וידאוכלליצדק חברתי

היסטוריה גדולה, בקטנה # 3 – המגנה כרטא

(לפני 800 שנה ו-3 ימים…)

היום לפני 800 שנה נחתם אחד המסמכים החשובים ביותר בהיסטוריה האנגלו-אמריקנית (וייתכן שאף העולמית).
היה זה יום קיץ של שנת 1215, באחו הידוע בשם רונימד (Runnymede) על גדות נהר התמזה, המלך ג'ון המובס נאלץ לחתום על הסכם כניעה שחיבר הארכיבישוף של קאנטברי תחת עינם הפקוחה של הברונים המנצחים. שנתיים אחר-כך זכה המסמך לשמו, המגנה כרטא (הצ'רטר הגדול בלטינית)
לאחר שנים של שלטון עריץ וכושל, הרימה האצולה הגבוהה של אנגליה את נס המרד וצרה על לונדון, מקום מושבו של המלך. הסכם הכניעה שנוסח מנה במעל ל-60 סעיפים שורת ויתורים והתחייבויות שהמלך הבטיח לקיים. ביניהם היו ההגנה על הכנסייה האנגלית, איסור על כליאה וענישה של אנשים חופשיים (אחוז בודד מהאוכלוסייה המדיאבלית) אלא בגזר דין של חבר-עמיתים ותחת חוקי המדינה, והגבלה על מיסוי – כאשר סוגים מסוימים של מיסוי הצריכו הסכמה של הברונים המשלמים.
מראשיתו היה ההסכם כישלון. המלך העקשן לא התכוון לעמוד בהתחייבויותיו וביטל אותו ברגע שהרגיש שהמצב נוטה לטובתו שוב (כחודשיים לאחר החתימה). היה זה נכדו של ג'ון שאימץ סופית את המסמך והפך אותו לחלק מספר החוקים האנגלי.
כמעט ארבע מאות שנה עברו והמגנה כרטא נשכחה מלב מרבית נתיני הממלכה. הכל השתנה כשמלך אחר, ג'ימס השישי מסקוטלנד, זכה בכתר האנגלי לאחר מות דודניתו, המלכה אליזבת, שהשאירה את הממלכה ללא יורשים. בעודו חוצה את הגבול, קיבל המלך דיווחים על תפיסתו של רוצח סדרתי שהטיל אימה על מחוז אנגלי, וג'ימס – לא אדם של דקויות חוקיות, הורה מיד על הוצאתו להורג. כאשר הגיעה הידיעה לאוזניו של סיר אדמונד קוק, המשפטן האנגלי החשוב ביותר באותה תקופה, הוא תקף את המלך במילים קשות וטען שנעשה עוול לנאשם שלא זכה למשפט צדק.
הפחד מהשאיפות האבסולוטיות של ג'ימס הובילו את סיר קוק להעמיד כנגד המלך החדש את חוקיה העתיקים של הממלכה, ובראשם את המגנה כרטא כמסמך יסוד המגן על זכויותיהם העתיקות של נתיני הממלכה כנגד עריצות שלטונית. וכך החל "הגילוי מחדש" של הסכם הכניעה המדיאבלי בין המלך והאצולה המורדת שלו.
בסיטואציה היסטורית שונה לחלוטין (המאות ה-17 וה-18), הפך הצ'רטר למסמך יסוד של זכויות וחירויות בסיסיות. עם השנים הוא אומץ על ידי המהפכנים האמריקנים (כמו שאומץ על ידי אנגלים במאה ה-17) אשר ראו בו בסיס להליך משפטי תקין, הצדקה לדרישתם למיסוי בהסכמה, ובכלל – כהוכחה נוספת על כך שהמהות של להיות נתין אנגלי/אזרח אמריקני טוב טמונה בהיותך אדם עצמאי, שלא מפחד להסתבך עם אף מלך כשהוא מנסה לגזול לך את החירות.

——————————————————————————————————

הפוסט מתוך דף האינטרנט הקסום "היסטוריה גדולה, בקטנה" עליו תוכלו לקרוא כאן

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close