השימושון

טוהר המילה

ארבע ההסכמות

הספר ארבע ההסכמות מאת דון מיגל רואיס יצא לאור בהוצאת פראג לפני מספר שנים. הנה ההקדמה והפרק הראשון מתוך הספר (לידיעת הקורא עוזי כהן):

הקדמה לחלום חדש

אלפי הסכמים עשיתם עם עצמכם, עם אנשים אחרים, עם חלום החיים שלכם, עם אלוהים, עם החברה, עם הוריכם, עם בני הזוג שלכם, עם ילדכם; אולם ההסכמים החשובים ביותר הם אלה שעשיתם עם עצמכם. בהסכמים אלה אתם אומרים לעצמכם מי אתם, מה אתם מרגישים, במה אתם מאמינים ואיך עליכם לנהוג. התוצאה היא מה שאתם מכנים האישיות שלכם. בהסכמים אלה אתם אומרים, " זה מה שאני. בכך אני מאמין. אני יכול לעשות דברים מסוימים ודברים אחרים איני יכול לעשות. זו מציאות, זו פנטסיה; זה אפשרי, זה אינו אפשרי."

הסכם יחיד לא היה מהווה בעיה גדולה כל כך, אך יצרנו הסכמים רבים הגורמים לנו מתח וסבל, ומביאים אותנו לידי כשלונות. אם ברצונכם לחיות חיי שמחה והגשמה, עליכם לאזור אומץ, להפר את ההסכמים המושתתים על פחד ולתבוע את כוחכם האישי. הסכמים הנובעים מפחד מחייבים השקעת אנרגיה רבה, אך הסכמים הנובעים מאהבה מסייעים לנו לשמר אנרגיה ואף לזכות באנרגיה נוספת.

כל אחד מאיתנו נולד עם מידה מסוימת של כוח אישי שאותו הוא משקם מדי יום כאשר הוא נח. למרבה הצער, אנו מבזבזים את כל הכוח האישי שלנו, תחילה על יצירת כל ההסכמים הללו ואז על שמירתם. התוצאה היא שאנו חשים אפוסי- כוחות ונטולי אנרגיה ולמעשה, נותרת בנו מידה של כוח המספיקה רק כדי לשרוד עוד יום, כיוון שברובו השתמשנו כדי לקיים את ההסכמים אשר לוכדים אותנו בחלום של הפלנטה. איך נוכל לשנות את חלום חיינו כאשר אין בנו הכוח לשנות אף את ההסכם הפעוט ביותר ?

ברגע שהבנו כי ההסכמים שלנו הם השולטים בחיינו ומונעים מאיתנו הנאה, נסכים כי עלינו לשנות אותם. כעת, יש ארבעה הסכמים רבי- עוצמה שיסיעו לנו להפר את ההסכמים הנובעים מפחד ומדללים את האנרגיה שלנו.

בכל פעם שתפרו הסכם, כל הכוח שבו השתמשתם על מנת ליצור אותו, יחזור אליכם. אם תאמצו את ארבעת ההסכמים החדשים האלה, הם ייצרו בשבילכם די כוח אישי שיאפשר לכם לשנות את מערכת ההסכמים הישנים כולה.

אתם זקוקים לכוח רצון חזק מאוד כדי לאמץ את ארבעת ההסכמים – אך אם תתחילו לחיות בעזרתם, יחול בחייכם שינוי מדהים. תראו את דרמת הגיהנום נעלמת לנגד עינכם ממש. במקום לחיות בחלום של גיהנום, תצרו חלום חדש- גן עדן האישי שלכם.

2

ההסכם הראשון: שמרו על טוהר המלה

ההסכם הראשון הוא החשוב ביותר וגם זה שקשה ביותר לכבדו. חשיבותו רבה כל כך, שבעזרתו בלבד תוכלו לעבור למימד הקיום שאני מכנה גן-עדן עלי אדמות. ההסכם הראשון הוא לשמור על טוהר המלה. זה נשמע מאוד פשוט, אך יש בכך עוצמה אדירה. מדוע המלה? המלים שלכם הן הכוח שניחנתם בו כדי ליצור. המלים שבהן אתם משתמשים הן מתנה שמגיעה ישר מאלוהים. בברית החדשה, (ג'ון פרק 1 פסוק 1), בפרק המספר על בריאת העולם, נאמר " בראשית היתה המלה, והמלה היתה עם אלוהים, והמלה היא אלוהים," באמצעות המלים אתם מבטאים את הכוח היצירתי שלכם. באמצעות המלים אתם מבטאים כל דבר בעולם הגשמי. לא משנה מהי השפה בה אתם מדברים, הכוונה שלכם מתבטאת באמצעות המלה. מה שאתם חולמים, מה שאתם חשים ומי שאתם באמת, כל זאת יתבטא בעולם הגשמי באמצעות המלה.

המלה איננה צליל או סמל כתוב ותו לא. המלה היא כוח; היא הכוח העומד לרשותכם כדי להתבטא ולתקשר, לחשוב, ובכך ליצור את האירועים המתרחשים בחייכם. איזו חיה אחרת על פני האדמה יכולה לדבר? המלים הן הכלי החזק ביותר שניתן לבני אדם; הן כלי של קסם. אך בדומה לחרב פיפיות, יש בכוחן ליצור את החלום היפה ביותר או להרוס את כל הסובב אתכם. להב אחד של החרב הוא השימוש לרעה במלה, היוצר גיהנום. הלהב השני הוא טוהר המלה, היוצר אך ורק יופי, אהבה וגן עדן עלי אדמות. בהתאם לאופן שבו משתמשים בה, המלה יכולה לשחרר אתכם או לשעבד אתכם אף יותר מכפי שאתם חשים. כל הקסם העומד לרשותכם מיוסד על המלים בהן אתם בוחרים להשתמש המלה היא קסם טהור, ושימוש לרעה במלה הוא קסם שחור*.

במלים טמונה עוצמה כה רבה, שמלה אחת יכולה לשנות או להרוס חיים של מיליוני אנשים, לפני כשישים שנה, באירופה, אדם אחד תמרן באמצעות כוח המלים שלו בלבד הוא הוביל אותם למלחמה. הוא שכנע אנשים לבצע את הזוועות הנוראיות ביותר. הוא עורר את הפחדים הקדומים המקננים בלבבות אנושיים, וכמו התפרצות אדירה, המלחמה וההרג התפשטו ברחבי העולם כולו. בני אדם אחרים מתוך פחד ועיוורון. המלים של היטלר, שהתבססו על אמונות והסכמים שנבעו מפחד, ייזכרו לדיראון עולם.

התודעה האנושית משולה לקרקע דשנה בה נזרעים זרעים ללא הפסק. הזרעים הם דעות, רעיונות ומושגים. אתם טומנים זרע – מחשבה – והוא גדל. המלה דומה לזרע, והתודעה האנושית פוריה כל כך! הבעיה היא שפעמים רבות מדי היא משמשת מצע פורה עבור זרעי הפחד. כל תודעה אנושית היא קרקע פוריה, אך רק עבור אותם הזרעים שעבורם הכשירו אותה, וחשוב לבדוק מהו סוג הזרעים שעבורם מהווה תודעתנו קרקע פורייה, ולהכין אותה לקלוט את זרעי האהבה.

כשאנו מודעים לכוחן העצום של המלים, אנו יכולים להבין איזה כוח יוצא מפינו. פחד אחד או ספק אחד הנזרעים בתודעתנו, די בהם כדי ליצור דרמה אינסופית של אירועים. מלה יחידה, די בה להטיל כישוף, ובני האדם משתמשים במלה כמכשפים, ומטילים זה על זה כשפים ללא מחשבה.

כל אדם הוא קוסם, לטוב או לרע, ובאמצעות המלים שלנו יש ביכולתנו לכשף מישהו או לשחרר מישהו מכישוף. אנו מטילים כישופים כל הזמן באמצעות הדעות שלנו. דוגמה: אני פוגש חבר ומחווה באוזניו דעה שזה עתה עלתה במוחי. אני אומר, "הממ! אני רואה בפניך את הצבע שאני רואה אצל אנשים שעומדים לחלות במחלה קשה." אם הוא מקשיב למלים, ואם הוא מקבל אותן, בתוך פחות משנה הוא יחלה. זה כוחה של המלה.

במהלך תקופת האילוף שלנו, הורינו ואחינו השמיעו את דעתם עלינו מבלי לחשוב כלל. האמנו בדעות האלה וחיינו לפיהן, ואם משמעותן היתה שאיננו מוכשרים בשחייה, למשל, בספורט או בכתיבה, כך היה. מישהו מחווה דעתו ואומר, "תראו איזו נערה מכוערת!" הנערה שומעת, מאמינה שהיא מכוערת, וגדלה עם הרעיון הזה. אין זה משנה כמה היא יפה; כל עוד היא מסכימה לכך, היא תאמין שהיא מכוערת ותנהג לפי אמונה זאת. זהו הכישוף שהוטל עליה.

כשהן לוכדות את תשומת לבנו, יכולות המלים לחדור לתודעה ולשנות את אמונתנו, לטוב או לרע. דוגמה נוספת; יתכן כי אתם מחזיקים באמונה שאינכם מוכשרים ואולי האמנתם בכך מאז ומתמיד. הסכם זה עלול להיות מאוד ערמומי ולגרום לכם לעשות דברים רבים רק בכדי לאמת אמונה זאת. אתם עשויים לעשות דבר מה ולחשוב על עצמכם, " הלוואי והייתי פיקח, אבל אני לא אחרת לא הייתי עושה זאת." התודעה פועלת במאות כיוונים שונים ואנו עלולים בטיפשותנו להילכד ימים רבים באותה טמונה מזיקה;

ואז יום אחד מישהו לוכד את תשומת לבכם ואומר לכם, במלים, שאתם בעלי יכולת גבוהה. אתם מאמינים במה שהאדם הזה אומר ויוצרים הסכם חדש. כתוצאה מכך כבר אינכם חשים חסרי כישורים ואינכם פועלים בטיפשות. כישוף שלם מתבטל בכוח המלה בלבד. לעומת זאת, אם אתם מאמינים שאתם טיפשים ומישהו לוכד את תשומת לבכם ואומר, "כן, אתה באמת האדם הכי טיפש שפגשתי מעודי," ההסכם אף יתחזק יותר.

כעת בואו נראה מה משמעות המלה טוהר. פירושה המילולי הוא "ללא חטא".

המלה IMPECCABLE באנגלית מקורה במלה הלטינית PECATUS, שפירושה חטא. ה-IM, פירושו "ללא", אם כך טוהר פירושו" ללא חטא". נקי מחטא. הדתות מדברות על חטא ועל חוטאים, אך בואו נבין מהי המשמעות האמיתית של המלה "לחטוא". חטא הוא כל מה שאתם עושים אשר פועל נגדכם. כל מה שאתם חשים או אומרים או מאמינים בו הפועל לרעתכם, הוא חטא. אתם פועלים נגד עצמכם כאשר אתם שופטים או מאשימים את עצמכם. להיות ללא-חטא הוא ההפך הגמור. להיות טהור הוא לא לפעול נגד עצמך. כאשר אתם טהורים, אתם נוטלים אחריות על פעולותיכם, אך אינכם שופטים או מאשימים את עצמכם.

מנקודת ראות זו, כל מושג החטא הופך ממשהו מוסרי או דתי למשהו בעל היגיון בריא. החטא מתחיל בדחיית עצמכם. דחייה-עצמית היא החטא הגדול ביותר שאתם מבצעים. במונחים דתיים דחייה עצמית היא "חטא קטלני" המוביל למוות. הטוהר, לעומת זאת, מוביל לחיים.

לשמור על טוהר המלה משמעו לא להשתמש במלים כנגד עצמכם. אם אני רואה אדם ברחוב וקורא לו טיפש, נראה שאני משתמש במלים כנגדו. אך למעשה אני משתמש במלים שלי כנגד עצמי, מפני שאותו אדם ישנא אותי בשל כך, ושנאתו תזיק לי. לפיכך, אף אני כועס ובאמצעות המלים שלי אני מעביר רעל רגשי לאחר, אני משתמש במלים כנגד עצמי.

אם אני אוהב את עצמי, אבטא אהבה זו ביחסי הגומלין שאני מקיים עם אחרים, ואז אני שומר על טוהר המלה, מפני שפעולה זו תעורר תגובה דומה בסובבים אותי. אם אני אוהב אותך, הרי שתאהב אותי. אם אני מעליב אותך, תעליב אותי. אם אני חש כלפיך הכרת תודה, תחוש כלפי הכרת תודה, אם אני נוהג בך באנוכיות, תנהג בי באנוכיות אף אתה. אם אני משתמש במלים בכדי להטיל עליך כישוף, תעשה כך גם אתה.

השמירה על טוהר המלה משמעה שימוש נכון באנרגיה של כל אחד מאיתנו; משמעה להשתמש באנרגיה כדי לנוע לעבר האמת והאהבה כלפי עצמנו. אם אנו עושים הסכם עם עצמנו לשמור על טוהר המלה, רק הכוונה לבדה תביא לכך שהאמת תנבע דרכנו ותטהר את כל הרעל הרגשי הנמצא בתוכנו. אך קשה לנו לבצע את ההסכם הזה מפני שלמדנו לעשות בדיוק את ההפך. למדנו לשקר כעניין של הרגל בתקשורת שלנו עם אחרים וגרוע מכך- בתקשורת עם עצמנו. איננו שומרים על טוהר המלה.

בגיהנום מנוצל כוחה של המלה לרעה באופן מוחלט. אנו משתמשים במלה כדי לקלל, להאשים, להכפיש, להרוס ולהשמיד. כמובן אנו משתמשים בה גם בדרך הנכונה, אך לא לעתים קרובות מדי. על פי רוב המלים משמשות אותנו להפיץ את הרעל האישי שלנו – לבטא כעס, קנאה, צרות עין ושנאה, המלה היא קסם טהור – המתנה בעלת העוצמה הגדולה ביותר העומדת לרשותנו כבני אדם – ואנו משתמשים בה כנגד עצמנו; אנו מתכננים נקמה, אנו יוצרים תוהו ובוהו, אנו משתמשים במלים כדי ליצור שנאה בין גזעים שונים, בין אנשים שונים, בין משפחות, בין אומות. שימוש לרעה במלים הוא האופן שבו אנו הורסים זה את זה ומשאירים זה את זה במצב של פחד וספק. כיוון שהמלה היא הקסם העומד לרשות בני האדם ושימוש בה לרעה הוא כישוף, אנו משתמשים כל הזמן בכישוף מבלי לתת על כך כלל את הדעת.

* * *

ההסכם השני: אל תניחו הנחות.
ההסכם השלישי: אל תקחו שום דבר באופן אישי.
ההסכם הרביעי: עשו תמיד כמיטב יכולתכם.

הראה עוד

3 thoughts on “טוהר המילה”

כתיבת תגובה

Close