השימושון

להתחמם מבפנים בחורף

מאת: ורד לב

הימים הקרים- קרים האלה שעוברים עלינו לאחרונה ממש מכריחים אותנו להתארגן אחרת עם המזון הנכנס לגופנו. בחפשנו אחר כל מקום חימום אפשרי, מן הראוי שנקדיש מעט מחשבה למנוע החימום הפנימי שלנו, זה הדורש חום ובתמורה מייצר עבורנו חום להנעת מערכות גופנו המגוונות.

הגוף שלנו דורש חום בסיסי להתנהלות השוטפת שלו. כך מערכת העיכול וכך גם מערכות נוספות.
מזג האוויר ועונות השנה בהחלט משפיעוים על מערך זה ומאפשרים לנו טווח רחב לבחירה מקירור וצינון הגוף בעונות החמות ועד לחימום המסיבי בעונות הקרות.
כשקר לנו הדברים לא זורמים בצורה היעילה ביותר. יש התכווצויות, האטה בתנועה, חוסר חשק לנוע ולשנות דברים, תחושה שהיינו רוצים רק להתכרבל בפוך ולא לצאת החוצה.
אם כך, עלינו לנסות ולפרק את התחושות הללו לאט לאט. לאו דווקא בסגנון המערבי האופייני עם עודף חימום של מזגנים ותנורים מבחוץ ויותר לפי הקצב האיטי והעמוק של הגוף. זאת מתוך ההבנה שיש לקור הזה תפקידים חשובים בגוף שלנו. יש חשיבות להאטה ולעצירה על מנת לעבד רעיונות, תהליכים, שינויים, בכדי לחשוב לעומק על מקומנו בחיים, בעולם וכדי שלא ננהג בפזיזות יתרה וכמובן מאליו. "שנת חורף" שכזו יש בה את היתרונות שלה לפי קצב התנהלות החיים על פני האדמה. זמן בו הזרעים מתחילים את נביטתם העמוקה לפני שיצאו אל פני השטח בצורה הברורה לעין כל.

איך מתרגמים את ההלכה למעשה?

איך נחמם את גופנו ונזין אותו באופן העמוק לו הוא זקוק?
באופן אידיאלי, התזונה שלנו תשתנה לפי העדפותינו ובהתאם לעונות השנה ולצרכים הפנימיים- חיצוניים. לא כדאי שהתפריט שלנו ישאר אותו הדבר לאורך כל השנה ושתמיד נקנה ונאכל את אותם המזונות.
האמת היא שאצל אנשים רבים תהליך זה קורה באופן טבעי. ככל שמזג האוויר מתקרר יש יותר חשק למזון מבושל יותר, למרקים ופחות לירקות ופירות טריים. זהו כיוון נכון ביותר.
מזון מבושל מחמם יותר מהבחינה האנרגטית ותורם להזנה עמוקה יותר.
לכן כדאי להעדיף בחורף, ובימים הקרים יותר במיוחד, תבשילים שבושלו זמן ארוך, מרקים, להעזר בתבלינים מחממים ולוותר על המזונות המעובדים- המקררים מאד- על סלטים טריים לרוב, על הרבה פירות וירקות טריים ועל חלב ומוצריו.
פשטידה על בסיס גבינות פחות תתאים לחורף ולעומתה פשטידת שורשים וטחינה, או פשטידת בשר יתייחסו טוב יותר לצורכי הגוף בשעת הקור.
תבשילים או מרקים על בסיס קטניות, ירקות שורש, דגנים מלאים ובשר מאד מתאימים לעונה זו, כמו: תבשילי שעועיות וירקות, בסגנון חמין, או מרק ירקות עשיר עם גריסים ומש, מרק גולש ועוד.

כדאי להקדיש את הזמן להכנת המזון ובישולו ולא להעדיף ארוחות קרות ומהירות של לחם, גבינות וירקות. אלה פחות יתאימו לחורף. אם באמת אין זמן לארוחה מבושלת, העדיפו לחם מלא (חיטה מלאה, שיפון, כוסמין) עם אבוקדו או טחינה משומשום מלא ועלים ירוקים עונתיים, עדיף החריפים מביניהם (בצל ירוק, כוסברה, חרדל, עלי צנונית, רוקט ועוד).
את הירוקים העונתיים, כמו החובזה, החרדל ועוד אפשר גם לצאת ולקטוף בצידי הדרכים ולשלב בתבשילים עם מנגולד, עלי סלק ותרד.

אגוזים וזרעים הם מזון מרוכז האופייני מאד לעונת החורף הקרה. הם מכילים ריכוז אנרגטי גדול עם הרבה שומן החשוב לחימום הגוף ולפעילות המוח ומערכת העצבים. יש להעדיף את מצבם הטבעי של אלה ולא את הקלויים והמומלחים.

הדגנים המלאים, כמו הגריסים, האורז המלא, הדוחן, הקינואה, החיטה המלאה ועוד מתעכלים לאט יותר מבני דודיהם המעובדים ולכן הם תורמים להזנה עמוקה יותר ולשמירה על רמות סוכר ואנרגיה מאוזנות לאורך זמן רב יותר. יש להעדיף אותם תמיד.
אפשר "לזרוק" אותם למרקים, להכין מהם תבשילים ואפילו פשטידות וקציצות.

עונות הקור הן הזמן של הפירות היבשים (אוטוטו ט"ו בשבט), מאחר ויש מבחר מצומצם יותר של פירות טריים. הפירות היבשים גם תורמים יותר לחימום הגוף והזנתו העמוקה. יש להעדיף את הצורות הטבעיות והלא מטופלות של הפירות היבשים.

שתייה חשובה אף היא בעונות הקור, היא יכולה לסייע רבות בחימום הגוף. אנשים רבים רגילים לשתות הכל בטמפרטורה קרה, אפילו את המים שלהם. גם בחורף, לצערי. זהו מנהג שאינו מתואם עם צורכי הגוף בעונה זו. הגוף דורש חימום ותחזוקה מחממת תמידית בעונה זו ואפשר לסייע לו בעזרתם של צמחי מרפא ותבלין רבים אותם ניתן לשלב במרקים, תבשילים ואף להכין מהם תה.
שום, בצל וג'ינג'ר יצטרפו בקלות לכל תבשיל ומרק.
פלפל צ'ילי, קנמון, הל, ציפורן ומוסקט נפלאים לתיבול (במקום אבקות מרק!).

משקאות מחממים

קפה ותה שחור רווחים מאד בתרבות שלנו. אלה מייצרים חום שאינו אמיתי ואינו נשאר לאורך זמן. נהפוך הוא, חום זה שודד את מאגרי הגוף ומוציא ממנו חומרים חיוניים, כמו מינרלים. כדאי לעשות מאמץ כדי להפחית ואף להפסיק לשתות משקאות עתירי קפאין. ניתן להחליפם בתה צמחים, מרקים ואפילו ב"סתם" מים חמימים.

הנה כמה רעיונות למשקאות מחממים:

hot lemon- ginger- honey מבשלים ג'ינג'ר במים עד לרתיחה ו 5-10 דקות נוספות. מוסיפים מיץ לימון וממתיקים בדבש או מולסה.
תה בסגנון צ'אי הודי זוהי גירסה נטולת תה, סוכר וחלב למשקה הצ'אי הידוע.
במים מבשלים מקל קנמון, 2-3 מסמרי ציפורן 1-2 תרמילי הל, 3-4 כדורי פלפל שחור ופיסת ג'ינג'ר ומביאים לרתיחה. ממשיכים לבשל עוד כ-10 דקות (אפשר גם יותר, זה רק "יחמם" את המשקה יותר ויהפכו לחריף יותר. ניתן להמתיק בדבש או מולסה.
סיידר חם מוסיפים תרכיז סיידר למים רתוחים עם מקל קנמון. המשקיענים יוכלו לבשל את הקנמון במים לפני הוספת תרכיז הסיידר.
מרק מיסו מהיר למי שמעוניין בטעם מלוח יותר למשקה שלו, בעבודה או בבית. מערבבים כפית מיסו עם מים רתוחים. אם יש זמן אפשר להוסיף את המיסו למים שבושלו עם ירקות ולהוסיף ג'ינג'ר ובצל ירוק.

כדאי גם להקפיד להניע את הגוף בימים הקרים- קרים האלה שעוברים עלינו, כדי למנוע התפסויות, כאבים, התקשויות ומגבלות בתנועה.
הגוף שלנו נועד להיות בתנועה, גם בחורף.
הלבשו היטב וצאו להליכה נמרצת, רצוי בשעות החמימות יותר של היום, עד כמה שזה ניתן.

חורף חם ומעמיק לכולנו!

——————————————————–

ורד לב היא נטורופתית N.D, מדריכת הנקה, מנהלת פורומים: "נטורופתיה למשפחה" "רפואה משלימה בהריון" ו"רפואה משלימה" ב"אמנות הלידה". הטלפון של ורד: 052-8527755
למתכונים נוספים אתם מוזמנים להיכנס למדור המתכונים ולמדור נטורופתיה בניהולה של ורד לב במרכז "בייבי 5".

הראה עוד

7 thoughts on “להתחמם מבפנים בחורף”

  1. לעצלנים-חביתת חובזה.עלי חובזה שטופים ואפשר גם חלוטים .החליטה לא הכרחית. שמן במחבת שום בצל קישואים… מה שאוהבים טיגון קצר. להוסיף עלי חובזה. עירבוב טיגון קצר. לשפוך למעלה 2-3 ביצים טרופות.תבלינים .להפוך לצד השני.הידד והורה-חביתת חובזה משובחת.

  2. אז היום קטפנו בגינה- כן זה הזמן – עלי חובזה צעירים שנחתכו דק והצטרפו לתערובת בשר טחון שהפכה ל"הנבורגר" הביתי
    ועוד בתערובת , בצל קצוץ דק, על 400גר בשר, ביצה אחת וערמה לא גדולה של פרורי לחם , זרעי כמון פלפל שחור גס וקצת מלח
    שמתי על הלהבה הגדולה פלטת ברזל, הכל התחסל.
    מחר אני אעשה לאמנון "צמחוניות מחובזה..תפא גזר וכל הטוב- אני אחביא לו ביצה אחת והמון אהבה בתערבובת (מילה שעלמא המציאה)
    אמנון מצידו חלט את העלים הוסיף טיפה שמן ומלח (הלימון היה מיותר) וזה נעלם, האתגר שלו – "פשטידת התרד המפורסמת מחובזה"
    ואם נספיק לפני שהעלים יזדקנו , נתאמן במרק.
    מה שמחמם את ליבי זה חיוך של אישי האוהב, חיבוק מתחת למעיל וריח של חלה שאופה האיש הזה כל יום שישי.

  3. אכן חובזה היא ה"לחם ערבי" (לפחות כך אני חושבת).
    הנה כמה תמונות שמצאתי של חובזה http://www.jugend.co.il/gallery/data/5367/022.jpg
    http://cafcafim.co.il/image/users/48734/ftp/my_files/חוביזה.jpg
    אולי זה יעזור לך לזהות.

    יש גם סיורים לליקוט צמחי מרפא ותבלין שמתקיימים באזורים שונים בארץ מדיי פעם.
    הנה מידע במקום אחד http://www.mayerchissick.com/site/Workshop.asp אם תחפשי, תמצאי עוד.
    ב"ירוקה" מתפרסמות מדיי פעם מודעות על סיורים המתארגנים פה באזור וגם מירב חופי (מהקואופרטיב האורגני) מארגנת מדיי פעם סיורים.

  4. זה פשוט מדהים , אתמול בערב , ללא מחשבה על כלום , פשוט התחשק לי טחינה , הרגשתי שאני חייבת , אין יום בלי מרק ועוד משהו שקרה בלי לחשוב על הקור , בריאות ומצב הרוח , פשוט שמענו מוזיקה כל המשפחה , ורקדנו לנו שעה קלה , היה נפלא !!!! ומחמם..
    שאלה – החובזה , היא היא ה "לחם ערבי " שקראנו לה כשהיינו קטנים ? , איך אפשר לזהות את הצמחים האלו , ומה אפשר לעשות איתם ? חבל , יש לי שדה מילימטר מהבית……
    ותודה..

כתיבת תגובה

Close