השימושון

הזכות ההורית

(לפני שאתם מתחילים לקרוא, חשוב להדגיש שזה אמנם אותו שם של מחברת ואותו נושא, אבל לא מדובר באורית אור של שי אור. מעניין ששתי נשים שעוסקות בתחומים דומים נקראות באותו שם.. )

הזכות ההורית – זה לא חייב להיות כבד!! / מאת: אורית אור

אחת הזכויות שיש לנו ההורים- היא הזכות להשפיע במידה כל כך מכרעת על תפישותיו, אמונותיו, רגשותיו ומחשבותיו של הדור הבא. אין אנשים אחרים בעולם שהם בעלי כוח השפעה כה עמוק, על עיצוב אישיותם של אנשים אחרים. הילדים שלנו יונקים מאיתנו גם את הדעות, המחשבות, התפישות והאמונות שלנו על העולם, על אנשים, על יחסים, על בטחון, על אהבה ועל מה לא…..נו….. בטח חלקכם אומרים- תודה רבה. הזכות הזו כרוכה באחריות כל כך גדולה עד שלפעמים היא מפחידה יותר מאשר מעודדת. אתם צודקים. האחריות הזו עלולה להפחיד ולעורר חוסר בטחון, כי אם אני כל כך משפיע על עתידו של ילדי- איך אדע תמיד כיצד להגיב? איך אדע אם אני משפיע לטובה? איך אמנע מטעויות…..?ובכן התשובה היא כן…….. ולא….כלומר, כן. תגובותינו ההוריות מלמדות את הילדים שלנו מה לחשוב? איך לחשוב? מה לעשות? ממה להמנע? מה לאהוב? ממה להזהר וכו'… הצד השני של התשובה הוא- לא. כלומר לעולם לא נדע בדיוק כיצד לנהוג בכל סיטואציה. לעולם לא נוכל להיות בטוחים שהשפעתינו תמיד לטובה? לעולם לא נוכל להמנע מטעויות….. תודה לאל, אנחנו רק בני אדם, ובשגיאותינו, אנחנו מלמדים את הילדים שלנו שגם הם בני אדם, שגם הם לא תמיד יודעים ולפעמים שוגים…..אז הקלה ראשונה שאנחנו יכולים לספק לכם הורים יקרים, היא ההבנה שמותר לטעות, להתנסות, לשגות…. ושחבל להתעסק בהאשמה עצמית. עדיף להיות עסוק בלמידה והקשבה ולשפר תוך כדי תנועה בשדה ההורי.הדלת פתוחה
אלפרד אדלר, מראשוני הפסיכולוגים ההומניסטים סבר, שהזכות ההורית מולידה את התפקיד ההורי. התפקיד ההורי הוא לאמן את הילדים שלנו בהשגת תחושת שייכות. כשהוא אמר שייכות הוא התכוון לתחושה שאני חלק מקבוצה. שאני משפיע עליה והיא עלי. אדלר טען שהצורך הזה הוא מולד אצל כל אחד מאיתנו, ושבעצם כל ההתנהגויות שלנו נועדו להשיג תחושת שייכות.

בקורס הורים אנחנו מלמדים כיצד לעזור לילדינו להשיג תחושת שייכות בדרכים מועילות. ילד המסוגל להשיג תחושת שייכות בריאה, הוא ילד עם דימוי עצמי חיובי. הוא מוכן להעז ולהתנסות ובמיוחד הוא מוכן לשתף פעולה ולהיות חלק פעיל במשפחה (ואח"כ בקהילה ובחברה). אנחנו רואים את המשפחה כבית הגידול החשוב ביותר לאימון ביחסים. אלף שעות השתלמות בקורסי מודעות ותקשורת בינאישית ,לא יחליפו משפחה הפועלת מתוך מודעות לתפקידה ומתוך מוכנות להתאמן ולאמן ביחסים. ברמה החברתית- משפחה מודעת יכולה לחסוך אלפי ביקורים אצל מטפלים,יכולה להוריד רמת אלימות ויכולה למנוע דכאונות, מחלות ושאר צרות אנושיות…
אז איך מקימים בית גידול ליחסים ? אם אתם הורים כבר יש לכם אחד כזה!! אפילו בלי שהתכוונתם, יש לכם אינקובטור חברתי בבית . ומי המנהיג? כמובן שאנחנו, ההורים.

בבית הגידול המשפחתי, הילדים חווים קירבה, ויכוחים ומאבקים, אהבה, התמודדות, רגשות, עשייה, שמחות ואובדנים, אירועים טכסים וכד'- כל ההתרחשויות הללו נעשות תוך כדי אינטראקציה בין בני המשפחה, תוך כדי קיום יחסים.
מה לומד הילד שלכם על יחסים במשפחה שלכם? האם הוא לומד שיחסים זה דבר קרוב ונעים או אולי קשה ומכאיב? מה לומד הילד במשפחתכם על רגשות? שרגשות הם דבר שמביעים באופן כן וברור,או שמא זה עיניינו הפרטי של כל אחד? 
                                                                                           
 מה לומד ילדכם על תקשורת מתוך החיים במשפחה שלכם? שמי שיותר תוקפני נשמע יותר? שהקשבה זה דבר חשוב? התשובות כרגע לא חשובות- חשובה ההתעוררות למודעות ההורית. חשובות השאלות שאנו כהורים, כדאי שנשאל את עצמינו. מה לומדים הילדים שלנו בבית הספר החשוב ביותר של החיים?
אנחנו, בעז ואורית. זוג בחיים והורים לשלושה בנים, מנחים ותיקים לקבוצות הורים. אנו רואים בתא המשפחתי את היחידה החשובה ביותר בחייו של אדם ולכן, סבורים שכל ילד ירוויח בגדול, אם הוריו יבואו ללמוד ליצור משפחה שהיא בית גידול בריא ואפקטיבי ליחסים, לטיפוח תחושת שייכות ולבניית דימוי עצמי חיובי.

בעז ואורית אור

אנחנו, בעז ואורית אור, זוג והורים לשלושה בנים גדולים, הקמנו בבנימינה את "אורים" – כיתת לימוד חמה ונעימה להורים שרוצים להשתכלל ולצמוח. שנינו בוגרים ותיקים של מסלול הנחיית קבוצות הורים במכון אדלר, עוסקים בהדרכה אישית ובהנחיית קבוצות מודעות אישית בקרב מבוגרים ובני נוער. אנו מביאים למפגשי הלמידה שילוב מיוחד של תיאוריה, כלים מעשיים, ניסיון הורי, שותפות, מודעות, הומור ואוירה טובה.

ב-7/11/06 תיפתח ב"אורים" קבוצת הורים חדשה. הקורס כולל 18 מפגשים של 2.5 ש' והוא משלב תיאורייה להבנת התנהגות הילד, כלים מעשיים, הדרכה פרטנית והרחבת המודעות ההורית- כל זאת בדרכים מגוונות ופעילות. הקורס יתקיים בימי שלישי בערב. מפגשי מבוא יתקיימו במרכז "אורים", רח' התאנה 4, מרכז המושבה, בנימינה, ביום שני 16/10/06 בשעה 20:30 וביום רביעי 1/11/06 בשעה 20:30. אנא, יש להרשם מראש. לפרטים והרשמה: אורית- 0544-269838 משרד- 6180962

הראה עוד

4 thoughts on “הזכות ההורית”

  1. ורד יקרה,
    אנחנו בדרך כלל עורכים קורס אחד בשנה. זה אומר שהקורס הבא יתחיל אחרי חגי תשרי….. עוד הרבה זמן,
    יכול להיות שנקיים קורס בפורמט של סופי שבוע מרוכזים באביב.
    אם כן נודיע שוב בפורום.
    אם יש לך שאלה ספציפית או דילמה הורית, את מוזמנת להתקשר או לשלוח מייל.
    מבטיחה תשובה,
    בברכה,
    אורית אור

כתיבת תגובה

Close