השימושון

השום הגיע!

מאת: מיכל דיין

ראשית אני מתנצלת על ההיעדרות הארוכה; ככה זה כשנופל פתאום מישהו לתוך החיים, עולה רעיון חדש לעסק ועוד עוברים בית – והכל בבת אחת!
אמנם המשכתי כמובן לעקוב אחר מצעד ירקות החורף עולה על בימת הירקנים, קפצתי מהתרגשות על כל ירק חדש שהגיע, אבל בפועל שיתפתי רק את המעטים שהיו בסביבתי (ואני מתנצלת בפני כמה אנשים תמימים שתפסתי בידם וגררתי, מבולבלים ובהולים מעט, לראות מקרוב את הסלק החדש). אבל לפני שבוע נפל דבר בממלכת הירקות. עד כאן, אמרתי לעצמי, אינני מוכנה לשתוק עוד!

אני מודה שהופתעתי, ביני לביני חשבתי שעוד לא אביב, שעוד נכונה לנו המתנה מסוימת ולא קלה עם פתרונות ביניים בהחלט לא מספקים. אבל בשבוע שעבר, עוד די מרחוק, כשהתקרבתי עם האוטו ל"בכור" פרדס חנה, ראיתי ערימה ענקית של גבעולים ירוקים. לקח לי עשירית שניה להבין: אחרי חודשים של תפיחה והתפתחות בחיקה הלח של אמא אדמה הוא יוצא אלינו; השום הגיע!

נו, כל ההקדמה הזו ובסוף שום?? כן!

שום הוא יצור בעל חזות טעמית אגרסיווית – כשהוא נוכח אי אפשר להעלם ממנו. על כן יש כלפיו יחס מעט אמביוולנטי. אבל האמת היא, שלהבדיל מראש הממשלה השום פופולארי מאד. הוא נמצא בכל מקום בגלל התכונה הכי בולטת שלו: הוא עושה טוב לכמעט כל מה שבא איתו במגע, הוא מוסיף טאצ' שלא היה שם קודם.

אז עכשיו ובמשך קצת יותר מחודש אפשר ליהנות משום טרי. ההמתנה היתה קשה: כבר כמה חודשים שאפילו אני הפסקתי לנזוף בחברי אחרי שתפסתי אותם קונים שום סיני – זה היפה, הלבן, הגדול שמגיע במארז של 5 ראשים. פשוט היה קשה מאד למצוא שום ישראלי טוב בזמן הזה. ככה זה תמיד בחורף. השום מלפני שנה כבר מוציא גבעול ירוק החוצה – הוא הרי בצל ככל הבצלים ומבקש לגדל דור המשך. בתהליך הזה הוא מתייבש, ומצטמק, לפעמים נעלם כליל. הירקנים על כן לא ממהרים להחזיק בו ואז נפתח חלון ההזדמנות לשום הסיני והוא, פשוט מאד, ממש ממש לא טעים. אבל עכשיו נגמרו התירוצים ומשטרת ההגירה מתבקשת למלא את תפקידה, ובמקום להתפרץ למחסנים מעופשים באמצע הלילה כדי לשלוף משם איזה פועל מסכן, שיגרשו הביתה את הסינים המזיקים באמת: השום!

השום באמת ידידותי להפליא והולך עם כולם, נותן את עצמו חופשי בסביבה חמוצה, מתוקה, חריפה ומלוחה. חברה שמבשלת לבני משפחתה האכלנים סיפרה לי שכשמשהו לא ממש טעים היא פשוט מוסיפה שום ושמן זית וזה תמיד עושה את המלאכה. יש משהו בדבריה. לשום יש מגוון טעמים והוא מאד חזק, לכן יכול לשמש מונוסודיום טבעי – מחזק טעמים קיימים.

השום הטרי קל לשימוש באופן מרגש, טעמו עדין והוא יפיפה. אם אתם מצליחים לתפוס אותו ממש מהשדה אז תוכלו לחתוך את כולו ללא התחשבות בשיניים או אפילו בגבעול המרכזי. המרקם שלו מיימי מאד וקל, קשה לכתוש אותו כי יוצאים בעיקר נוזלים, עדיף בעונה הזו לחתוך אותו קטן עם סכין חדה.

יש לשום כמה חברים קרובים באמת ולפעמים קצת מפתיעים – למשל נענע. סלט נפלא שמשלב את שניהם: קחו כמה גזרים יפים, טריים ובעיקר ריחניים (ככה בוחרים גזר) חיתכו לקוביות קטנות, תוסיפו נענע טריה קצוצה, שום טרי קצוץ, הרבה לימון, שמן זית ומלח: מ-ע-ד-ן! הנה הכל ביחד – חמוץ, מתוק, מלוח.

גם בבישול השום הזה נפלא. הכי כיף להכניס אתו שלם (קלוף) לתבשילים או לתנור. השום סופח אליו את הטעמים מסביב לכן מתאים לכל קדירה, בשרית או צמחונית. אפשר גם לקחת כמה ראשים, לטבול בשמן זית, רוטב סויה ודבש ולהכניס לתנור על חום בינוני לכ-40 דקות. יצא לכם יפיוף מזוגג בטעם גן עדן.
ובכל מקרה, כדי שהסינים ישארו בסין, אני ממליצה בחום לקנות עכשיו הרבה ראשי שום טרי עם הגבעול, לקלוע לצמות או סתם לקשור עם חוט ותלות ליבוש. ככה תזכו לחזות אותנטית בכניסה לבית, תגרשו את הרוחות הרעות ובעיקר תבטיחו לעצמכם אספקת שום סדירה לשנה שלמה.

מיכל דיין, אוהבת קטניות, דגנים וירקות (וגם שום!). מבשלת אוכל משמח לאירועים, סדנאות וקורסים. 050-5702107 אימייל: michaldayan@yahoo.com

הראה עוד

2 thoughts on “השום הגיע!”

  1. יש אצלנו משפט כזה במשפחה: "אין דבר כזה יותר מדי שום".
    באמת שאין.
    אולי יש כשאת בהריון (אבל אז כל דבר עלול להיות יותר מדי, אפילו בזיליקום המלך).

    כשאבא שלי מכין סלט חצילים הוא מתחיל בהבערת אש (מדורה, בחוץ), ממשיך עם שריפת החצילים (אני אוהבת אותם well done אחרת בשביל מה הדלקנו אש? חצי דרך אפשר לעשות גם עם תנור…), אחרי שהם מתקררים הוא מפריד את הבשר מהעור השרוף, טוחן ומערבב עם הרוטב.

    הרוטב:
    המון המון שום, מיץ לימון, מלח ושמן (כשאני עושה אני שמה שמן זית וזה משו משו. הוא טוען שזה לא מתאים ושם את אחד משמני המכונות האלה שמתחזים לשמני בישול מזוקקים).
    הרוטב הזה הוא פשוט תענוג ואo אני מצליחה לתפוס אותו רגע לפני שהוא מקלף את החצילים – אני לוקחת חצי חציל, שופכת עליו תועפות רוטב ואוכלת בתענוג.

    אחרי שהוא מערבב הכל ונותן לי לטעום זה נשמע בערך ככה:
    -תטעמי. חסר משהו?
    -חסר שום
    -הוספתי עוד. חסר משהו?
    -חסר שום.
    – יש פה ראש שום. אני שם עוד כמה שיניים. איך עכשיו?
    -חסר שום…

כתיבת תגובה

Close