בעלי מקצועזוגיות ומשפחהילדיםסדנאות, קורסים, חוגים

הנקה – ריקוד בשניים (לפחות)

שלום, שמי תמר משעול שמעוני. אני פסיכולוגית קלינית מומחית. מורשית לעיסוק בהיפנוזה רפואית. עובדת בטיפול פרטני, משפחתי וזוגי. עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים. נפגשנו בפוסטים קודמים. היום אני רוצה לספר לך על הנקה.

ישבתי לפני כמה חודשים עם אמהות בשיחה על הנקה. התרשמתי מכמה דברים: הרצון העז להניק, המחוייבות החזקה לתת לתינוק/ת, והסבל העצום וההאשמה העצמית, כאשר חל שיבוש בהנקה. שיחה זו גרמה לי רצון לכתוב על ההנקה, ובמיוחד על התמודדות עם הנקה שמיטיבה גם עם האם וגם עם התינוק/ת.

מעבר מהריון לאמהות – עדיין חשוב לזכור שאת גם אשה, גם אדם!
בזמן הריון אמהות ואבות מתכוננים ללידה. הרבה פעמים שוכחים פרט קטן אחד: את הזמן שאחרי הלידה.
בזמן ההריון האשה במרכז. אחרי הלידה האם והאב והסביבה החברתית מפעילים דרישה עצמית להורות טובה, ובמיוחד לאמהות טובה. ההנקה הרבה פעמים היא כמו "מגדלור" לנושא הזה. אמהות בוחנות את עצמן ומייסרות את עצמן סביב השאלה האם התינוק/ת יונק/ת, והחברה סביב לעיתים מגבירה את תחושת הבחינה. לפעמים לאם יש כמיהה עזה להניק בשביל עצמה, ולפעמים מסיבות רגשיות ו/או גופניות יש בה רצונות מנוגדים, או שיש רצון לא להניק. בהנקה, כמו בכל נתינה אחרת לילדינו, חשוב לבדוק מה הנתינה שאפשרית ומתאימה לך ולתינוק/ת שלך.

הנקה – החיים הם לא סרט אמריקאי!
הרבה פעמים יש סרט נפלא בראש של אמא מניקה תינוק/ת: התינוק/ת ישר יונק/ת בזרועות האם, ושני הצדדים מרוצים עד מאד. כמובן, יש נשים שעבורן התמונה מתממשת. אבל פעמים רבות המציאות שונה מהסרט: התינוק/ת צריכ/ה ללמוד לינוק והאם להניק. דרוש תהליך של חיפוש. לעיתים יש אי נוחות גופנית בהתחלה. לעיתים מתעוררים נושאים רגשיים ורצונות מנוגדים אצל האם בקשר להנקה. כדי להגיע להנקה מספקת דרוש תהליך למידה. ייתכן שבסופו של דבר ההנקה אכן תתממש וייתכן שהאם תגיע למסקנה שנכון לה ולתינוק לעבור לבקבוק או לשלב בקבוק והנקה, וחשוב שגם מעבר זה ייעשה בצורה מיטיבה עבור האם, וכך גם עבור התינוק/ת.

שלוש המלצות פרקטיות
* זכרי שהנקה היא תהליך למידה. אם מתעוררים קשיים בדרך, זה טבעי ונורמלי!
* בקשי עזרה – מבן/בת זוג, חברה, אמא, יועצת הנקה, פסיכולוגית… – מי שמתאים לך
* כשאת שוקלת איך והאם להניק חשבי גם על התינוק/ת וגם על עצמך, ומצאי את הדרך שמתאימה ואפשרית עבור שניכם.

עצה לסביבה
פעם שמעתי מאשה חכמה שלאחר לידה היא נותנת מתנה לאם. התינוקות לא צריכים את המתנות בשלב זה של חייהם, אבל האמהות צריכות מאד. זו עצה טובה בכלל, וגם להנקה. הרבה פעמים אמהות זקוקות להתעניינות, לאהדה, לקבלה, להכוונה לא מתערבת ולא שיפוטית. לפעמים מה שהאם צריכה זה התעניינות בה: “איך המצב רוח שלך? איזו עזרה את צריכה?” ולפעמים העזרה תהיה דרך עצה פרקטית עם התינוק/ת וגם דרך שחרור האם לכמה רגעים.

טיפול פסיכולוגי?!
איך טיפול פסיכולוגי יכול לעזור בהנקה?
קשיים בהנקה יכולים לנבוע ממקורות פיזיים ורגשיים. הם גם יכולים להיות מבוססים על הנחות מוטעות.
בעזרת טיפול פסיכולוגי את יכולה להשפיע על דפוסי חשיבה והתנהגות ועל תהליכים רגשיים וגופניים כדי להגיע למצב שטוב לך ולתינוק/ת שלך. לעיתים התהליך יתמקד בנושאים הקשורים להנקה, ולעיתים יתרחב מעבר לכך לפי הצורך והרצון.

מדיטציה, היפנוזה והיפנוזה עצמית כחלק מטיפול פסיכולוגי סביב הנקה
מדיטציה, היפנוזה והיפנוזה עצמית יכולות להשתלב היטב בתהליך טיפולי, העוסק בעיקר או גם בהנקה. היחוד שלהן הוא שיש להן השפעה גדולה גם על תהליכים גופניים וגם על רגשות, מחשבות והתנהגות.
מדיטציה עוזרת לקבל את המצב איתו האשה נמצאת, לפתח תחושת ביטחון ורוגע, וללמוד למקד את הקשב בצורה שמסייעת להתמודדות. היפנוזה והיפנוזה עצמית עוזרות לאשה להשתמש בקשב, בדמיון ובכוח הרצון שלה כדי לחוש ביטחון בכוחותיה, ולעזור לעצמה ולתינוק/ת שלה. ניתן לקרוא עוד על מדיטציה, היפנוזה והיפנוזה עצמית בפוסט המספר על היפנוזה עצמית בהריון, לידה ולאחר לידה  ובאתר שלי: www.tamarmishol.com

לכל הנשים בהריון ואחרי לידה – שתהיה תקופה טובה, תקופה של צמיחה והנאה!

הרצאה בנושא הנקה תתקיים ב-22.06.12, יום שישי, 10:00-12:00, בבנימינה (ליד הרכבת)
הרצאה בנושא היפנוזה עצמית ללידה  תתקיים ב-15.06.12, יום שישי, 10:00–12:00 בבנימינה
הרצאה בנושא: להרגיע את הלחץ תתקיים ב-21.06.12, יום חמישי, 20:30-22:00 בבנימינה.
לפרטים נוספים על ההרצאות >

תמר משעול שמעוני, טל' 054-6249927 | אימייל > | אתר >

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close