיבת תגובה

Close