טיפוליםסדנאות, קורסים, חוגים

כשאת אומרת טוטם

[רות שר שלום*]

האינדיאנים השתמשו בסמלים שונים כדי לשוחח עם העולם וליצור חיבור בין האדמה והרוח.
הם אספו דברים שונים כמו עצם של דב, נוצה של נשר, פרווה של סנאי, אבן. הם הבחינו בסימנים במערה, בקשת בענן ועוד על מנת ללמוד על עצמם ולבחור את דרכם בחיים.
היום, כשהטבע מוסתר על ידי קידמה, אנחנו יכולים ליצור את החיבור בין האדמה לרוח בעזרת קלפי החיות האינדיאניים (קלפי סגולה).
מפת טוטם היא אחת הדרכים להתחקות אחר הטבע שלנו, באופן מעורר התפתחות.

מהי מפת טוטם?
בתהליך פתיחת המפה, האדם בוחר תישעה קלפי חיות אינדיאנים ("קלפי סגולה"), שכל אחד מהם מייצג איכות מהותית. בתהליך זה החיות מופיעות אחת אחת, קופצות, עפות, זוחלות וחומקות, מסתערות או מתייצבות בביישנות, דואות מעלינו, צוללות מתחתינו, שוחות סביבנו..
כשתשע החיות, מיוצגות על ידי הקלפים, מונחות זו לצד זו מתגלה תמונה.
מתוך התמונה אפשר ללמוד על מסע החיים שלנו:

– איך אדם מתמודד עם תחומים שונים בחייו, איך הוא פועל, לומד, איך הוא פוגש את עולם החומר, הרוח, הרגש, כיצד הוא מתמודד עם מסגרות, כיצד הוא מתחיל דברים.
– איך האדם חי וחווה אינטימיות, עם עצמו ועם הקרובים אליו.
– מה היעוד שלו, מאלו איכויות הוא מורכב ומה היא דרכו לממש יעוד זה.
– אלו איכויות יש לאדם שמביאות אותו למצבי קונפליקט פנימי ואלו כוחות מאזנים הוא מכיל בתוכו.
– מה הן המתנות אשר הוא נושא עימו בחיים אלה ונותן מעצמו דרכן לעולם.
– אלו שיעורי חיים הוא לומד ובכך מגשים את עצמו בצורה מלאה יותר.

מתי פותחים מפת טוטם?
הסיבות לפתיחת מפת טוטם הן רבות ומגוונות: רצון להעמיק בעבודה פנימית, התלבטות בנוגע לצעד הבא, צורך במבט על תמונת החיים הכוללת, כל מקרה לגופו.

מפת טוטם פותחים פעם בחיים. למרות שהיא נפתחת פעם אחת בלבד, היא דינאמית; יש בה תנועה, עומק והתפתחות. היא מחדדת ומזכירה לנו דברים שאנחנו יודעים, מגדירה אותם בצורה חדשה ונותנת זוית נוספת לנושאים שאנו עסוקים בהם בחיינו. חשוב לציין שבמפה אין התיחסות לקריאת העתיד. אנו יוצרים את מציאות חיינו בכל רגע!

מפת טוטם פותחים לרוב אחרי גיל 18, כשהאדם מכיר את עצמו מספיק כדי לקיים דיאלוג עם התכנים שעולים. המפגש בו נפתחת המפה יכול להיות חד-פעמי, או להוות פתח לתהליך טיפולי. לעיתים קרובות אני מוצאת שמתאים לפתוח מפת טוטם בשלב מסויים בתהליך הטיפולי, כנדבך נוסף שמעמיק את העבודה.

מחוויותי האישיות…
במהלך 10 השנים האחרונות בעבודתי בארץ ובחו"ל, השתמשתי בכלי מרתק זה פעמים רבות ובכל פעם נשביתי בקסמו מחדש. ההיתבוננות על האדם דרך מפה זו היא עבורי כמו התבוננות על ריקוד חייו. יחד עם האנשים שיושבים מולי אני חווה שוב ושוב תחושות של הקלה ושמחה, המתלוות להבנה העמוקה לגבי השאלה "מי אני". כשהאיכויות מהן אנחנו מורכבים מתגלות דרך המפה, דברים יכולים לקבל תפנית. לעיתים נושאים מסוימים איתם אנו בקונפליקט מתמשך ביננו לבין עצמנו או ביננו לבין סביבתנו – נרגעים, אשמה מיותרת נעלמת. לעיתים אנו מבינים שחלק מאישיותנו, אותו רצינו לשנות, הוא אולי לא קל אבל לגמרי "שלנו", ויש הקלה מעצם הקבלה והפסקת המאמץ לשנות את מה שהוא המהות והטבע שלנו. כמובן שגם האתגרים והשיעורים מתחדדים ואיתם האפשרות לשינוי.

אנשים רבים מתארים שההכרות עם המפה שלהם ועם המפה של אדם קרוב להם (בן-זוג/שותף ועוד) תרמה רבות לקשר עם אותו אדם וגרמה להבנתו באור חדש.

איך ניתן ללמוד את הנושא?
לימוד פתיחת וקריאת מפות טוטם הוא נושא שמוקדש לו זמן רב בקורס ללימוד קלפי החיות. את הקורס אני מלמדת בקבוצות קטנות של מטפלים ומנחים מתחומים שונים וכן את המעוניינים בכלי להתפתחות אישית. קורסים חדשים יפתחו בסוף אוקטובר 2010 בכרכור. בקורס:

– נלמד את המסר של כל קלף, של כל חיה
– נלמד איך לפתוח ולקרוא מפת טוטם אישית (כל משתתף יקבל את הטוטם האישי שלו)
– נתאמן באומנות שאילת והגדרת שאלות שיוצרות בהירות, מעוררות חשיבה והעמקה של תהליך למידה.
– המפגשים כוללים התנסות חוויתית ויתקיימו בקבוצה קטנה
– הקורס כולל 30 שעות.

קורס קלפים אינדיאנים (קלפי חיות) יפתח באוקטובר
מפגשי הכרות ביום חמישי 16/9 בשעה 20:30 וכן ב 15/10 יום שישי ב 10:00 בבוקר בכרכור. המפגשים יארכו כשעה וחצי, ללא תשלום ובהרשמה מוקדמת. זוהי הזדמנות לחוות מעט את צורת העבודה שלי עם הקלפים, לשאול שאלות. הקורסים הקרובים בכרכור ייפתחו בסוף אוקטובר 2010, בימי ראשון בבוקר וכן בימי שישי.
לפרטים נוספים או תאום מפגש הכרות:  052-4849148 ובמייל.

(*) רות שר-שלום – עובדת עם אנשים דרך מגע, דמיון מודרך, שמאניזם, Voice Dialogue ועוד. במהלך 12 השנים האחרונות לימדתי קורסים של אבחון דרך כפות הרגליים, קורסים של לווי תהליכי שנוי ולמידה, עבודה במגע, קורסים ללימוד קלפים אינדיאנים למטפלים ומנחי קבוצות.

——–

בתמונה: קלפי סגולה – ספר וקלפים מאת ג'יימי סאמס ודיוויד קרסון. יצא לאור ע"י הוצאת ענבר.

תגיות
הראה עוד

12 thoughts on “כשאת אומרת טוטם”

  1. משהו להתחיל איתו את השנה!
    קבוצה מקסימה מתגבשת ללמוד את הקורס של קלפי החיות האינדיאנים. .הקורס מעניק כלי שימושי וקסום לחיי היומיום, לחדר הטיפולים, לעבודה עם קבוצות, וכן גישה וידע מעוררי השראה.
    בכרכור, ימי חמישי בערב, 10 מפגשים.
    פרטים נוספים: 052-4849148 מייל: sarshalomruth@gmail.com
    http://www.ruthsarshalom.wordpress.com

  2. קורס קלפים אינדיאנים-יתחיל בכרכור בסוף אפריל. מתגבשת קבוצה איכותית ל 10 מפגשים. מוזמנים עם בוא האביב-להתחדש בכלי פשוט ונפלא בגישה מרתקת לחיים והשראה אינסופית להרבה מצבים.
    אשמח לתת פרטים נוספים-052-4849148

  3. רות היא אישה מיוחדת במינה, מענינת, חכמה, נעימה ויש לה המון המון מה לתת.
    הקלפים האלה כל כך מלאי קסם ויופי ובאופן שבו רות מלמדת אותם לא רק שקיבלתי כלי מדהים ושימושי (אישי וטיפולי) אלה גם נקודת מבט חדשה הרבה פחות שיפוטית שזאת מתנה בפני עצמה. ואפילו יכולה לומר שמפת הטוטם, יותר מכל דבר אחר שעשיתי עד היום, עזרה לי לחיות עם עצמי הרבה יותר בשלום ואפילו באהבה.. שווה!!!

  4. לפני כמה שנים פתחו לי מפת טוטם. המתנה הזו מעניקה לי 'דלק' עד היום. לפעמים משהו בחיי היומיום גורם לעצור ולתהות – איך ולמה… אני חוזרת למפה, נזכרת, מבינה קצת יותר, ואז קל לי יותר לקבל, לשאוף, להתבונן בהומור. החיבור למהות של החיות, לרוב מפתיע ואינו מובן מאליו, ובעיקר מהנה. המחשבה שיש בי משהו מהאיכות של החיות, תמיד נעים, מעורר השראה, מצחיק ומאפשר מעט יותר אהבה עצמית.

  5. המפגש עם רות וכל מפגש כזה בין אם בקורס קלפים אינדיאנים , מסע נישמתי, קורס מסעות או טיפול פרטני. הביא אותי באופן אישי למחקר פנימי, התבוננות ,לעיתים קפיצה רוחנית מאד משמעותית אפילו ממפגש יחיד. אני ממליצה בחום לחוות את הידע והיכולות המיוחדות של האישה המופלאה הזאת שלא מפסיקה להפתיע אותי כל פעם מחדש בכמה עמוק ומלא רבדים הידע אשר קיים בה.אוהבת אותך רות ומודה לך שוב על היותך חלק חשוב ומשמעותי במסע חיי .

  6. רות היא מורה (ואישיות)מאוד מיוחדת ,גישתה הרגישה והעמוקה מאפשרת לך איתה ,להגיע למקומות עמוקים
    בתוכך, דרך הקלפים היא מספרת את סיפור חייך , את העוצמות שבך ,החולשות שבך , ומגלה איתך מה השיעורים שנקרים בדרכך ,וכמובן איך להתמודד איתם ,, החוויה של קורס הקלפים היתה לי מאוד נעימה, היכולת שלה להעביר את החומר בצורה מרתקת כאילו מפגישה את החיות אחת אחת בצורה מוחשית איתך עם העוצמה של כל אחת מהן , מאוד נהניתי מהמסעות שרות העבירה במהלך הקורס, כאחת שאוהבת לטייל "במקומות אחרים" ציפיתי שתיקח אותי למסעות שלה בדרכה המיוחדת, ממליצה מאוד בחום , מסע של למידה עצמית בשילוב עם המתנה של הכלי הנהדר הזה ,בהצלחה יקרה,,,

כתיבת תגובה

Close