השימושון

טיפה אחרת

כשינאי נולד גרנו בתל אביב. טיפת חלב היתה בבלפור, וכל הליכה לשם היתה מלווה בדיגדוג אימה של "יעבור או לא יעבור את המבחן?" בגאווה היינו מתהלכים ברחוב העירוני, מזגזגים בין הפחים הירוקים ואז מגיעים וממתינים בחדר קריר עם צעצועים מג'ויפים. אחר כך היה צריך להפשיט אותו, לשקול, למדוד את היקף הראש, מה, עוד לא חיסנת נגד שעלת? רק שתדעי שרק לאחרונה היו בארץ מקרים באזור ירושלים. אוףףףף. ובדרך הביתה טלפונים לסבתות, שיראו איך הוא עלה 400 גרם והכל מהציצי! איזה גאווה. אבל למרות הסיפוק שבשקילה, טיפת חלב הקלאסית לא נחרטה בזכרוני כמקום כיפי ללכת בו את צעדי הראשונים כאמא. וגם האמהות הותיקות הגיעו לשם די במין כורח.

טיפה אחרת מבחוץ

והנה, בקיבוץ גן שמואל נפתחה לפני ארבעה חודשים טיפה אחרת. טיפת חלב אינטגרטיבית, הראשונה מסוגה בארץ, יוזמה של ד"ר זהר שלו – רופאת ילדים מומחית במכבי פרדס חנה, והדס זומרפלד – פיזיותרפיסטית התפתחותית בקופת חולים מאוחדת ומטפלת ב"קרניו-סקרל". במבנה משופץ ויפה בתוך הקיבוץ עצמו, הן מציעות מעקב התפתחותי טיפה אחר. שרון גושן עיצבה את הפנים, גיל, בעלה של זהר בנה את הריהוט, ויחד עם האנרגיה הכללית יצא מקום חמים ומזמין.

כמו שיודע כל מי שעקב מקרוב, השנה הראשונה של החיים היא סוג של נס. מבטטה ישנונית למרשמלו חייכנית לזחלנות מהוססת לזחלנות הורסת ואז להזדקפות ותנועה עצמאית במרחב. תקציר האבולוציה האנושית בשנה אחת, מתישה ומענגת. כל הילדים עוברים את כל השלבים – כל אחד בקצב שלו ובסדר שלו. ובכל זאת, למה בכלל צריך טיפת חלב? "הרעיון הוא רפואה מונעת" אומרת זהר "אם יש בעיות כדאי לזהות אותן בשלב ההתחלתי שלהן, שבו אפשר לכוון ולתקן בעדינות, ולפעמים רק על ידי הדרכה נכונה של ההורים". "בשנים הראשונות – ובמיוחד בשנה הראשונה – הילד בונה את הגוף בקצב מהיר" מזכירה הדס "אם יש הפרעה בהתפתחות התנועתית, זה יכול להיגרר גם לגיל הגן ואז כבר צריך עבודה מאומצת יותר כדי להביא את הילד למיצוי הפוטנציאל הגופני שלו. בגלל זה חשוב לעקוב אחר ההתפתחות בתשומת לב, לתפוס בזמן את מה שמבקש תיקון, ויחד עם זה להפחית חרדות שווא".

בשונה מטיפות חלב הרווחות, בהן המעקב הוא אחיד לכל הילדים, כמו גם ההמלצות לגבי תזונה וחיסונים – בטיפה אחרת המעקב ההתפתחותי מותאם לצרכיו ולאופיו של התינוק ולצרכי משפחתו. במקום שתהיה אחות אחת, שאמורה לתת יעוץ התפתחותי (משקל, גובה, התפתחות מוטורית חברתית ושפתית), להמליץ על תזונה המתאימה לגיל ולתת חיסונים, בטיפה אחרת מאמינים (מאמינות, ליתר דיוק) שמעקב התפתחות וגדילה לתינוק הבריא דורש עבודת צוות של אנשי מקצוע ממספר תחומים. חוץ מזהר והדס, חברות בצוות גם שלי גת: יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, ורד לב: נטורופתית ומדריכת הנקה.

ויניל ורוד!

כמו השבט האבוד שמתכנס סביב הרך הנולד ואמו ותומך בהם, ככה גם בטיפה אחרת. כלומר, אין מצב שתיתקלי בהרמת גבה נוכח הפגנה של אינטואיציה אימהית, גם אם זה הילד הראשון שלך. "אנחנו מאמינות בהעצמת ההורים, בסיוע בטיפוח הורות רגועה ומושכלת. האמא קובעת מפגש עם כל אחת מהמטפלות במרכז ויש זמן לעצור, להסתכל רגע על התינוק ולא רק על היקף הראש שלו והמשקל. להסתכל גם על האמא ועל מה שעובר עליה. אנחנו מאמינות שהילד (וגם ההורים) ייתרמו מההדרכה המקצועית, המוסיפה ידע, שליטה ושקט כבר מההריון".

שירות נוסף שמציעה טיפה אחרת הוא מעקב הריון והכנה ללידה. רונית קופוליס מעודדת נשים הרות לבוא, להתייעץ, לדבר, ולהתייחס לעצמך ההרה כמכלול של גופנפש (גם אם את מתכוונת ללדת בבית חולים, לא רק אם את בעניין של לידת בית). מעקב ההריון בטיפה אחרת נעזר ברפואה הקונבנציונלית במה שהיא יכולה להציע (הפנייה לבדיקות דם, אולטסאונד מדי פעם) בלי להיכנע להפחדות ולריבוי בדיקות ההריון המטורף שרווח בישראל. שאר נשות הצוות יתרמו לאישה ההרה אבחנות וטיפים בנוגע לתזונה, פעילות גופנית, וכל הדברים שיכולים להביא לגוף בריא, תינוק בריא ולידה זורמת. ההכנה להריון כוללת גם הדרכה ראשונית להנקה, וככה אפשר להגיע ללידה מצויידת בתמיכה של יועצת הנקה מוסמכת, כדי לא להילחץ אם משהו לא מתנהל בול כמו בפנטזיה.

באותו מבנה בו שוכנת "טיפה אחרת" שוכן גם "גומות חן" – בית לאמהות ותינוקות שמפעילה חן וייבר, מטפלת ותיקה ומדריכת סדנאות לעיסוי תינוקות. זה חדר מקסים, רך וצבעוני, שמאפשר לאמהות ולקטנטנים פשוט להיות עם עוד אמהות ותינוקות, לאכול ארוחת בוקר ביחד, ולקבל הדרכה בעיסוי וברפלקסולוגיה. המקום פתוח בימים ראשון עד חמישי בין 09:00-13:00 ואפשר להעביר בו רגע של המתנה לצוות של טיפה אחרת או לבוא גם סתם כך, כדי לא להשתגע לבד בבית. המחיר: 25 ש"ח לבוקר כזה. פרטים נוספים אצל חן: 054-4275636.

גומות חן

ואם כבר מחיר, אז המחיר לשנה בטיפה אחרת הוא 1600 ש"ח (כמו חודש בגן פרטי) וזה כולל 9 פגישות אישיות עם רופאת ילדים (זהר) 4 מפגשי מעקב פיזיותרפיה וטיפול בקרניו סקרל (הדס), מפגש אחד של ייעוץ הנקה (שלי) ו-4 ביקורים ב"גומות חן". נשמע יקר בהתחלה אבל אפשר לחשוב על זה גם ככה: במקום ללכת בנפרד למספר מומחים (כמו שקורה בדרך כלל בעקבות הפניות מעורפלות של אחות טיפת חלב הקלאסית) טיפה אחרת מציעה מקבץ מומחיות במקום אחד, בו כולן נפגשות ומתייעצות ביניהן.

אגב, אתן ממליצות על חיסונים?
"כן, אבל אני חושבת שההורים חייבים לדעת מה לתת לילד ומתי, לפי הרגישויות שלו וההיסטוריה המשפחתית. אנחנו נותנות כאן אינפורמציה מלאה על מרכיבי החיסון, תופעות לוואי וכו', ונותנות להורים את האפשרות לבחור מתוך ידע, ובזה להחזיר לעצמם את השליטה. שזה לא יהיה אוטומטי" זהר אומרת ומסכמת: "זאת בעצם טיפת חלב קונבנציונלית, אבל כמו שהקונבנציונלים התכוונו פעם, לפני שהמחשב השתלט על הדיאלוג. אני רואה במרפאה שלי במכבי כל כך הרבה עניינים שהיו יכולים להיפתר קודם. קשיים פיזיים, קשיים של הורה וילד בהתנהלות, באכילה, בשינה. הצורך במעקב הוא חיוני והמטרה שלנו כאן היא להזכיר להורים את הידע הנשכח, ויחד עם זה לתת את המבט המקצועי, לטפל ולמנוע בעיות בהמשך".

טיפה אחרת נמצאת בקיבוץ גן שמואל (בתוך הקיבוץ). טלפון: 04-6320524 או באימייל. והנה האתר.

הראה עוד

5 thoughts on “טיפה אחרת”

  1. שלום,
    רציתי לדעת אם אפשר להגיע אליכם לייעוץ, גם באופן חד פעמי, או שמחוייבים להגיע למספר פגישות?
    אורי שלי כבר בן 10 חודשים, אז זה לא ממש רלוונטי להגיע לכל הפגישות, פשוט רציתי להתרשם מהמקום, ולהתייעץ בכל הנוגע לחיסונים (אורי לא חוסן עדיין).

כתיבת תגובה

Close