בעלי מקצועטיפוליםילדיםכללי

טיפול באמנות, CBT ופסיכותרפיה בפרדס חנה – עם לילך פרידמן

לילדים, נוער ומבוגרים

 

היא נכנסת אליי לקליניקה ומתיישבת: "אז מה זה בעצם CBT?" היא שואלת.

"CBT הוא טיפול קוגנטיבי התנהגותי. הצד הקוגניטיבי מתייחס למחשבות ולפרשנויות שלנו את העולם, וכיצד אלה משפיעות על הרגשות שלנו, והצד ההתנהגותי מתייחס לתגובות ההתנהגותיות שלנו. הרעיון המרכזי ב-CBT הוא שיש קשר ישיר בין המחשבות, הרגשות, ההתנהגויות והתחושות הגופניות שלנו וכולם משפיעים זה על זה".

היא הגיעה לטיפול בגלל חרדה חברתית או חרדת בחינות, ואולי בגלל חרדת קהל. בכל מקרה, העבודה מתחילה בהסבר שלי על חרדה, ואז אנחנו בודקות יחד מה קורה לה בגוף בשעת חרדה, אילו מחשבות מעוררות בה חרדה ואיך היא מתנהגת כשהיא מרגישה חרדה. לאחר שאנו מבינות את המעגל הזה אנחנו מתחילות לטפל בכל אחד מחלקיו לחוד ובכולם יחד.

יום אחד היא מגיעה ואומרת לי: "פתאום אני מבינה את עצמי יותר, אני שמה לב לתחושות הגופניות שלי, למחשבות שלי, לרגשות, הרבה דברים שלא שמתי לב אליהם קודם".
היא מקבלת ממני משימות התנהגותיות הביתה כדי לתרגל ולהתרגל לחרדה, עד שעם הזמן רמת החרדה שלה יורדת כשהיא נפגשת עם אנשים או כשהיא יושבת בבחינה או כשהיא צריכה לעמוד מול כיתה ולהרצות. היא גם למדה לחיות עם ולצד החרדה, ובעיקר לא לגרום לחרדה לפגוע בתפקוד היומיומי שלה.
עכשיו אם היא רוצה אפשר לפנות ולטפל בקשיים אחרים, או שאפשר להחליט יחד שהטיפול הסתיים בהצלחה.

***

שמי לילך פרידמן ואני עובדת כפסיכותרפיסטית יותר מעשרים שנה. למדתי תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בתרפיה באמנות. עבדתי במשך השנים במסגרות שונות עם אוכלוסיות מגוונות, וכיום אני עובדת בקליניקה פרטית בפרדס חנה עם ילדים, נוער ומבוגרים.
בנוסף להיותי מטפלת אני גם מדריכה מוסמכת מטעם יה"ת (האיגוד הישראלי לתרפיה על ידי יצירה והבעה) וכן מרצה בתוכניות שונות למטפלים.
אני מאמינה כי כל מטפל צריך להמשיך ללמוד ולהתפתח לכל אורך החיים ולכן, אחרי התואר השני המשכתי ללמוד גם פסיכותרפיה וטיפול דינמי בילדים ובכך העמקתי בתחום הטיפול הדינמי – טיפול המתייחס לקונפליקטים פנימיים, ועוזר להעלות תכנים לא מודעים ולעבד אותם. בהמשך, למדתי גם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שנותן כלים להתמודדות עם סימפטומים ספציפיים. לאחרונה התחלתי בתהליך של כתיבת דוקטורט באוניברסיטת בר אילן העוסק באינטגרציה בין טיפול דינמי לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. מאחר ולמדתי את שני סוגי הטיפול הללו אשר נחשבים כשונים מאוד ואף מנוגדים זה לזה, ואני מטפלת באמצעות שתי השיטות, מעניינת אותי האינטגרציה ביניהם והחלטתי שאני רוצה לחקור אותה.

מטופלים רבים מגיעים אליי לקליניקה – ילדים ומבוגרים עם חרדות, OCD, כעסים, טריכוטילומניה (תלישת שיער), התקפי חרדה, דיכאון ובעיות של ויסות רגשי – סימפטומים שניתן לטפל בהם באופן ממוקד באמצעות הטיפול הקוגניטיבי-ההתנהגותי (CBT).
מטופלים אחרים מגיעים בגלל משברי חיים כמו גירושים או מוות במשפחה, ויש המגיעים בגלל מעברי חיים כמו נישואים, שחרור מהצבא והתחלת עבודה חדשה.

לפעמים העבודה הטיפולית צריכה להיות עמוקה ורחבה יותר מהעיסוק בסימפטום הספציפי, וכאן נכנס הטיפול הדינמי ושיטות חדשניות מהגל השלישי ב-CBT, שעוסקות במבנים הנפשיים העמוקים והראשוניים יותר של המטופל.

כל מטופל שמגיע אליי לקליניקה מציג את עצמו ואת הצורך שלו, ובהתאם לכך אני מתאימה לו את השיטה הטיפולית הנכונה לו, ופעמים רבות אף משלבת בין שיטות שונות.

אך תמיד אני זוכרת כי הטיפול הוא בראש ובראשונה מפגש בין שני בני אדם, הדורש קודם כל יצירת קשר של אמון. על בסיס קשר זה אני יכולה להשתמש בידע הרב ובניסיון שצברתי עם השנים להקל על המטופל את כאביו ולעזור לו לחיות ברווחה נפשית.

מוזמנים להתקשר, לשאול ולהתייעץ,

לילך 050-9633626   |   מייל   |   אתר

תגיות
הראה עוד

כתיבת תגובה

Close