אקולוגיהיוזמות חופשיותסביבה וקהילהצדק חברתי

המחיר של חריש סיטי

אחרי שהפוסט על חריש התפרסם כאן, קיבלתי מייל:

שלום רונית,

שמי רוני אקר ואני פעיל להצלת יער חריש מזה מספר שנים. אני כותב לך בקשר לפוסט- "מהמתרחש בחריש".
בחודשים האחרונים החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, קק"ל ועוד גופי תכנון מרכזיים ערכו סקר ומצאו שחריש מלאה בטבע העשיר ביותר הקיים בארצנו והאחרון מסוגו.

הנעשה כרגע בחריש הוא שבולדזרים מוחצים גורי שועלים בדרכם להשטיח אלונים עתיקים כדי להכין את הקרקע לשלב הפיתוח הראשון.
כריתות לא חוקיות והעתקות לא מקצועיות הולכות יד ביד עם השחתת אתרים ארכיאולוגיים בלי שום דין ושום דיין.
בעוד הזוועות האלה מתרחשות מתדיינים בהרחבה לא חוקית של העיר עוד בטרם נבנתה. אנחנו עמותה קטנה של מתנדבים שהנושא נוגע לליבם ועושים מאמצים כבירים למען לתכנון אחראי וחוקי בחריש.

[……]

התחלנו להתכתב. רוני שלח סירטון קשה לצפיה, והוסיף:

יער חריש הוא יער בן 15,000 דונם בו אלונים עתיקים, שפע חיות בר והמוני פרחים נדירים. זהו יער אחרון מסוגו, מרהיב ביופיו וחשוב למאזן האקולוגי של הארץ כולה. היער נמצא באמצע המסדרון האקולוגי של ישראל, ששומר על מעבר מיוער מצפון הארץ עד ב"ש. מעבר זה הוא המרכיב החשוב ביותר לשמירה על מגוון החיי והצומח בארץ.
בסקר שפורסם בחודשים האחרונים ע"י מכון דש"א ונערך ע"י מיטב גופי התכנון בארץ – המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, קק"ל ועוד- נמצאו רוב שטחי יער חריש המיועדים לבנייה כנדירים ובעלי ערכיות טבע הכי גבוהה בארץ.

בשנים האחרונות פועלת וועדה מיוחדת לתכנון חריש כדי לעקור את היער ולהקים במקומו עיר חדשה. התכנון הזה נוגד את חוקי שימור הטבע בארץ ואינו לוקח בחשבון את אוצרות הטבע במקום לטובת תושבי המדינה ואפילו לרווחת תושבי העיר המיועדים. עצים עתיקים ופקעות נדירות נרמסים אפילו באזורים שמיועדים להיות גנים ציבוריים. התכנון נוגד את החוק בישראל בתחומים אחרים, רבים כל כך שהמתכננים צרכים להיכנס לכלא. זהו ניסיון בסוג חדש של תכנון בזק דורסני גנגסטרי שאמור לתת פתרון דיור מהיר להמוני אנשים, אבל מעצם החאפריות והחפזון, הוא מציג ליקויים תכנוניים רבים כל כך, שנראה שפתרונות הדיור הללו הם חלומות באספמיה עליהם ישלמו הרוכשים ביוקר לא פחות מהטבע שעלול להירמס על מזבח הפנטזיה הנדל"נית.

חריש תוכננה במקור בשנות ה-90' להיות עיר בת 3,500 – 4000 יחידות דיור המשקיפות אל היער ומשתמשות ברובו לצורך תיירות. אבל התכניות האלה נעצרו. כבר הוכח בבתי המשפט שהתוכניות הוכשלו במזיד ע"י גורמים חרדיים במשרד השיכון שחמדו את העיר לעצמם. אותם גורמים שהכשילו את העיר תכננו אותה מחדש כעיר ענק חרדית שתיבנה בשלבים.
צחוק הגורל הביא החלטת בית משפט נוספת, שנתנה ליזמים חילוניים לנצל את ההזדמנות העסקית החרדית לצורך מכירת דירות לחילוניים. מעבר לאבסורד של שיכון חילוניים אומללים בעיר שתוכננה לפי צרכים חרדיים ספציפיים נמצא הפשע האקולוגי החמור ביותר: בזבוז עצום של שטחי טבע נדיר בישראל כאילו אינם נחשבים למאומה. למשל בבניה ב-4 קומות כדי להימנע ממעליות שבת, מוסדות ציבור נפרדים לגברים ונשים, חנייה מעל הקרקע לחסכון בעלויות. כל זאת עבור רוב תושבים שלא אמור להיות חרדי.

שלב התכנון הראשון כבר החל להיבנות. אי שמירה על החוק ע"י וועדת תכנון חריש בשמירה על הטבע יוצר בשטח זוועות כעקירת אלונים נדירים עתיקים, רמיסת פקעות וקטל בעלי חיים נדירים בממדי ענק ובלי חשבון. לפי אותה גישה מזורזת, העתקת עצים עתיקים שמוגנים בחוק נעשית באופן שלא משאיר להם סיכוי לחיות. אדריכלי נוף חסרי מצפון תכננו מחדש שטחי טבע מרהיבים כשטחי דשא בלי לשמור מאום מהקיים לדורות הבאים.

שני שלבי תכנון נוספים עומדים כיום בפני אישור.
התכניות האלה לא חוקיות בשום צורה ואופן. עכשיו, אחרי שהתפרסם הסקר שמוכיח ללא ספק את חשיבות הטבע במקום, יש לעמותת יער חריש את הזכות, כמו לכל אזרח במדינה, לדרוש תכנון אחראי, שפוי וחוקי שלא ירמוס את פיסות הטבע הנדירות האחרונות הללו.

עמותת יער חריש הגישה ערר לתכנית וערר זה עדיין נדון ע"י מועצת התכנון הארצית. הערר מוכיח את אי חוקיותה של התכנית. בינתיים העמותה היא הגוף היחיד שעומד מול התכנית הזאת. עכשיו בוער יותר מתמיד להצטרף למאבק בתכנון דורסני וגנגסטרי. יש לנו הזדמנות נדירה להשתמש בסקר ובחוקים כדי לאלץ את גופי התכנון לפעול בצורה חוקית ואחראית. כולנו יכולים לעצור תהליכים לא חוקיים אם נגלה אחריות ציבורית ונפעל.

בשבת של ט"ו בשבט 18-1-14, נערכה פעילות שימור והצלת פקעות צמחים נדירים שעומדים להרמס מתחת לשרשראות הבולדוזרים בימים הקרובים ממש. בשבת 1/2/14 תתקיים פעילות נוספת. פרטים בדף הפייסבוק ובמייל: roniaker@gmail.com

לדף הפייסבוק הצילו את יער חריש >
לראיון באתר "חריש סיטי" עם האדריכלים המלווים את הפרוייקט של עמותת חריש המאוחדת (שימו לב לעצים בתמונת ההמחשה).
לפוסט לפני הבולדוזרים מ- 2006

הבולדוזרים האלה שעולים על כל חלקה טובה, עושים לי לחשוב על עזריה אלון, שנפטר השבוע.

הראה עוד

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close