גם וגםחינוךיוזמות חופשיותילדיםסביבה וקהילה

לבלוב חורפי חם ב"גשר על הוואדי"

[מאת: שחר זהר]

זו שנתו השביעית של בית הספר הדו לשוני בכפר קרע, "גשר על הוואדי". המקום הזה נחלם והוקם על ידי קבוצת הורים יהודים וערבים שבאמת האמינו שאפשר כאן אחרת. אחרי שנים לא פשוטות של גיבוש הרעיון, הקמה וחריקות יש תחושה שמשהו כאן הבשיל. משהו נקלט השתרש ומלבלב, מרמז בגאון על היופי העוצמתי שעוד עתיד להתפרץ ממנו.


דגם ההוראה בבית הספר כולל כיתות קטנות עם שתי מחנכות. אחת יהודיה ואחת ערביה וריבוי של שיעורי העשרה, כמו מוזיקה, דרמה, אומנות, מחשבים וכמובן טיולים בכל הזדמנות שמופיעה בפתח. בחצר המטופחת בין קשתות אבן קסומות, יש מגרש רחב ובין הכיתות פעילות גינות לימודיות, עם דחלילים חסונים שאף עורב לא יעז להתעסק איתם.

אני יושבת לשיחה עם מאשה קרסניצקי, מורה ותיקה ואהובה בבית הספר והחל מהשנה, סגנית מנהל. ועם ד"ר חסן אגבריה מנהל בית הספר החדש שכמו איוורר את המקום בנוכחותו המבורכת מלאת ההומור. חסן הוא ד"ר לחקלאות שהתמחה בוורדים, ואולי הסבלנות החקלאית הזו, היא שמסייעת לו להשתלב ולנצח על צוות הוראה כה מלוכד ויציב שכבר עבר כמה טלטלות ברמה הניהולית. הוא גם בוגר בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית ועבר דרך מספר תפקידי ניהול וחינוך מוצלחים. "אני חושב שידעתי לקראת מה אני בא. אבל כזה דבר מעולם לא פגשתי. ידעתי מה זה בית ספר, התפיסה הקלאסית השמרנית. פתאום זה. משהו אחר לחלוטין. איך שלא מסתכלים על זה. זה לא בית ספר שיש סביבו קהילה. זאת קהילה שיש לה בית ספר. קהילה שמחפשת לעצמה מרחב חינוכי תרבותי, לימודי. שמתאים לתפיסה ומותאם לקהילה ולתפיסות המוגדרות שלה. קהל מודע עם זווית ראיה אחרת, שמוכנים לחוויה אחרת".

וזו אכן חוויה אחרת.

לאחרונה ניתן לחוש בתנופה קהילתית מחודשת, של ערבי הורים, מפגשים וטיולי משפחות, בשילוב עם התארגנות קדחתנית לאירוע "דו בשבט" המסורתי. האווירה המשפחתית והאינטימית מחלחלת אל הילדים, ומשפיעה על נכונות הלמידה שלהם. הורים לבוגרי בית הספר שעברו לחטיבות הביניים מעידים על רמת ידע ויכולת לימודית טובה ואף גבוהה מהממוצע.

מאשה

מאשה מבקשת להסביר את העניין: "בבתי הספר שרובינו מכירים בסביבה, יש הפרדה וניכור בין המסגרת הלימודית לסביבה הביתית. פה יש לימודים בתוך חיי היום יום של הילד כחלק מהחוויה היומיומית. יש פה את המרחב למה שהילד מביא מהבית כמו משחק, סיפור אישי שחשוב לו לשתף. מכיוון שההורים הם חלק בלתי נפרד מבית הספר המסגרת מאפשרת ליצור שיח כמעט בכל זמן, מבלי לפגוע בתהליך הלימודי. הילדים מאוד קרובים אחד לשני גם אם הם לא חברים טובים. הילדים מודעים לשוני בניהם והוא לא מבהיל אותם או פוגע בהם. הם פתוחים לקלוט ילדים, פתוחים להתארח במקומות שלא הכירו. כאן לא מלמדים על זהות, חיים אותה".

חסן

חסן מוסיף "אין פה אג'נדה לייצור זהות חדשה. אנחנו חושפים את הקהילה לתרבויות שונות ממקום של היכרות, נותנים מקום לכל זהות שאתה בא איתה. אנחנו נותנים מקום למגוון זהויות ותרבויות וגם יכולת להתמודד עם מצבים של אי הסכמה. לא כל מה שאני לא מאמין בו הוא לא נכון".

במהלך השיחה שלנו נכנסים לחדר ארבעה ילדים מודאגים שלא מצליחים להבין איך תלמידי כיתה ב' מעזים לטעון לניצחון על כיתה ג' במשחק כדורגל. חסן מברר בכובד ראש את פרטי הסוגיה ומי היה השופט. לאחר ששלל אפשרות של שחיתות בצמרת, הוא מחזיר אותם אליו בכדי למצוא פתרון. לגבי ההתמודדויות עם קשיים ואתגרים קצת יותר רציניים שבמסגרת מסוג זה צצים כמעט על בסיס יומיומי, מאשה אומרת "הדלת שלנו אף פעם לא נסגרת. ההורים משאירים ילד לשמונה שעות מתוך אמונה חזקה שהמקום הזה הוא טוב ובטוח לילד שלהם. וגם מתוך ידיעה ברורה שהצוות ישתף, יקשיב, ייקח לתשומת ליבו חששות, הערות, הארות. שגם נדע לראות כל ילד בארבע עיניים. זו עבודה שדורשת כוחות שרק המשפחות יכולות לתת לנו ולאזן אותנו".

אני רוצה להמשיך ולנסות להבין את פשר השלווה הברוכה שנחתה על המקום. מה עוד השתנה כאן? אבל הזמן שלנו נגמר. חסן צוחק כשהוא אוסף את חפציו וממהר לכיוון אחת הכיתות להעביר שיעור על דת האיסלאם כשהחצי היהודי לומד שיעור תורה. הוא חוזר צעד אחד אחורה ואומר "הקארמה השתנתה… בעזרת השם".

ההרשמה לבית הספר בעיצומה, משפחות חדשות.הרוצות להצטרף לקהילת בית הספר, מוזמנות לערבי חשיפה בתאריכים הבאים:

יום שבת ה- 15.1.11 בבית משפחת שטרן ברחוב הדקלים 142 פרדס- חנה.
יום רביעי ה- 19.1.11 בבית משפחת רון-כרמל ברחוב השקד 5א', גבעת עדה.
יום חמישי ה- 3.2.11 בבית משפחת שחר ברחוב המורג 48, קציר.
כל המפגשים מתחילים בשעה 21:00.
וכמובן לא לשכוח לבוא ולשמוח עימנו ב"אירוע ד"ו בשבט" הקסום שיתקיים בשבת ה- 22.01.11 החל מהשעה 10:00 בחצר בית הספר.

נשמח להיות בקשר:

עדי איתמרי 052-8816448
שגי גלילי 052-4582271
פייסל הייכל 052-3540666
מזכירות בית הספר 04-6358060

—-
[הכותבת שחר זהר היא אמא בביה"ס, וגם מורה מעולה לשחיה]

תגיות
הראה עוד

1 thought on “לבלוב חורפי חם ב"גשר על הוואדי"”

  1. עדכון מ"דו בשבט" בגשר על הוואדי:

    לפני שבע שנים נזרעו בקרקע המאתגרת של הוואדי, זרעיו הראשונים של בית הספר המשותף, היהודי – ערבי "גשר על הוואדי" בכפר קרע. לאט, לאט התפתח הזרע לשתיל צעיר, הצמיח עלים וניצנים ופרחיו היפים נפתחים ומתגלים לאיטם.

    פרח מרהיב וססגוני הוא אירוע "דו בשבט". משנה לשנה האירוע מתגבש ומתרחב והופך להפנינג ססגוני ורב גוני. לאחר שבשנים הראשונות ניטעו עצים, נשתלו צמחים, נבנו טרסות ונוצרו פינות מחמד מחומרים ממוחזרים, השנה נחגג "דו בשבט" כקרנבל יצירה ומפגש של קהילת "גשר על הוואדי" אורחים ומבקרים.

    עם שמש מלטפת מעל, התקבצו ובאו בשבת ילדים ומשפחותיהם , חברים וקרובים ותוך חדוות המפגש יצרו עציצים מבקבוקי פלסטיק ריקים, הרכיבו את יונת בית הספר מפיסות עץ צבועות, בנו שבשבות ועפיפונים, אותגרו בדוכן של פעולות חשיבה ונהנו משאר דוכני אומנות, תכשיטים שמן זית ונגינה.

    צוות המחנכים המסור והמגובש יחד עם ועדי ההורים ניצח על החגיגה שגולת הכותרת שלו (כמובן!) היה דוכן האוכל מתוצרת משפחות בית הספר שהכנסותיו נתרמו לשיקום יערות הכרמל. בחלקו השני של האירוע נהנו הנוכחים מריקוד הפרחים המקסים של ילדי גן בוסתן ומההופעות המלהיבות של כתות א – ג וחניכי חוג הדרמה של שולי קליין (כתות ד – ו).

    לקינוח, בנוסף לקפה ועוגה , הלהיב צמד הלצים יובל רוט וטל גינת במופע הליצנות "לופט גשפט" בהשתתפות הילדים, וקול תרועות הקהל המתגלגל מצחוק היה אקורד סיום משובח לאירוע משמח, עשיר ומלבב.

    המפגש הבא יתקיים ביום חמישי ה- 3.2.11 בשעה 21:00 בבית משפחת שחר ברחוב המורג 48, קציר.

כתיבת תגובה

Close