2012 זה עכשיואינטרנטחינוךטכנולוגיהיוזמות חופשיותסדנאות, קורסים, חוגים

הצונאמי בחינוך מתחיל

בחלומי חזרתי לבית הספר התיכון. זה היה ביוטיוב. פתאום ראיתי מעין תמונת מחזור חיה של הכתה שלי, י"ב 8. המצלמה עברה מימין לשמאל בתנועה איטית ויכולתי לראות את תומר היימן והנה אחיו התאום ארז, ועוד כמה פרצופים מוכרים לי אז בטח גם אני שם – כן, להרף עין גם אני הייתי שם. בשיער ארוך וכהה, ובכלל באותן שנים הילכתי קצוצת שיער.
אחר כך ראיתי בחלום עוד סרטון (זה ממש נהיה הספריה הקוסמית היוטיוב הזה) שבו ראיתי את עצמי בזמן הזה, אולי כמה חודשים קדימה. לא זוכרת את כל הפרטים. זה היה יום שישי בצהריים והייתי מעולפת מחום על הספה, לפותה בכובד החזק של חלומות עמוקים.

למחרת  פגשתי במסיבה את אוג'ס ולדמן. אוג'ס העמיק בשנים האחרונות במכון לחינוך דמוקרטי והוא עכשיו בפרוייקט ערי חינוך, טס על הרעיונות הכי חדשים בתחום. הצטופפנו סביבו מתחת לעץ וכמו שגריר מהעתיד הוא סיפר על האקדמיה האינטרנטית של קהאן ועל המודל של כיתות הפוכות (flip classes) ועל פרוייקט כיתות אייפד שהוא הולך להנחות בבית ספר בר מזל בחדרה.

Khan Academy הוא ארגון אמריקאי ללא מטרות רווח אשר שם לעצמו למטרה לאפשר לכל אדם – בין אם הוא תלמיד, מורה, הורה, סטודנט או מרצה – לצפות בשיעורים במגוון תחומים בכל זמן ובכל מקום. נכון להיום, הפרויקט הפיק מעל 2770 סרטונים, המכסים 12 שנות לימוד במתמטיקה, ובנוסף נושאים נבחרים בביולוגיה, כימיה, פיסיקה, כלכלה והסטוריה. הסרטונים, אשר אורכם נע סביב ה-10 דקות לסרטון, מועברים בצורה משעשעת וכיפית, אך יותר מהכל – מובנת.

מטרת הפרויקט הישראלי היא להסב לעברית חלק נכבד מהסרטונים המוצעים על ידי ה-Khan Academy, על מנת לאפשר גם למוסדות חינוך בארץ ליהנות ממאגר מקוון ומקוטלג של שיעורים. נכון לעכשיו המעורבות בפרויקט היא על בסיס התנדבותי, ועורכי הפרויקט ישמחו לקבל כל עזרה שהיא. העבודה על הסבת הסרטונים התחילה רק לפני חודשים ספורים, ולכן רוב הסרטונים עדיין לא עברו הסבה מלאה. היות וברצוננו לעודד שימוש בסרטונים שכן הוסבו, אלה שהעבודה עליהם הושלמה יועלו באופן מיידי לאתר הפרויקט על מנת שיהיו נגישים לקהל הרחב.

אוג'ס מצטט את יעקב הכט שאומר יהיה צונאמי. שלפני חצי שנה הוא אמר שזה יקח חמש שנים, אז עכשיו, יוני 2012, נשארו ארבע וחצי שנים עד שכל בתי הספר ישנו את האופן שבו לומדים.  הפרוייקט של קהאן מציע כלי נגיש ללמידה אחרת כבר עכשיו:

אתר הפרויקט האמריקאי: www.khanacademy.org | הפרוייקט הישראלי | לפייסבוק

הראה עוד

20 thoughts on “הצונאמי בחינוך מתחיל”

  1. מרווה קולינס (שד"ר טל בן-שחר אוהב לצטט) מצליחה להגיע למקומות מדהימים, עם האוכלוסיות הכי קשות, ללא שמץ טכנולוגיה. להפך, עם החומרים והטקסטים הכי מאתגרים.
    יחד עם המון מסרים של אמונה בתלמידיהם והעצמה שלהם.

    זה בהחלט דורש מורים משכמם ומעלה.

  2. וענת, פרויקט ספרי הלימוד לא עבר את השישים אחוז הסכמה בבית ספרנו. וגם בבית הספר של האחייניות שלי בבית דגן, שהוא בית ספר מיינסטרימי לחלוטין. אחותי אמרה שכל הסיפור הזה מריח לה כמו ניסיון לקופון של מישהו. וזו גם תחושתי. בקיצור – ההורים לא מטומטמים. הייתי שמחה לשים 280 ש"ח על תרגום הפרויקט. וגם לתרום למענו את הכסף שזרקנו על האקספירימנט עם התלבושת האחידה.

  3. בעיני חשוב להזכיר את המציאות, לרוב האנשים וגם בכל שנותי כתלמידה במערכת החינוך , אין מורה שרואה אותם, גם לא אחד שיודע ללמד כפי שהם צריכים בניגוד לאיך שהוא רגיל ובטח לא דמות משמעותית -מורה לחיים. בסוף י' סיימתי את דרכי עם מורים בשר ודם והתחלתי ללמוד לבגרויות בהתכתבות ובאמצעות ספרים מבחינתי זה היה שיפור תנאים ברור. אז כל עוד המורים של העניים לא ילמדו כמו המורים הפרטיים של העשירים בעיני עדיף טאבלט

  4. וואוווו. צחקתי ובכיתי. זה פאקן מהפכהֱֱ
    סופסוף החינוך יכול לצאת מחשכת ימי הביניים

    כמה מטופש נהיה להתווכח עכשו על הפרוייקט של משרד החינוך של אספקת ספרי הלימוד. כמה פרימיטיבי.
    אם כל הורה ישים 280 שקל בשנה לטובת תרגום המערכת הזאת – אנחנו עוד חודשיים בגלקסיה אחרת.

  5. הי רונית ,איזה אלופה את ,ישר יוצאת לחקור וללמוד ולהביא לעולם, זוהי למעשה סודה של הרשת, הכל נגיש וזמין לכולם.
    השימוש במיחשוב כאמצעי למידה כבר כאן ולאט לאט (או אולי מהר מהר) יחליף את ההוראה הפרונטלית מול לוח וטוש ,לדעתי צריך לראות את המצב כעובדה ולראות את היתרונות הגדולים (לדעתי ) הטמונים בו ,המורה/מחנכ/ת להם יתאפשר יותר פניות לעסוק במהויות החינוך,בשיח הדיאלוגי,בראיית הילד על צדדיו הרבים,בהטמעת ערכים,בלמידה חברתית. ולא להיות עסוקים בלהנחיל עוד ועוד ידע ,להכין את ילדינו למבחני מיצב שמיצב פיזה ובגרויות למינהן,שנחיצותם היא מיותרת לכל בר דעת,ועל פי הציונים בהן נמדדים המורים הילדים המנהלים ולעיתים גם ההורים. הילדים יוכלו להגיע אל הידע הנלמד בבית ספר בדרכים מגוונות ובקצבם האישי. למעשה הרבה מעקרונות החינוך הדמוקרטי יתאפשרו בבתי ספר רבים כתוצאה מהמהלך המתממש, צונאמי הוא רק מטפאורה 'ביהדות נהוג להשתמש במושג "מבול" לאותו משהו שיגיע וישטוף את הישן ויאפשר לחדש להגיע, השינוי מתקיים בכל מקרה (בעוצמות שונות)ולפעמים היכולת לראות את המתקרב מאפשר התכוננות והצלה (מקרה נח לדוגמא).טוב נסחפתי קצת בשביל טוקבק…

  6. קבלו שאפו גדול על היוזמה. בכלל, מי שצריך לתקצב את התרגום לעברית צריך להיות לא פחות ממשרד החינוך.

    אני מצפה בקוצר רוח לשינוי המיוחל שבו בתי ספר יהפכו לחממות לאנשים יוצרים וחושבים ולא לרובוטים שמקיאים חומר לבגרויות.

    אני מצרף כאן לינק לקבוצה של בני נוער שכבר החלו ביוזמה שלהם לשינוי המצב הקיים והקימו פורום שבו מעלים ודנים בנושאים מכל העולה על מוחם היצירתי. תרגישו חופשי להצטרף ולהעביר הלאה. במקביל אעביר אליהם את הקישור אליכם.

    http://www.facebook.com/groups/122821134505449/223802011074027/

  7. איך שאני הבנתי את מה שאבישי כתב "מורה"= חניכה צמודה, מישהו שרואה את התלמיד בגובה העיניים ומנחה אותו לאורך הדרך, ער לשינויים שחלים אצלו ובחייו ועוזר לו לנווט דרכם.

    טאבלט זה רק אמצעי למידה, להעברת ידע, בלי המגע האישי.

    הבנתי נכון?

    לפחות זו הפנטזיה שלי כאשר מדובר בחינוך לילדיי ובכלל.
    שלא יהיה עומס, הן ברמת מספר הילדים והן ברמת חומר הלימוד והקצב.
    שכן תהיה דמות מנוסה ומיומנת שמעוניינת להיות חלק מתהליך לימוד וליווי שכזה- הן בעבור עצמה והן בעבור תלמידיה.

    ואימרו אמן!

  8. התחברתי בעקר לחלק בהרצאה שמדגיש את יתרונות הקצב האישי בלמידה, נראה שהשיטה פה מצליחה להכיל את העקרון הזה יחד עם מערכתיות . נשמע כמו מפתח חשוב למודל שאליו שואפים – אגב השיחות שהיו פה עם סגן המנהל ….נקווה שבמשרד החינוך יצליחו לא ל"הרוג" את זה איכשהו

  9. צונאמי משאיר אחריו הרס רב והרבה גופות צפות (בפרט של אלו שרצו לאסוף את הדגים שמצאו עצמם לרגע בחורבה).
    השינויים המקסימים שחלקם ממומש ב Khan Academy וברעיון של flipping the class מעניקים אפשרויות חדשות בתחום המדעים המדויקים בכלל ומתמטיקה בפרט.

    זכויותיו של יעקב הכט רבות אבל אצטט אמירה המשויכת לדר יורם בוצר (לא שמעתי ממקור ראשון, וגם לבוצר כמו הכט זכויות רבות בתחום החינוך).

    "בעתיד ילדים ממשפחות עניות ילמדו עם טאבלט, ולילדי העשירים יהיה מורה"

    ומעבר לטכנולוגיות הרבות והנפלאות שהן אמצעי ולא מטרה, שווה לקרוא כמה קשה להגדיר את המטרה/ות בחינוך.

  10. מדהים, מרגש, מעניין מה עושים בנושאים שהם לא גלובליים, או שהכל גלובאלי כיום?…… מה יקרה לכל המערכות העצומות והמנופחות שמרוויחות מיליארדים כי הן לכאורה אלו שאוחזות בידע ונותנות להגיטימציה לאחד …..
    מה באמת מיחשוב יכול לאפשר.

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close