השימושון

חינוך חובה מחודש תשיעי

ראש הממשלה אהוד אולמרט ייחד את נאומו היום בכנס קיסריה לנושא החינוך והבטיח: "מהפיכת הגיל הרך תהיה החזון לממשלתי בארבע השנים הקרובות". צמרמורת חלפה בי ומיהרתי להיכנס למאמר המלא בווינט. למקרא דבריו קפץ לי פיוז:

"האם מישהו יכול להתווכח עם הנחת היסוד שהחינוך הוא המפתח למוביליות חברתית ולמיצוי הפוטנציאל האישי? הרי כולכם תסכימו עם זה שחלק מהילדים בארץ פוגשים בפעם הראשונה את מערכות החינוך רק בגיל חמש, בגלל שההורים שלהם אינם מסוגלים לממן מסגרות חינוך לפני כן. וכאן צריך להדגיש את האמת המחקרית ששוב איננה בבחינת חידוש, הגיל הקובע להתפתחותו של אדם הוא בין הגילאים 0-3, ועד 6 שנים זה השלב הקריטי ביותר".

כן, זה נכון שאפס עד שלוש זה גיל קריטי. אבל אולמרט משתמש באמת הפשוטה הזאת לבניית טיעון שגוי. כנראה הוא סבור שלהיות עם אמא עד גיל חמש זה חתיכת אוי ואבוי, וזה אולי כי אין לו מושג מה קרה בתחום החינוך לפני המהפכה התעשייתית. אני מצטטת את עצמי מצטטת את יונת שרון: "עד המהפכה התעשייתית חינוך הילדים נחלת הוריהם ואף חובתם. חינוך היה נרכש במקרים רבים באמצעות למידה כשוליה. אם היה בית ספר, הוא פעל בשם ההורים ותחת השגחתם. במקרים רבים היה בית הספר קטן, הלימודים בו היו בגדר חובה, הוא עסק בעיקר בהוראת דת ושימש כמקום מפגש. בעקבות השינויים שהביאה המהפכה התעשייתית נוצר באירופה ואחר כך בארצות הברית צורך בתהליך של סוציאליזציה לערכים האופייניים לבית חרושת הפועל בשיטת הסרט הנע. התלמידים עברו הסתגלות למערכת בירוקרטית ולקבלת מקומם בתוכה". מודל החיקוי היה מפעל, ואת המפעל הזה רוצה אולמרט לבסס ברב-רבאק. מי שיש לו אוזן אנתרופוסופית יבחין באהרימן נושף לו מבין דפי הנאום המוכן.

לדברי אולמרט, "בשלב שבו מגיע הילד למערכת החינוך הפורמלית, כבר נקבעו לגביו העובדות שיכריעו את דמות אישיותו, את סיכוייו ואת יכולתו לתפקד בחברה. האם מישהו יכול להתווכח עם העובדה שהוריהם של הילדים הללו, שאנחנו דנים בהם עכשיו, העסוקים בהישרדות פיזית, לא תמיד פנויים לטפח אצלם את כישורי החיים הבסיסים ולהנחיל להם את ארגז הכלים המתבקש בשער הכניסה למערכת החינוך הנורמטיבית? והרי הכל יסכימו עם העובדה שנקודת הזינוק של ילדים אלה ביחס לילדים שגדלו בסביבה מודעת למיצוי הפוטנציאל ההתפתחותי מגיל 0, תהיה נמוכה יותר.

יורשה לי להתווכח עם כבוד ראש הממשלה , ולשאול: האם סביבה מודעת היא בהכרח סביבה עם כסף? ולמה אולמרט מתכוון כשהוא אומר מודעת? הטיעון האקסיומטי שלו בנוגע למידת פניותם של ההורים מעוטי היכולת לפתח אצל ילדיהם כישורי חיים הוא טיעון דמגוגי ומעצבן. אני מנסה להיכנס לראש שלו ומבינה מאיפה הוא פועל: כישורי חיים בעיניו = הכנה למערכת החינוך. ויש לו תוכנית:

"מה אם כן המסקנה הנובעת מדברי עד כה", אמר אולמרט, "בהשקעה נמוכה יחסית אנחנו נקיים מערכות תמיכה לילדים בגיל הרך. החזון שלי הוא שבכל יישוב בארץ יוקם שירות אוניברסלי מקצועי ומעודכן לטובת הילד והוריו. שילדים יגיעו למערכת החינוך הפורמלית מצויידים בכלים להשתלב בה. שהורים ילמדו לצרוך שירותים למען ילדיהם כבר בתחילת הדרך. יהיו לנו יותר ילדים מאושרים, ויותר ילדים מחייכים, ואתם וודאי תסכימו איתי שזה שווה הכל.

אם כן, לצרוך שירותים זה האישיו. אף מילה על להתבונן, לאהוב, לכבד. שיהיה לי בריא אולמרט. הייתי שולחת אותו לסיבוב מעמיק בבאופן טבעי. במיוחד לדפים העוסקים בפשטות מרצון, כישורי חיים וכו'. אולי הוא היה חושב פעמיים במקום לכדרר את המסקנות שלו לסל הקניות.

(עולם מופלא: אני כותבת את הפוסט הזה וברקע רוג'ר ווטרס בפארק הירקון שר we don't need no education

הראה עוד

4 thoughts on “חינוך חובה מחודש תשיעי”

  1. קראתי לא מזמן מאמר ב"מכביתון" על "הכנה לכיתה א'" ונאמר שם שאחד הדברים שבודקים ב'מוכנות לביה"ס' הוא אם הילד כבר מכיר את כל האותיות, יודע לכתטב את שמו ועוד.
    פייר? זה דיי זעזע אותי. זוכרת איך שנה שלמה ביליתי בלימוד האותיות בכתה א' תו"כ משחק והנאה איטית מהתהליך.
    למה הכל צריך להיות מהיר כ"כ? מה יש לפספס? לאן יש לרוץ?
    באמת עצוב שגוזלים את הילדות.

  2. אולי כדאי לספר לאולמרט על העמותה להעצמה כלכלית לנשים, [איך הופכים את זה לקישור?] הוא כנראה לא שמע על זה שזאת אחת השיטות היעילות למאבק בעוני. ויותר מזה – זה המאבק היעיל ביותר לדימוי העצמי של הנשים – מה שבאמת יכול לשפר את החינוך ואת העולם.

    אולי הוא לא שמע על זה שבכמה ארצות באירופה מנסים להשאיר את האמא כמה שיותר בבית עם הילד, ומשלמים לה "משכורת" במשך שנתיים כדי שתוכל להיות אמא רגועה מבחינה כלכלית.

    נראה כאילו מה שעומד לנגד עיניו זו ברית המועצות הקומוניסטית. פגשתי אישה שנולדה וגדלה ברוסיה. כשהיתה ילדה, הגן הכי "נחשב" היה גן שגם היו נשארים לישון בו. – למה להפריע לאמא לעשות דברים אחרים. למה שאמא בכלל תהיה אמא? לא מספיק שהיא יולדת? מזעזע.

כתיבת תגובה

Close