טורים אישייםכלליכתיבה פרטיתמהעולםצדק חברתי

הסיפור של יוון דרך ארבעה פתגמים יוונים

יוון. ערש הדמוקרטיה. המדינה שהצמיחה לנו את אריסטו ואפלטון, את הבוזוקי והסלט היווני, את המוזיקה הנפלאה והצלחות השבורות משמחה – עכשיו שוברת את הראש איך לצאת מהמצב שנקלעה אליו. אני עוקב בשקיקה אחרי הקורה בארץ היפה הזאת מהיום שעלה שם השלטון החדש (סיריזה) ובוחר לבדוק בעצמי מה באמת קורה שם ולא לקרוא בערוצי המיינסטרים שוטפי המוח איזה אסון וכמה נורא שם.

מיום שעלתה לשלטון, סיריזה שמה לעצמה למטרה להילחם באמת בהון-שלטון, להתעמת עם הבנקאים, העשירים והתקשורת (הלוואי שהיה אפשר לעשות את זה בארץ). הם העלו את שכר המינימום, החזירו שלל תמיכות סוציאליות ועשו בעיקר למען האזרח הקטן ופחות למען הטייקון הגדול.

בחרתי בארבעה פתגמים יוונים, להסביר קצת על הנעשה בארץ היפה הזאת:

"דע את עצמך!"

ציפראס מכיר היטב את העם היווני. הוא עלה לשלטון דרך כך שירד אל העם. המפלגה שלו חרשה את יוון והתחברה אל האזרח הפשוט גם דרך אורח חיים ולבוש עממי (ואם צריך מעיל עור ואופנוע, למה לא). לא סתם הם זכו גם בבחירות וגם במשאל העם, כי מאמינים להם ולכוונות שלהם. יש לציפראס תוכניות ארוכות טווח וצריך לתת לו זמן. נראה שהעם היווני נותן לו ושאר העולם מעניין לו את הת..ת

"אל נא תוסיף לצרותיך תרופה גרועה מהן"

וזה בדיוק מה שרוצים מרקל וחבריה – עוד הלוואות, עוד חובות, עוד צנע, עוד "חבילת חילוץ". שוב אותה דרך ישנה שרק הובילה את יוון לחדלות פירעון. אז העם היווני (החכם) אמר "לא תודה". ודווקא דרך חבילות סיוע לנזקקים, העלאת שכר המינימום, רפואה חינם והשלמת הכנסה למי שידו אינה משגת הם רוצים להתאושש.

"אל תתייעץ עם הרופא, אלא עם מי שהיה חולה"

אז אלכסיס ציפראס ראש הממשלה וניקוס קוסאס החליטו לא להקשיב למרקל ושאר "הרופאים" אלא להסתכל בין השאר על מה שקרה באיסלנד ואיך הם שם הכניסו בנקאים לכלא, פיטרו כל מי שגרם למשבר – והתאוששו בצורה מופלאה. אז יוון (כנראה) תצא מגוש היורו ותחזור לדרכמות שלה (זהירות שחקני מכבי), ובעוד כמה שנים כולם יאכלו את הבוזוקי…

"מי שנרטב אינו פוחד מגשם"

יוון כבר כ"כ הרבה זמן בצמצום ובמשבר, שהיא ואנשיה ידעו להכיל עוד כמה חודשים או שנים של מחסור כדי לחזור לשגשוג. היוונים המציאו את הדמוקרטיה ועכשיו הם הולכים להמציא מחדש את הכלכלה.

 – אבל מה שאותי הכי מדהים בסיפור של יוון, מעבר לאומץ שלהם – הוא שנראה שזו אחת המדינות היחידות בהן הממשלה והאזרחים הולכים יחד! מאחדים כוחות ובאמת רוצים את טובתה של המדינה, וזה מרומם נפש.

שיהיה להם בהצלחה! (אני משוכנע שתהיה)

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close