השימושון

כנס בוגרי השומר הצעיר לדורותיהם

כנס בוגרי השומר הצעיר לדורותיהם

כנס בוגרי השומר הצעיר לדורותיו ייערך במוצאי שבת (20 בספטמבר) בגבעת חביבה, במעמד נשיא המדינה, שמעון פרס. 95 שנים אחרי הקמת התנועה מתכנסים הוותיקים והצעירים לארוע שהוא גם הצדעה והעלאת זכרונות וגם סמן לתחילתה של דרך חדשה.
גם השומר הצעיר עובר הפרטה, ומכאן ואילך אמור לדאוג לעצמו למימון ולתפעול השוטף תחת השם החדש, ארגון "שומר תמיד", ללא מטריית האבא, הקיבוץ הארצי. למעשה, מעתה הבוגרים משתתפים במימונו של הארגון בכל דרך אפשרית, וגם מתווים את דרכו. כרטיס הכניסה לכנס הוא, לפיכך, "כרטיס תרומה" למען הארגון.

בתוכנית הכנס:
16.00-19.30 – מפגשי בוגרים, תערוכות, מיצגים, הרקדות, טקס השקת ארגון "שומר תמיד", תחרות ותיקי השוה"צ בכדור-עף.
20.00-22.00- "פעם שומר – שומר תמיד", מופע הצדעה לשירי תנועות הנוער ולשירי השומר הצעיר בפרט עם מיטב האמנים, שזיעניקו לשירים הישנים לבוש חדש. בין אלה: שלישית שריד, דני סנדרסון, דני ליטני, אביב גפן, דין דין אביב, להקת האירוסים (מבית אלפא), חמי רודנר, טל פרידמן, קרן פלס, ועוד.

הכניסה לגבעת חביבה תהיה כרוכה בתשלום (תרומה) 60 ₪ בלבד במכירה מוקדמת, 70 ₪ בקופות בכניסה לאירוע. האירוע מיועד לבוגרי השומר הצעיר, משפחותיהם ומעוניינים. כרטיסים להשיג במשרד "קסטל" 03-6045000, או 8965* מכל טלפון. מומלץ לרכוש כרטיסים מראש.

יש לו חוט בהיר

(לחצו על התמונה כדי לקבל את הפלאייר בגודל מלא)

התנועה קמה לראשונה ב-1911 בלבוב שבגליציה – תנועת הנוער היהודית הראשונה, ששאבה את שמה מאגודת "השומר" הארץ-ישראלית. למעשה, היה זה הפלג היהודי של ארגון הצופים העולמי. במלחמת העולם הראשונה התאחדה התנועה עם תנועת "צעירי ציון" שעסקה בלימוד השפה העברית, יהדות וציונות. תחילה נקראה התנועה המאוחדת "שומרים צעירי ציון" ובהמשך שונה שמה ל"השומר הצעיר".

הקינים הראשונים קמו בארץ ב-1929 – בחיפה, רחובות ומקווה ישראל. בחודשים הראשונים פעל כל אחד מהם באופן עצמאי ללא כל קשר ביניהם. המפגש הראשון של חברי שלושת הקינים נערך בנס ציונה ב-1930 ונכחו בו נערים גם מתל-אביב, ראשון-לציון, עפולה ונס ציונה. מפגש זה התחיל את תהליך יצירת התנועה, שהיא יותר מאוסף של קינים. במפגש נבחרה הוועידה המרכזית שניהלה את התהליכים המרכזיים בתנועה באותם ימים. הגושפנקה להקמת התנועה היה המחנה הארצי שנערך בחופשת הקיץ בקיבוץ מרחביה בו השתתפו עירוניים וקיבוצניקים מכל הארץ. שנה לאחר מכן קם גם המוסד החינוכי הראשון של השומה"צ, בקיבוץ משמר העמק, בו למדו כל הילדים של קיבוצי התנועה.

החולצה השומרית (החולצה הכחולה – זו שכיכבה בשירים רבים, בהם "חולצה כחולה והיא עולה…, או "השריקה של התנועה") היתה לחולצת התנועה מאז הקמתה ובתנועה העולמית שלאחר השואה. עד אז החולצה היתה בגוון אפור בדומה לחולצה של תנועת הצופים. את החולצה נוהגים חניכי התנועה ללבוש בטיולים, סמינרים וטקסים, מדריכי התנועה לובשים אותה בכל מפגש עם חניכיהם וקומונרים ואנשי הנהגת התנועה לובשים אותה בכל זמן פעילותם.

החולצה הכחולה היא בראש ובראשונה חולצת עבודה, כסמל למעמד הפועלים. היא מהווה גם סממן משותף של תנועות הנוער הציוניות סוציאליסטיות. השרוך מסמל את הצופיות, וצבעו הלבן מסמל טוהר ואחווה. השרוך והחולצה יחדיו יוצרים את שילוב הצבעים של דגל הלאום. הקשר בסוף השרוך מסמל קיבוץ גלויות. עשרת החורים בחולצה (שישה בשרוך, שניים בכיסים ושניים בשרוולים) מסמלים את עשרת הדברות של התנועה.

באתר הארגון החדש כותבים מארגניו לקראת הכנס: "בימים אלה הולכת ומוקמת התאגדות האמורה להקיף את בוגרי השומר הצעיר לדורותיהם. שומר פעם – שומר תמיד, ידענו זאת ואהבנו לחשוב ולאמור כך. ובמשך השנים גילינו את האמת מאחרי האמירה. בכל מקום ובכל זמן, בכל תחום שפעלנו, הפגישו אותנו החיים עם אנשים שמצאנו בהם שותפים קרובים, שחשנו כלפיהם קירבה לא תמיד מובנת מאליה, עד שגילינו מאיזה קן ומאיזה גדוד הם, וכבר ידענו עליהם המון, וחייכנו בהכרה: כי שומר פעם – שומר תמיד".

לאלבום התמונות של השומר הצעיר >>

לאתר "שומר תמיד" >>
(תיכנסו ותוכלו למצוא ברקע את השיר "השריקה של התנועה" בביצוע מקסים של מיקי גבריאלוב!)

להעלאת סיפוריכם האישיים וזכרונותיכם מהשומר הצעיר – היכנסו לפרלמנט של מוטק'ה >>

כרטיסים להשיג במשרד "קסטל" 03-6045000, או 8965* מכל טלפון. מומלץ לרכוש כרטיסים מראש.

הראה עוד

כתיבת תגובה

Close