אינטרנטטורים אישייםיוזמות חופשיותכלליכתיבה פרטיתמהעולםסביבה וקהילה

חוכמת ההמונים או כמה שוקל השור?

בשנת 1906 ניצב לו שור זועף בלב כיכר הומה. הקיפו אותו מאות בני אדם שנתבקשו להמר על משקלו. ביניהם היה סר פרנסיס גלטון, קשיש בן 85, מומחה לסטטיסטיקה ותורשה. איתו הימרו 799 אנשים נוספים, חוואים וקצבים, אבל גם הרבה אנשים "רגילים". גלטון היה משוכנע שהציבור מטומטם. אבל טיפש מי שטיפש אחרון. לאחר שבדק את כל טפסי ההימורים, ממוצע ההימורים של ההדיוטות בכיכר היה 542.9 קילוגרם. משקלו האמיתי של השור היה 543.4 קילוגרם! מושג חדש נוצר. גבירותי ורבותי, קבלו את "חוכמת ההמונים".

והנה חלפו להן 106 שנים. לליאור צורף, מרצה ויועץ אסטרטגי, היה חלום. הוא רצה להרצות ב-TED. "אתה תרצה על הבמה בה הרצו ביל קלינטון, ביל גייטס ואל גור?" גיחך אחד מחבריו. אבל המונים עודדו אותו בפייסבוק ובבלוג שלו ללכת על החלום (ואת זה ליאור מכנה Crowd Cheering).

אתמול זה קרה. אחרי שעבר אודישנים (יש שקוראים להם "מרצה נולד") הוא חיפש רעיון ודרך מקורית להרצאה ופנה אל חוכמת ההמונים (זה הרבה יותר קל היום עם פייסבוק). הוא החל לבנות את המצגת שלו בטכנולוגית וויקי ואפשר לקהל לערוך ולהציע רעיונות. מכל הרעיונות שקיבל, פנה אליו גם ילד בן 16 בשם שגיא שהציע לו להביא שור לבמה ולשחזר את הניסוי ההוא. נו, באמת, שור? לבמה של טד? אז זהו שממש אתמול, השור הזה עמד על שטיח מיוחד בלונג ביץ' בארה"ב ו-500 האורחים בקהל נתבקשו לנחש את משקלו. זו היתה הרצאת טד הראשונה המבוססת כולה על חוכמת ההמונים (Wisdom of Crowds).

חוכמת ההמונים. נתקלתי בביטוי הזה רק בשנה האחרונה, עקב פרוייקט שאני מעורב בו. בהתחלה התנגדתי, תמיד ראיתי בהמון עדר שהולך בעיניים עצומות אחרי רעיון שמכרו לו. לא חסרות דוגמאות (ג'ורג' בוש, טיטאניק, בריטני ספירס…). אבל אז הגיעה וויקיפדיה שיש שמכנים אותה "הפלא השמיני". וממש אצלנו יצרו את Waze שמתעדכנת בכל רגע מחדש ע"י הנהגים בכביש. חוכמת ההמונים מבוססת על הרעיון שבתנאים הנכונים, קבוצות הומוגניות ומגוונות של אנשים תמיד יהיו חכמות יותר מהפרטים החכמים ביותר בתוך הקבוצה! נכון שחשוב שלא להשפיע על הקבוצה באמצעי מדיה ובהפחדה כמו שעושים היום בכל הזדמנות…

מי שרוצה לקרוא על כל התהליך שעבר ליאור צורף (מומלץ! הוא כותב אישי ומקסים) קראו כאן.

אני (עדיין) לא מכיר את ליאור, למרות שעקבתי אחרי התהליך שעבר בחודש האחרון ונהניתי ופרגנתי לכל רגע. כיף לראות אדם שמגשים חלום. ואולי כדאי שמעכשיו ניתן יותר כבוד להמונים, כי יש להם הרבה יותר הגיון ממה שנדמה לנו… ושלא נוותר על החלומות שלנו…

למי שסקרן, ממוצע ההימורים של הקהל בטד היה כ-812 קילוגרם (1792 פאונד).

השור שקל 814 קלוגרם (1795 פאונד)…

ברגע שההרצאה של ליאור תצא לאוויר העולם מבטיח להביא אותה לכאן.

תגיות
הראה עוד

1 thought on “חוכמת ההמונים או כמה שוקל השור?”

כתיבת תגובה

Close