אוכלאקולוגיהזוגיות ומשפחה

ילדים אורגניים

[שמחה דר פרלמן]

כשנולדה בתי הבכורה אמרתי "רק אורגני, תינוקת טהורה וקטנה כלכך צריכה רק מזון אורגני" ואפילו הצלחתי לעמוד בכך בשנה שנתיים הראשונות. אבל אז, אילוצים כלכליים, טכניים ועוד, גרמו לי לסגת מהחלטה זו.
מאז עברו כמה וכמה שנים, אוכל אורגני נהיה זמין וזול יותר וגם המידע על הנושא זמין יותר.
ולמרות שהאוכל האורגני זול וזמין יותר מבעבר, הוא עדיין יקר בהשוואה למזון לא אורגני.
כאן, אני חושבת, על כל אחד מאיתנו לעשות את שיקוליו לגבי צריכת מזון אורגני (או שלא), אבל רק אחרי היחשפות לכל המידע הקיים בנושא ובעיקר צריכים לשקול זאת היטב הורים לילדים, שהרי מן הסתם את טובתם היו רוצים מכל דבר אחר..

ילדים אורגנייםהנה כמה נקודות למחשבה בהחלטה לכאן או לכאן –
מסתבר שהשקעה במזון אורגני, בעיקר כשמדובר בילדים שלנו, יכולה להיות השקעה כלכלית ובריאותית מבטיחה.
כצרכנים חשוב לדעת, שיותר חקלאים מסבים את גידוליהם לאורגניים וגם הפיקוח על האורגני נהיה מוכר ואמין יותר (ניתן לגלוש באתר של אגריאור ולהתרשם). האקולוגים טוענים שבעתיד כולם יאכלו אורגני כי לא תהיה אפשרות אחרת.

הנה 10 סיבות לבחור באורגני לטובת ילדינו: –
1. הילדים אוהבים סלט אורגני – טוענים שירקות ופירות אורגנים טעימים יותר מהמרוססים והמהונדסים. כתוצאה מגידול איטי, תכולת המים נמוכה והטעם מרוכז ועשיר יותר. הבדל הטעם והמרקם נובע בעיקר מתכולה גבוהה של "מטבוליטים משניים" בירקות האורגניים, שהם בעלי תכונות אנטי אוקסידנטיות וגם מחוללי הטעם (הבדלי טעם מורגשים בעיקר ב: תפו"א, גזר, עגבנייה, מלפפון).

ובעניין זה אנקדוטה.. חבריי, שילדיהם ממעטים מאוד לאכול ירקות, ביקרו חברים שאוכלים אורגני. מגוון של סלטים חיים הוגשו לשולחן וילדים אלה, שכמעט לא אוכלים ירקות חיים, טרפו את הסלטים עד שגמרו הכול. חברתי התקשרה אליי למחרת כדי לנצל את המומנטום ולהזמין אורגני בכדי שילדיה ימשיכו לאכול ירקות.

2. באורגני ערך תזונתי גבוה יותר של ויטמינים ומינרלים-
מזון אורגני עשיר יותר במינרלים מועילים, חומצות אמינו חיוניות וויטמינים. נמצא שיש בו ריכוזים מוגברים של: ויטמין C, סידן, מגנזיום, ברזל, אומגה 3 ואנטי-אוקסידנטים הנלחמים בסרטן.

3. ללא חומרי הדברה ורעלים- ‫הדרך הטובה ביותר להפחית את החשיפה של ילדיכם ושלכם לחומרי הדברה, היא לאכול מזון שגודל בצורה אורגנית, כי הרי בגידולו נמנעים משימוש בחומרים אלו. הקשר בין חשיפה לחומרי הדברה והפרעות קשב וריכוז בילדים הוכח במחקרים מדעיים בישראל ובעולם. מזון אורגני נקי מחומרים מזיקים הפוגעים עצבית במוח של הילדים שלנו.
בהקשר של סעיף זה והקשר בין מזון לא אורגני, מרוסס, מעובד, מהונדס וכדומה, לבין הפרעות למידה או במקרה זה, אוטיזם, אני חייבת להביא ציטוט מכתבה של רחל טל-שיר מעיתון "הארץ" על הקשר בין מפגעים אקולוגיים לבין אוטיזם :-

"עם התחזקות המהפכה הירוקה גוברת המגמה להסביר את תופעת האוטיזם ע"י רעילות סביבתית.
באתר simple steps שמתמקד בבריאות בת קיימא התפרסם לאחרונה מאמר של קתרין זנדונלה, מומחית לבריאות הציבור ובו היא מנסה להאיר את הקשר בין אוטיזם לבין חשיפה לרעלים.
בפתח מאמרה מציינת זנדונלה כי לפני עשר שנים אף אחד לא חשב על הכיוון הזה. את האוטיזם היא מכנה "מגיפה" והנתונים שהיא מביאה מוכיחים כי התופעה במגמת עליה (אחד מ-110 ילדים). היא שוללת את האפשרות להסביר את הגידול בשינוי בשיטת האבחון וכן את האפשרות כי גנטיקה היא משתנה מרכזי, שכן, לטענתה, לא יתכן שהגנים עברו שינוי כה דרמטי במהלך עשורים אחדים.

הגורם היחיד שהשתנה באופן דרמטי בעשורים אלה היא החשיפה של בני האדם לחומרים רעילים שידועה השפעתם על התפתחות מוח העובר.
היא מונה את החומרים הרעילים החשודים ומדגישה כי מוחם של עוברים וילדים רגיש במיוחד ולכן חשיפה לחומרים אלה משנה את מבנהו ואת תפקודיו. בעזרת רשימה ביבליוגרפית ארוכה היא קובעת כי חומרים רעילים שעלולים לפגוע בעוברים וילדים מצויים במוצרי טיפוח, חומרי בניה, מוצרי ניקוי וכמובן במוצרי מזון – שנוכחים בכל מקום ורבים מהם לא נבדקו מעולם ולא נאסרו לשימוש.
בהרבה מקרים אלה חומרים שהדורות הקודמים לא נחשפו אליהם כלל ובמובן הזה ילדינו משמשים סוג של עכברי מעבדה במובן הנורא ביותר של הביטוי.

מחקרים רבים מצביעים על קשר אפשרי בין מתכות רעילות כגון כספית, קדמיום, עופרת ואלומיניום לבין ליקויי למידה והתנהגות אצל ילדים. תופעות אלה, כמו גם היפראקטיביות ודיסלקסיה, נתונות אף הן במגמת עליה.
אך למרות שכולם חשופים לחומרים אלה, לא כולם מפתחים אוטיזם. תשובה אפשרית היא שיתכן ומדובר על יחסי גומלין בין סביבה לתורשה ולכן יש מי שמועדים יותר מאחרים להשפעה רעילה של הסביבה בהריון ובילדות המוקדמת.
את מאמרה חותמת זנדונלה בעצות למי שמעוניין להפחית את הסיכונים בסביבתו הקרובה, וזה כולל – הימנעות ממזון ארוז בפלסטיק או בפחיות, משטר אכילה בריא והעדפה של מזון אורגני, הגבלה ככל האפשר של חשיפה לכימיקלים רעילים, פיקוח על חומרי בניה בשיפוצים, הימנעות מחומרי הדברה וזהירות לא רק בתפריט, אלא גם ובעיקר ממוצרי טיפוח".

4. ללא תוספי מזון מזיקים- באיחוד האירופי, למשל, ישנם 290 סוגי תוספי מזון, מתוכם מותרים בסטנדרטיים האורגנים רק 30. מזון אורגני אינו מכיל מונסודיום גלוטומט, חומרי טעם וריח מזיקים ועוד.
פיקוח אורגני, למעשה, פוטר אותנו מלקרוא בחשש תוויות על אריזות ולנסות להבין איזה רעל שמו בפנים.

5. ללא הנדסה גנטית- הנדסה גנטית היא אחד הלאווים החזקים בתחום האורגני.
מזון אורגני חייב להיות נקי משאריות הנדסה גנטית, בארץ מקפידים על רמות מחמירות בהרבה מאלו המאפשרות סימון GMO FREE באירופה.

6. ללא אנטיביוטיקה- עוף, בקר, דגים וביצים לא אורגנים מכילים אנטיביוטיקה הניתנת באופן קבוע לבעלי החיים, היא עוברת לגוף שלנו. הפיקוח האורגני אינו מתיר שימוש קבוע באנטיביוטיקה, דבר שנעשה בשוק הרגיל מסיבות כלכליות פשוטות :-
לתת תרופת מנע כדי שהחיות לא יחלו וימותו או יאבדו משקל. מובן מאליו הוא שהחיות שמגודלות באופן אורגני תהיינה חיות בריאות יותר, ומכך בריאות יותר גם לגופנו.
אפשר גם להוסיף את ההיבט המוסרי של גידול בעלי חיים בצורה מוסרית יותר.

7.‫ זול הוא יקר- תמיכה בחקלאות אורגנית כצרכן, מונעת זיהום שאנו עתידים לשלם עליו מכיסנו.
באנגליה, לדוגמא, משלם המסים שותף ב-120,000,000 ליש"ט שהממשלה מוציאה על סילוק כימיקלים שמקורם בחומרי הדברה של חקלאות, ממי השתייה שלהם.

8. השקעה כלכלית בילדים- יותר ויטמינים, יותר מינרלים, מערכת חיסונית חזקה יותר וכן הלאה, בשרשרת התוצאות הבונות.
כל אלה מביאים את ילדינו להיות בריאים יותר ולפגוש פחות רופאים, ואותנו להפסיד פחות ימי עבודה ולקנות פחות תרופות. כמו שאנחנו מגלים שוב ושוב בעידן ה-”made in china” זול זה יקר ויקר, בסופו של דבר, הוא יותר זול.

9. חקלאות אורגנית טובה יותר לחיות הבר- ‫חקלאות אורגנית תומכת יותר בבעלי חיים בסביבתם הטבעית מאשר חקלאות לא אורגנית.
ממשלת בריטניה מצאה שסביב חוות אורגניות- הציפורים, הצומח והחרקים משגשגים באופן טבעי ביותר מ- 50%.
וגם לחיות הבית – כמו כן, גידולי בקר ועופות מקבלים יחס יותר מכובד בכל הרמות מאשר בחקלאות הלא אורגנית.

10. יותר טוב לעולם- חקלאות אורגנית טובה יותר לאדם כפרט, ולסביבה כשלם.
כדי לייצר טון אחד של גידול לא אורגני מסוים, דרושים: 1 טון חומר דלק,7 טון גזי חממה שנפלטים לאוויר שאנו נושמים ו-100 טון מים להשקיה.
לעומת זאת, בבסיס השקפת החקלאות האורגנית עומדים העקרונות האקולוגיים של שמירה על היקום תוך מינימום פשרות.
על ידי בחירה באורגני אנחנו מקטינים את טביעת הרגל המזהמת שלנו בצורה משמעותית.
וזה צעד חינוכי נבון לעתיד ילדינו.
מצרפים כתבה מצויינת של אביב לביא מהארץ על תזונה אורגנית לילדים

בקיצור – תאכלו ותצרכו אורגני!

מבצע ספטמבר אוקטובר באורגניגן – חבילת בריאות במתנה על 6 הזמנות בחודשים אלה! פרטים באתר >>

————–

[נכתב ע"י שמחה דר פרלמן ונערך מחדש ע"י רות צור – אורגניגן]

תגיות
הראה עוד

2 thoughts on “ילדים אורגניים”

  1. האמת היא שחלק גדול מהשיקולים שהועלו בכתבה לאכילת אורגני בשביל הילדים, הם שיקולים שנכונים גם לכל אדם (כמו טובת האדמה, בעלי החיים, זול הוא יקר וכד').
    אבל השיקולים שהם אכן עבור הילדים הם בעיני החשובים ביותר מכיון שהילדים שלנו באמת חשובים לנו יותר וגם מכיון שעליהם רואים את הנזקים.
    ובאמת הרבה תופעות שהתגברו בעשורים האחרונים אצל ילדים, סביר מאוד שהם תוצאה של האויר המזוהם והמים, האוכל המרוסס והמעובד ועוד ועוד..
    רות, אורגניגן

  2. פוסט חשוב מאוד!
    אנשים לא יודעים כמה זה חשוב לאכול אורגני או רוצים ומוותרים רק בגלל שהם חושבים שהמחירים בשמיים. אישית, אני חבר בקואופרטיב האורגני בכרכור, יש שם מחירים זולים מאוד לאוכל אורגני ואני מרגיש חלק מקהילה של אנשים טובים, תומך בחקלאים שמגדלים אורגני ולא מרססים את אמא אדמה.
    אני ממליץ בחום

כתיבת תגובה

Close