אקולוגיהטיפוליםסביבה וקהילה

המדריך לקריאת תויות

מדריך מקוצר לרכישת מוצרי טיפוח עדינים ידידותיים לאדם ולסביבה

מאת: טלי מצליח – לבנדר

בתחום הקוסמטיקה, כולל הקוסמטיקה הטבעית, רב הנסתר על הנגלה.
תמונה של זית או רימון ואפילו כיתוב על תווית של מוצר כ"טבעי", "אורגני", "לתינוק" לא מעידים דבר על המוצר. חברות קוסמטיקה עושות שימוש באלפי חומרים שעלולים לפגוע בבריאותינו או בסביבה. לכן אין ברירה אלא לקרוא ולהכיר את רשימת המרכיבים של המוצרים לפני רכישתם. למידה הדרגתית של החומרים המופיעים ברשימות המרכיבים שבמוצרים הקוסמטיים יכולה לעזור לעשות בחירה מושכלת.

איך קוראים תווית של מוצרי קוסמטיקה:
לכל מוצר קוסמטי בשוק חייבת להיות רשימת מרכיבים על התווית שלו (כשעל מוצר אין רשימת רכיבים המלצה שלי היא להימנע מקניה). הרכיבים מופיעים על פי סדר ריכוז יורד במוצר. כך, הרכיב הראשון המופיע ברשימה נמצא במוצר בכמות הגדולה ביותר והאחרון בכמות הקטנה ביותר- עד כדי חלקי אחוז מן המוצר.

עם כל המידע הקיים באינטרנט היום קל מאוד בבדיקה קצרה לזהות את המרכיבים במוצר קוסמטי. אפשר לקחת מהמקלחת סבון/שמפו/קרם ולבדוק בגוגל את המרכיבים, ולאחר מכן בגלל שמוצרים בשוק דומים בהרכבם הכללי מלבד חומרי ריח וצבע שונים, מאוד קל לזהות רבים מהם כבר על המדף.

ברשת יש מידע רב על ההשפעות הידועות של הרבה מן החומרים המרכיבים מוצרי קוסמטיקה טבעיים ושאינם טבעיים. ישנם עשרות אלפי חומרים המשמשים במוצרי קוסמטיקה וקוסמטיקה טבעית ולכן לא נוכל לפרט את כולם אבל מספר המלצות ראשוניות:

1. התחל/י דווקא בסוף הרשימה של המוצר הקוסמטי – היכן שרשומים החומרים המשמרים ונסי/ה להימנע מחומרים כגון – paraben,Imidsazolidinyl urea, triclosan, triethanolamine (TEA), מחקרים מוצאים שלדוגמא – פרבנים משפיעים על המערכת ההורמונאלית.

2. מים – כאשר מים מופיעים כמרכיב מרכזי בקרמים (להבדיל מסבונים) הקרם חייב להכיל חומרים משמרים. גם אם לא מופיעים בבירור ברשימה. לא כל החומרים המשמרים מחויבים על פי הנוהל של משרד הבריאות להיות מפורטים, במיוחד אם הם נמצאים מתחת לאחוז מסוים במוצר הקוסמטי.

4. בתחילת הרשימה של המוצר הקוסמטי יופיעו בד"כ החומרים הגורמים למוצר לעשות את פעולתו. יש לנסות להימנע ממוצרים המכילים בשמם – –eth באמצע כגון sodium laureth sulfate (SLS) ודומיו או לחילופין בקרמים חומרים המתחילים ב- PEG כדוגמת polyethylene glycol ו- glycol דומים נוספים. חומרים אלו הם חומרים מגרים ועלולים לגרום לבעיות עור שונות.

5. לבסוף יש לעבור על אמצע הרשימה במוצר הקוסמטי. כאן תוכל/י למצוא מספר מרכיבים שכיחים אבל לא הכרחיים שיכולים להגביר את הסיכון מהתכשיר חפש בתווית – "FRAGRANCE", "FD&C", OR "D&C" . הידועים כאלרגניים.

העור הוא האיבר הגדול ביותר שלנו אותו אנו מזינים יום יום בשלל תכשירי קוסמטיקה. לאורך זמן יש חשיבות רבה וקשר הדוק בין מוצרי הקוסמטיקה והטיפוח בהם אנו משתמשים ובין בריאותינו ובריאות סביבתנו.
לתוויות יפות והבטחות גדולות – גם של חברות קוסמטיקה ידועות – יש להתייחס בעין בוחנת כי רק רשימת המרכיבים קובעת באמת באיזה תכשיר אנו עוסקים.
אין כמו לימוד והכרות לפחות עם חלק מהחומרים, על מנת לעשות מיון ראשוני ובסיסי בין המוצרים שבהם אנו רוצים להשתמש לבין אלו שננסה להמעיט בשימוש בהם.

עוד על החומרים שהוזכרו ניתן לקרוא בדף המאמרים שלנו וגם בדף על קוסמטיקה טבעית.
חשוב לציין שבכל מוצרי לבנדר אנו נמנעים משימוש בחומרים החשודים כמזיקים לאדם ולסביבה כגון: SLS, פרבינים, אלומניום, אלכוהול, טלק ושמן דקל.

לאתר של לבנדר >>

תגיות
הראה עוד

1 thought on “המדריך לקריאת תויות”

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close