כללי

כל מה שצריך לדעת על ביטול טיסה

למרות שהישראלי הממוצע טס בשנים האחרונות לחו"ל בתדירות גבוהה מאי פעם, עדיין כל יציאה מהארץ היא מאורע מרגש, שרובנו מצפים לו בכיליון עיניים. למרבה הצער, לא תמיד הכול מתנהל לפי התכנית או כמו שגורס הפתגם העתיק: האדם מתכנן ואלוהים צוחק (ביידיש זה נשמע מן הסתם טוב יותר).
במקרים מסוימים אלו הנופשים שנאלצים לבטל את החופשה בשל אירוע לא צפוי ובמקרים אחרים, זוהי דווקא חברת התעופה שנאלצת לבטל את הטיסה. במאמר שלפניכם נפרט אודות הזכויות המעוגנות בחוק השמורות לכם בכל אחד מהמקרים.

אילו זכויות שמורות לכם במקרה שבו הטיסה בוטלה במפתיע?

בחוק שירותי תעופה קיימת התייחסות נרחבת למקרים שבהם מפעיל או מארגן הטיסה מבטל את הטיסה באופן בלתי צפוי. סך הכול מבטיח החוק לנוסע שטיסתו בוטלה, שלוש הטבות אפשריות: פיצוי כספי, כרטיס טיסה חלופי (או השבת תמורה) ושירותי סיוע שעשויים לכלול בין השאר מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון ושירותי הסעה (בין שדה התעופה למלון למשל). יש רק לציין כי לא בכל מקרה שבו הטיסה בוטלה יהיה זכאי הנוסע לכל ההטבות.

מטרת החוק היא להבטיח שנוסעים שטיסתם בוטלה, יגיעו ליעדם במועד המתוכנן או שלכל הפחות יזכו לפיצוי הולם בגין השינוי בתכניות ומתייחס לשורה ארוכה של מצבים אפשריים. כך לדוגמה, הנוסע לא יקבל פיצוי כספי כלשהו במקרים שבהם קיבל את הודעת הביטול שבועיים לפחות לפני מועד הטיסה. כמו כן הלקוח לא יהיה זכאי לפיצוי כספי אם חברת התעופה תוכל להוכיח שהטיסה בוטלה עקב השבתה מוגנת, במטרה להימנע מחילול חג או שבת או בנסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה.

האם ניתן לבטל טיסה ולקבל את הכסף חזרה?

החוק להגנת הצרכן הוא זה המתייחס למצבים שבהם הנוסע נאלץ לבטל את הטיסה. כך לדוגמה קובע החוק כי כל עוד העסקה בוצעה באופן פרונטלי, ניתן לבטל אותה עד 14 ימי עסקים לפני מועד הטיסה וכל עוד לא חלפו 14 ימי עסקים ממועד ביצוע העסקה.

המשמעות היא שאם הזמנתם את הטיסה בזמן שישבתם במשרד של סוכן הנסיעות וביטלתם את הטיסה מספיק זמן מראש, תוכלו לקבל את סכום העסקה בחזרה, בקיזוז דמי ביטול בגובה 100 שקלים או 5% ממחיר הכרטיס (הנמוך מהשניים): במקרים שבהם סוכנות הנסיעות תסרב להשיב לכם את מלוא הסכום בקיזוז דמי הביטול, ניתן יהיה לפסוק לזכותכם פיצויים בגובה 10,000 שקלים, ללא הוכחת נזק.

הבעיה היא שלא תמיד ניתן לדעת על ביטול התכניות בטווח של יותר מ-14 ימי עסקים לפני מועד ההמראה ופחות מ-14 ימי עסקים ממועד ביצוע העסקה. במקרים האלו, שלמרבה הצער רווחים מאוד, החוק לא מחייב את החברה להשיב לכם את כספכם ואף מאפשר לה לחייב אתכם בדמי ביטול גבוהים יותר. מעבר לכך, חוק הגנת הצרכן לא חל על חברות זרות שאין להן סניפים בישראל.

מה חשוב לבדוק לפני שמזמינים פוליסת ביטוח ביטל טיסה?

לאור כל האמור לעיל, ישראלים רבים בוחרים לרכוש מראש פוליסת ביטוח ביטול טיסה, לכל צרה שלא תבוא. כאשר בוחנים פוליסת ביטוח ביטול טיסה, חשוב לקרוא בעיון את תנאי הפוליסה ובעיקר לשים לב לנקודות החשובות הבאות:

  • עילת הביטול – ישנן פוליסות ביטוח המספקות פיצוי במקרה של ביטול על רקע מצבים מסוימים בלבד כמו מחלה או תאונה. לעומת זאת יש פוליסות המספקות פיצוי ללא קשר לסיבת הביטול, אבל הן כמובן יקרות יותר.
  • היקף הביטוח – ישנן פוליסות המכסות את עלות הכרטיסים בלבד ולעומת זאת ישנן כאלו המכסות את עלות החופשה כולה, לרבות עלות המלון, הרכב השכור, הכרטיסים לאטרקציות השונות ועוד.
  • הכיסוי המקסימלי – חשוב לבחון מהו סכום הפיצוי המקסימלי שניתן לקבל במקרה של ביטול. ואם אתם מעוניינים לבטח את החופשה הבאה של המשפחה המורחבת, המונה למשל 20 נפשות, הנתון הזה חשוב במיוחד.

בעולם הדינמי שבו אנו חיים, אף פעם לא ניתן לדעת מה ילד יום. לפיכך הדרך היחידה למנוע עוגמת נפש במקרה של ביטול טיסה, היא לדאוג לפוליסת ביטוח ביטול טיסה ויפה שעה אחת קודם.

הראה עוד

כתיבת תגובה

שווה לראות גם

Close
Close