התפתחות האתרכללימהעולם

היסטוריה גדולה, בקטנה # 5 – איך חתולים עזרו פעם לנצח מלחמה…

תמיד חשבתי שחתולים הם פחדנים (חת), אבל לא ידעתי שפעם כ"כ פחדו מהם…

חתולים. אפשר לטעון בעדם ואפשר גם לטעון נגדם אבל רובנו נסכים שזו חיה מיוחדת, באיך שהיא מגרגרת, מתיישבת לנו על הלפטופ כדי להתחמם, עוזרת לנצח קרבות, מטפסת על ה… רגע, מה?!
לפני המון זמן, במאה ה-6 לפנה"ס, המלך הפרסי קמביסס החל להרחיב את ממלכתו ודרש מפרעה המצרי לשלוח את בתו אליו כדי שתחיה לצידו. פרעה, שהכיר את החוק הפרסי שקבע כי על המלך להינשא רק לפרסיה, ידע שהסכמה משמעותה גזירה על בתו לחיות כפילגש בחצר המלך, אבל גם לא יכול היה לסרב כי פחד מהכוח הפרסי. הוא רקם מזימה: הוא שלח את בתו של קודמו בתפקיד וטען שזו היא בתו שלו, אך זו התוודתה והמזימה התגלתה.
כצפוי, קמביסס פלש למצרים ופרעה קידם את פניו עם צבאו בעיירה פלוסיום שבצפון סיני בשנת 525 לפנה"ס. הקרב החל במטחי חיצים כבדים שהופלו על המחנה הפרסי אך במהרה המאזן התהפך כשהמצרים ראו את הפרסים שולפים את הקלף ששמרו בשרוול. כשהצבאות התקרבו זה לקראת זה, התגלה מחזה הזוי: המוני חתולים צעדו מלפני שורות הלוחמים הפרסיים. באותו הרגע החלו המצרים לברוח משדה הקרב, תוך שהם סופגים אבידות רבות במנוסתם.
זאת מכיוון שחתול הייתה חיה מקודשת במצרים העתיקה ועל פי דתם של המצרים הקדמונים, הייתה זוהי החיה שבה שכנה האלה באסטט, אלת האהבה, הריקודים, הפיריון והסודות שמוצגת כאישה בעלת ראש של חתול. החתולים זכו לכבוד רב במצרים, הם נקברו במלוא הכבוד בדומה לבני אדם וכאשר מישהו ראה גופת חתול היה נדרש ממנו לגלח את גבותיו כאות לאבל.
המצרים, כשראו בפלוסיום את בעל החיים המקודש בצד האויב (ועל פי גירסאות מסויימות גם דמויות חתול צויירו על גבי מגני הפרסים), הפסיקו את ירי החצים מפחד לפגוע בהם וכאמור ברחו מהקרב ונהרגו בהמוניהם, עד כדי כך שיווני אחד, שביקר באתר כמעט 100 שנים לאחר מכן, מתאר שבזמנו על החול היו עדיין פזורים השלדים מאותו הקרב.
קרב פלוסיום הוא הדוגמא הראשונה בהיסטוריה הכתובה ללוחמה פסיכולוגית, בה יש שימוש בפחד מנטלי יותר מלוחמת פנים-מול-פנים. התבוסה פתחה את שערי מצרים בפני קמביסס, שסיפח אותה לממלכתו למאתיים השנים הבאות, עד שהגיע אלכסנדר מוקדון.

——————————————————————————————————

הפוסט מתוך דף האינטרנט הקסום "היסטוריה גדולה, בקטנה" עליו תוכלו לקרוא כאן

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close