השימושון

כועסים? מה עושים?

כתבה: חגית ספנסר

כעס. מי לא מכיר את הרגש הלא פופולארי הזה:
לפעמים הוא מגיע כמו רוח סערה חמה ומשתלטת וגורם לנו להגיד דברים שאחר כך אנחנו מתחרטים עליהם או לעשות דברים שאחר כך משאירים אותנו בתחושת אשמה עמוקה…
ולפעמים הכעס מתגנב בשקט… לאט… מחלחל עמוק… מצטבר בגוף… כמועקה… בכאב בטן… הופך לגוש סמיך של טינה…

המיתוס של הרגשות. הדור של ההורים שלנו (הורים של המאה העשרים) היה דור של עשייה. אנשים שעברו מלחמות קשות, הפכו למהגרים, בנו את הארץ… לא היה להם "זמן לרגשות" וגם לא היו להם כלים לטפל ברגשות שלהם. ועל כן העבירו מסרים כפולים בנושא הביטוי הרגשי:
לשמוח, ליהנות, לאהוב – זה מותר כל עוד אינך יוצא מן הכלים. כלומר מבטא את רגשותיך באופן מאופק.
לפחד,להיות עצוב, לבכות, לכעוס – זה לא היה לגיטימי. מי לא שמע בילדותו את המשפט: "אל תכעס!" או "אל תבכה!" אתה כבר גדול מידי… זה לא מכובד…
וכך גדל דור שלם על האמונה שיש רגשות "טובים" ולגיטימיים ויש רגשות "רעים" ובלתי לגיטימיים…
ומאחר שכולנו באופן טבעי חווים את כל הקשת של הרגשות… למדנו להסתיר את ה"רגשות הרעים", גם מהסביבה אבל קודם כל מעצמנו… וכך גדלנו כאשר הכלים הטבעיים שיש לנו לביטוי רגשי מודחקים ואינם זמינים לנו בשעת הצורך.
המחיר של ההדחקה הרגשית הוא בצמצום עצמי ובהחלשת מערכת החיסון. הרגשות פועלים כמטוטלת. במקום שבו מדחיקים עצב וכעס – גם שמחת החיים והתשוקה יהיו קטנים יותר. כמו כן רגשות שמודחקים בגוף ואינם באים לידי ביטוי, עשויים להוות מקור להתפתחות של מיחושים ומחלות.

הכעס הוא אחד הרגשות היותר מפחידים לגבי רב האנשים בגלל העוצמה הטמונה בו והפוטנציאל שיש בו לגרום לאובדן שליטה. אנשים שלא למדו לטפל בכעסים שלהם עשויים להביע את הכעס בתוקפנות (צעקות ואיומים או שתקנות מסתגרת…) ואפילו באלימות.
דפוסי הכעס שלנו, הדרך שבה נבטא את הכעסים שלנו, שואבים את השראתם מן הדמויות ההוריות שלנו, מן הדרך שבה הורינו ביטאו את הכעסים שלהם, מאמונות היסוד שגיבשנו על עצמנו ועל העולם…
הכעס הוא רגש משני. הרגש הראשוני שמופיע לפני הכעס הוא פחד, עצב או כאב כלשהוא שמופיעים למשל כאשר אנחנו מפרשים התנהגות של משהו בסביבתנו כפלישה לגבולות שלנו, חוסר כבוד כלפינו או איום.
הכעס נותן אשלייה של כוח. ועל כן הוא מופיע כ"פיצוי" לפגיעה, לכאב, לאובדן השליטה, כדרך להחזיר תחושה של עוצמה ושליטה.
המחיר לתגובות בלתי נשלטות של כעס בא לידי ביטוי במערכות יחסים ובבריאות הכללית. אנשים הנמצאים במערכות יחסים שיש בהם הרבה כעס חווים פחד, יחסי תוקף קורבן, ניצול, כוחנות, אשמה וחוסר שליטה.
כעס מודחק – יש אנשים שלא מעיזים לבטא את הכעסים שלהם. גם זאת על רקע דפוסי הכעס שנחוו בילדות. מי שלא משחרר את הכעס שלו – מדחיק אותו בתוך גופו. כעס שהיה מופנה כלפי חוץ ו"נתקע" בתוך הגוף הופך לטינה, אשמה ודיכאון. יש סכנה שאנרגית הכעס שנשארה בגוף, תהווה מקור להתפתחות של מחלות כמו דיכאון בעיות לב, כולסטרול ועוד.

השקפת העולם של הדמיון המודרך וה NLP גורסת שאין רגשות רעים. כל רגש הוא לגיטימי וחשוב לתת לו ביטוי. יש לעומת זאת התנהגויות מפריעות ואותן אפשר לשנות. אפשר ללמוד להביע כל רגש – גם כעס – באופן כזה שייתן מענה לצרכים הרגשיים של האדם מבלי שזה יפגע בו או בסביבתו.

הנחות יסוד לטיפול ברגשות בכלל ובכעס בפרט
האדם אינו ההתנהגות שלו. הוא הגרעין הטהור שאיתו בא לעולם.
כך נאמר גם שהאדם אינו הכעס שלו וגם לא התוקפנות או האלימות שנובעים מן הכעס.
כאשר אדם כועס – יהיה יותר נכון להגיד שיש בו חלק שכועס… ואולי ברגע מסוים חלק זה מציף ואפילו משתלט… אבל חשוב לזכור כל הזמן שיש בתוך האדם גם חלקים נוספים ואפשר להיעזר בהם כדי להרגיע את החלק הכועס…

  • מאחורי כל התנהגות יש כוונה חיובית עבור אותו אדם. כך גם מאחורי הכעס יש כוונה חיובית עבור האדם הכועס. למשל, אולי זו הדרך שלו להציב גבולות ובכך לייצר עבור עצמו בטחון.
  • כל רגש הוא לגיטימי וזקוק לביטוי. יש דרכים יעילות ובריאות לבטא את כל הרגשות.
  • העבר משפיע על ההווה ועל כן כאשר יש רגשות כעס תדירים – יש לחפש את השורשים שלהם בעבר. בדרך כלל הכעס בהווה יסתיר מאחוריו השלכה של כעסים שמקורם בדמויות מן העבר, העברה בין דורית, פצעי ילדות שלא זכו לריפוי.
  • ההתנהגות נשלטת על ידי התת מודע ועל כן תהליך של טיפול בדפוסים של כעס יכלול בין השאר שחזור העבר ומפגש עם הילד הפנימי באמצעות תקשורת עם התת מודע.
  • כל רגע נתון אדם עושה את הטוב ביותר שהוא יכול. אנשים רבים נוטים לשקוע ברגשי אשמה ובקורת עצמית לאחר שהגיבו בכעס שפגע באנשים אחרים. אשמה ובקורת עצמית הם רגשות מחלישים והרסניים. כדאי במקום זאת לקחת אחריות על הכעס וללמוד איך לבטא אותו ולנהל אותו מבלי שיגרום לנזקים.

    למאמר המלא "כועסים? מה עושים?" באתר של חגית. (מומלץ, יש שם פרק על כעסים בין הורים לילדים, עם רעיונות איך להסתכל על זה ואיך להתמודד).

    בתחילת יולי תיפתח בבית אלה בכרכור סדנה בת 6 מפגשים לטיפול וניהול עצמי.
    הסדנה – "מפתחות" – נותנת כלים להקשבה, קבלה, שלווה ואופטימיות מתוך ארגז הכלים של דמיון מודרך, NLP והתמקדות.
    מנחה: חגית ספנסר. M.Sc., מטפלת, מנחה ודולה. מנחה מוסמכת לדמיון מודרך ו – NLP. לפרטים והרשמה יש לפנות לחגית בטלפון 052-8916931 או דרך האתר.

  • הראה עוד

    1 thought on “כועסים? מה עושים?”

    1. חגית, תודה על הדברים שכתבת.
      אני באמת מתעסקת הרבה (ביני לביני) עם התחושה הזו של ההשפעה הבינדורית על התפתחותנו. איך לכל דור יש מעין המסלול שלו בדרך ההתפתחות הכללית וגם שיעורים כלליים, מעבר לשיעורים הפרטניים של כל נשמה ונשמה.
      דברים מאשרים- מהדהדים לי נכון בנוגע לכך שרבים מאתינו גדלו ללא היכולת לזהות את הרגשות שלהם, להביע אותם ולהתמודד עם מה שעולה ברגש- ברוח ובגוף.

    כתיבת תגובה

    Close