סדנאות, קורסים, חוגים

התכנית ללימודי תנועה ואימפרוביזציה

[מאת: מיכאל שחרור]

התכנית ללימודי תנועה ואימפרוביזציה
עם נעם כרמלי ומיכאל שחרור
ימי חמישי, 10:00-17:00, 1/11/2012 עד 27/6/2013

בארטנס, קיבוץ עין שמר (5 דק' מפרדס חנה – כרכור)
פתיחת השנה
ביום חמישי 1.11!!

 תנועה היא כל מה שאנחנו עושים. תנועה היא גם הדבר הראשון שאנו לומדים. הבן שלי, נתן, בן שנה וחודשיים והוא עסוק כל הזמן באפשרויות התנועה שלו בסביבות שונות וביכולת שלו להניע ולהפעיל חפצים שונים. לוקח לנו בד"כ שנה עד שנה וחצי ללמוד ללכת. בדרך לשם אנו עולים דרך זחילת לטאה וזחילת חתול לעמידה. עוד לפני כן אנו לומדים להתהפך בטן גב. לפני כן אנו לומדים לינוק ולהניע את הראש, וברחם אנחנו מתפתחים דרך שלבים תנועתיים בסיסיים עוד יותר. כל שלב כזה עדיין מתקיים בתוכנו, תומך בתנועה השלמה ומהווה מצב מנטאלי, חווייתי, תחושתי-תפישתי, רגשי – מצב של הווייה.

הדרך היחידה של המוח, או התודעה, שלנו להתבטא היא דרך הפעלת שרירים. גם דיבור ונשימה הם פעולות שריריות, ותהליכי החיים הפנימיים הם תנועה במרחב הנוזלי בתוך ובין תאי הגוף ורקמותיו. החיים הם תנועה. כשמסתכלים על זה כך רואים שהעיסוק בתנועה הוא עיסוק בחווית הקיום הראשונית ביותר שלנו. ומאחורי התנועה יש את החישה והתפישה ואת תשומת הלב. כשאני הולך, לדוגמא, אני יכול לשים לב למשקל שנופל דרך כפות רגלי לתוך האדמה, או לראשי שנמשך אל השמיים. אני יכול לשים לב למבט הקולט את המרחב שסביבי, האופק שלי. אני יכול לשים לב לנשימה, לשחרור במפרקי הירכיים, לכיוון עצם הזנב, לטלטול הידיים, לאיברים הפנימיים… ועוד ועוד. אימון בתנועה הוא לא פחות מאימון של המודעות, למעשה האימון הראשוני שלה.

אלא שכאנשים בוגרים התנועה שלנו הפכה מזמן לפונקציונאלית, קונבנציונאלית ואוטומאטית. אנו נעים בצורה תפקודית כדי לקיים את החיים על פעולותיהם הנדרשות האינסופיות ואנו נעים בדרכים שגרתיות מורגלות ומקובלות. הקסם של התנועה, הפליאה הגילוי ועושר החווייה שבהיותנו יצורים זזים הפכו בלתי נגישים והתנועה היא רק דרך הכרחית להשגת מטרה. אנחנו שוכחים שהדרך זה מה שיש בעצם.

אבל יש לנו, להרבה מאיתנו, מקום אחד בו התנועה היא האמצעי וגם המטרה. זה קורה כשאנו רוקדים. ישנם סיגנונות ריקוד רבים וכל אחד יכול למצוא את זה שעושה לו את זה. אחרים מוצאים עצמם בתחביבים ספורטיביים אבל גם ריקוד וספורט הן בדרך כלל פעולות די קונבנציונאליות ותבניתיות ולא בהכרח מעמיקות חקר.

מה שמעניין אותנו בתכנית ללימודי תנועה ואימפרוביזציה הוא להתחיל מההתחלה ולחזור ולהתוודע אל התנועה בראשוניותה. לימוד זה יהווה תמיכה אדירה בכל היישומים התנועתיים שלנו, בין ביומיום ובין בריקוד או בספורט החביבים עלינו. ויותר מזה הוא לימוד עצמי מעמיק, לימוד של עצמנו בתוך המציאות. בשיעורים נלמד, נתאמן, נחקור ונרקוד. ונגלה שההפרדה בין מושגים אלה אינה הכרחית.

האישי והאוניברסאלי: התנועה דורשת מאיתנו ללמוד את, ולהשתלט על, עקרונותיה האוניברסאליים. תנועה היא תמיד גם אתגר מעשי. הגוף האנושי התפתח בתוך שדה הכבידה של כדור הארץ וביחס לסביבות הספציפיות השונות שעל פניו. כדי לעמוד וללכת, ולא ליפול, צריך המון קואורדינציה. תנועה היא מצד אחד אתגר מעשי אינסופי, תמיד אפשר להשתפר ולהשתכלל ובתהליך הזה אנו מחכימים ומתקדמים להרמוניה גדלה והולכת עם עצמנו, עם הטבע, עם הזולת, עם הטאו – הדרך, כמו שאמרו הסינים החכמים. מצד שני תנועה היא הביטוי הכי אישי והכי מיידי שלנו, הכי אנחנו, הכי אותנטי, ולכן היא תחום לגילוי וביטוי עצמי עמוקים ובלתי נידלים. כששני אלמנטים אלה – האוניברסאלי והאישי חוברים יחד בתהליך הלימוד מתחוללת התפתחות אמיתית ושלמה.

למה אימפרוביזציה? מה שמאפשר את תהליך הלימוד הזה הוא השימוש באלתור (אימפרוביזציה) ככלי לימוד מרכזי. נתן הקטן שלי משחק עם כל מה שסביבו, אנשים וחפצים. אין לו חוקים למשחק, הוא פועל מתוך האימפולסים הפנימיים שלו ובתגובה לגרויי הסביבה. השילוב של סקרנות ותשוקה פנימיים וסביבה המספקת מרחב לפעולה בטוחה ושפע של גרויים הם כל שנדרש כדי ללמוד. כך לומדים תינוקות וילדים כמות עצומה של מיומנויות בקצב מדהים. הלימוד דרך אלתור הוא חזרה לסגנון הלימוד הטבעי הראשוני הזה. הלימוד דרך אימפרוביזציה הופך את התלמיד לחוקר, למורה של עצמו, הוא מלמד את התלמיד איך ללמוד ומאפשר לו לפגוש את עצמו ולגלות את דרכו הייחודית. הוא גם יוצר קבוצת לימוד יצירתית, דינאמית ופתוחה בה יש מקום לכל תלמיד להתבטא, למצא את מקומו הטבעי ולגלות את יכולותיו ואתגריו.

התכנית בקונטקסט היסטורי: צורת הלימוד אותה אנחנו מפתחים בתכנית מקורה הישיר בשנות השישים והשבעים בארה"ב. ריקוד הקונטקט נוסד ב1972, וBody-Mind Centering ב1973, שניהם בחוף המזרחי של ארה"ב ותוך דיאלוג הדדי. שניהם התפתחו בתוך קונטקסט של חיפוש בעולם המחול אחר התנועה המקורית, הטבעית, הלא מסוגננת, האותנטית. זאת יחד עם החשיפה לתורות המזרח – יוגה, טאי צ'י, איקידו, והתפתחות תחום הגוף-נפש והרפואה האלטרנטיבית. אנחנו, נעם ומיכאל, למדנו ועדיין לומדים עם המורים המייסדים של שיטות אלה וממשיכי דרכם. שנינו מתעמקים בלימוד/אימון באמנויות המזרח – נעם באיקידו ואני, מיכאל, בצ'י קונג ושנינו יוצרים שיטות תרגול משל עצמינו. "כיוון הגוף" של נעם מבוסס על אמנויות הלחימה והקונטקט אימפרוביזציה כמו גם משתי שיטות ישראליות מקוריות המתפתחות בארץ בשנים האחרונות – "גאגא" של אוהד נהרין ושיטת הטיפול של אילן לב. "תרגילי העמידה" שלי יוצרים סינתזה בין צ'י קונג, BMC, וטכניקות של תנועה.

קצת על מבנה התוכנית: שני השיעורים הראשונים ביום הלימודים מכילים מרכיב גדול של אימפרוביזציה מובנית וממוקדת כחלק משיטות הלימוד של BMC (Body-Mind Centering®) וקונטקט אימפרוביזציה, כמו גם תרגילים מובנים לגמרי. מטרת השיעורים היא יצירת הכרות מעמיקה והולכת עם הגופנפש והקניית מיומנויות ויכולות חישה ותנועה. בשיעור ה BMC נעסוק בתנועה התפתחותית – דברים שהוזכרו בפיסקה הראשונה, ובאנטומיה חוויתית – היכולת לנוע מתוך ולחוש את מערכות הגוף השונות. השיעור יכלול חלק תאורטי בעזרת ספרי אנטומיה ומודלים אנטומיים. שיעור כיוון הגוף וקונטקט אימפרוביזציה חציו הראשון עבודת סולו של כיוון הגוף בה נתרגל תנועה יעילה ללא מאמץ מתוך קשר לאדמה. בחלק השני של השיעור נעבוד בזוגות בקונטקט אימפרובציה.השיעור השלישי – "מעבדת אימפרוביזציה" מוקדש למחקר האילתור עצמו, ליישום חופשי ויצירתי יותר של דברים שנלמדו בשני השיעורים הראשונים, לפיתוח סגנון ושפה אישית, לאימפרוביזציה קבוצתית, לאלתור ככלי לחיים וכיצירה/מעשה אמנותי.

התוכנית תתקיים בימי חמישי בין השעות 10:00-17:00, החל מה-1 בנובמבר השנה ועד סוף יוני 2013 בסטודיו בעין שמר, קיבוץ עין שמר (5 דקות מפרדס חנה כרכור).
אפשר גם להגיע לשיעור אחד או שניים (של נעם או של מיכאל או שניהם) ולא לקחת את היום המלא.

פרטים נוספים על התוכנית ועלינו תוכלו למצוא בבלוג שלנו,  ובפייסבוק.
או צרו איתנו קשר באימייל: move.improv@gmail.com או בטלפון: 052-3280527

נשמח אם תצטרפו אלינו ☺

הראה עוד

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close